Audi 100, läte efter hjullagersbyte.

Murvald Knegare
12 juli 2007 · 718 Inlägg

Tjenixen!

Efter att ett av mina hjullager skar ihop IGEN (efter en viss firma bytt dem har dem skurit 2-3ggr på snart 2 år.) har jag nu bytt lager själv, med hjälp av en kille som haft en verkstad. Så det är förhoppningsvis ordentligt gjort.
Men problemet är att det läter som om något skrapar i från hjulet jag bytte på "höger bakhjul", typ som om något låg mot bromsen eller nå liknande. Lagret har inte gått mer än 22mil nu så det är inte det som är fel, hjulet sitter som det ska.


Ljudet låter inte konstant, utan det kommer i intervaller. Oftast när man kör under 50km/h och låter som något skrapas mot något. Tyvärr kan jag inte beskriva ljudet bättre än så, men är det kanske räcker för någon misstanke som man kan kolla upp?

William 2009-02-20
FourRings Quattro User
12 juli 2007 · 260 Inlägg

Axeltappen eller Navet kan ha tagit skada av flera skurna lager.
Om så är fallet så glappar det och går ej att spänna korrekt även om man pillar dit ett nytt lager.
Jag var tvungen att köpa nytt (beg) nav när ena baklagret skurit på min förra bil (a80 -92)

Mvh Danne

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Murvald Knegare
12 juli 2007 · 718 Inlägg

Okej. Hur mycket kostar ett nytt (begat) nav? Och är det någon fara att köra med det som det är nu?

William 2009-02-20
FourRings Quattro User
12 juli 2007 · 260 Inlägg

Var inte så fasligt dyrt har jag för mig, 3-4 hundra.

Det som händer är att lagret äts upp snabbare än det ska + eventuella missljud, men någon större fara är det ju inte.

Mvh

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
FourRings Quattro User
12 juli 2007 · 260 Inlägg

För min del så var det som så att den nya Lagerbanan bara gick att "lägga ner" i navet. (Den ska behöva knackas ner om navet är ok.)

Hur var det när ni bytte?

Senast redigerat av FourRings (12 juli 2007)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
laika
12 juli 2007 · 410 Inlägg

Murvald skrev:
Tjenixen!

Efter att ett av mina hjullager skar ihop IGEN (efter en viss firma bytt dem har dem skurit 2-3ggr på snart 2 år.) har jag nu bytt lager själv, med hjälp av en kille som haft en verkstad. Så det är förhoppningsvis ordentligt gjort.
Men problemet är att det läter som om något skrapar i från hjulet jag bytte på "höger bakhjul", typ som om något låg mot bromsen eller nå liknande. Lagret har inte gått mer än 22mil nu så det är inte det som är fel, hjulet sitter som det ska.


Ljudet låter inte konstant, utan det kommer i intervaller. Oftast när man kör under 50km/h och låter som något skrapas mot något. Tyvärr kan jag inte beskriva ljudet bättre än så, men är det kanske räcker för någon misstanke som man kan kolla upp?

lite off topic men ändå relevant. vad var det för märke på lagret som verkstäderna bytte till för jag har märkt att det är skitstor skillnad mellan lager tillverkare. Personligen skulle jag inte ha i annat än SKF i bilen eller ev. FAG men nått annat än det är bara att glömma.

Skoda Fabia (2000)
Murvald Knegare
12 juli 2007 · 718 Inlägg

laika skrev:

Murvald skrev:
Tjenixen!

Efter att ett av mina hjullager skar ihop IGEN (efter en viss firma bytt dem har dem skurit 2-3ggr på snart 2 år.) har jag nu bytt lager själv, med hjälp av en kille som haft en verkstad. Så det är förhoppningsvis ordentligt gjort.
Men problemet är att det läter som om något skrapar i från hjulet jag bytte på "höger bakhjul", typ som om något låg mot bromsen eller nå liknande. Lagret har inte gått mer än 22mil nu så det är inte det som är fel, hjulet sitter som det ska.


Ljudet låter inte konstant, utan det kommer i intervaller. Oftast när man kör under 50km/h och låter som något skrapas mot något. Tyvärr kan jag inte beskriva ljudet bättre än så, men är det kanske räcker för någon misstanke som man kan kolla upp?

lite off topic men ändå relevant. vad var det för märke på lagret som verkstäderna bytte till för jag har märkt att det är skitstor skillnad mellan lager tillverkare. Personligen skulle jag inte ha i annat än SKF i bilen eller ev. FAG men nått annat än det är bara att glömma.

Det kommer jag inte håg. Men saken är den att ett lager ska hålla längre. Firman som gjort det får backjobb på 90% av alla deras lagerbyten, oavsett märke.

FourRings, okej. Så jag kan köra på det tills jag får lön. Sen köpa nytt nav och eventuelt lager sen byta alltihopa ?smile
Det tänkte jag inte på, ifall vi drog eller slog. Men tror vi knackade ut det med hammare och en järnpinne.

William 2009-02-20
FourRings Quattro User
12 juli 2007 · 260 Inlägg

Borde helt klart hålla i 2 veckor utan problem, men säker kan man ju aldrig vara.

Om ni behövde knacka in den nya lagerbanan i navet så verkar ju navet vara ok.

I ditt fall kanske det är axeltappen som åkt på smällen.

Glappar hjulet om du har bilen upphissad och rycker i det?

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
bumpe Lastbilsmekaniker
12 juli 2007 · 3 878 Inlägg

Ljudet kan mycket väl vara bromsskölden som fått lite stryk, mycket lätt hänt när man byter bromsar/lager, bara o kröka ut skiten så den inte ligger emot skivan...

Murvald Knegare
12 juli 2007 · 718 Inlägg

FourRings skrev:
Borde helt klart hålla i 2 veckor utan problem, men säker kan man ju aldrig vara.

Om ni behövde knacka in den nya lagerbanan i navet så verkar ju navet vara ok.

I ditt fall kanske det är axeltappen som åkt på smällen.

Glappar hjulet om du har bilen upphissad och rycker i det?

Mjo, men det är inte mycket. Kan ju vara för att lagret är nytt. Har inte dragit fast det efter jag satt dit det. Man ska ju görat.

William 2009-02-20
FourRings Quattro User
13 juli 2007 · 260 Inlägg

Om du har varit ute och kört utan att först dra fast det så är det inte så underligt  om det låter wink

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Murvald Knegare
13 juli 2007 · 718 Inlägg

Haha, klart jag dragit fast det...:b Men man ska ju "återdra" när man kört en bit ?smile

William 2009-02-20
FourRings Quattro User
13 juli 2007 · 260 Inlägg

ok, ja kan ju vara bra att dra lite och känna så hjulet inte glappar iaf. smile

kolla även det som bumpe skrev; ifall bromsskölden ligger och skrapar mot skivan.

Senast redigerat av FourRings (14 juli 2007)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang