Saab 9-5 A-traktor, batteri laddar ur på 10 min vid körning

Wingman_73
13 januari · 45 Inlägg

Har nyligen köpt en 2008 års Saab 9-5 A-traktor till sonen. Strypningen är med H-reg, har dock ingen aning om detaljerna. Det var inte säljaren som byggt traktorn, utan det är tidigare ägare.

Vi körde hem den, en sträcka på ca 50km, utan problem.
Dag 2 åkte grabben 2-3 gånger med bilen, sträckor mellan 10-30km, återigen utan problem.
Dag 3 startade bilen på morgonen men batterilampan blinkade så grabben stängde av bilen direkt. Sedan gick den inte att starta igen. Spänningen var så låg att startmotorn inte gick runt.

Det vi gjort sedan dess är:
Laddat batteriet med batteriladdare. Det verkar komma upp till hyfsad spänning. Direkt när man tar bort laddaren visar det närmare 13V. Har inte haft tid att kolla vad spänningen blir när batteriet fått "vila".

Lät bilen gå på tomgång på garageuppfarten. Spänningen sjunker då, relativt snabbt. Efter ca 5-10 min är det nere i typ 10.5V om man mäter på batteriet med motorn igång.

Körde sedan in bilen i varmgaraget där det är ca 15 grader. Kollade att sladdarna och remmen till generatorn såg ok ut. Allt verkade i stort vara ok men den ena kabelskon på generatorn satt ev lite dåligt åtskruvad så den drog vi åt. Generatorn tycks ha bra kontakt med jorden (mellan generatorns hölje och batteriets minuspol) och även mellan generatorns anslutning och batteriets pluspol.
Jag tog bort laddaren och då visade multimetern 13,0V över batteriet. Startade sedan bilen och spänningen sjönk då direkt till 12,0V. Sedan sjönk den gradvis och efter ca 5 min var den nere på 11,7V. Stannade motorn och då blev spänningen istället 12,0V. Startade motorn igen och provade att stänga av halvljusen och så många andra elförbrukare som möjligt och då ökade spänningen från 11,7 till 11,8 med gående motor, och blev sedan återigen 12,0 när jag stängde av den.

Tyckte att spänningen inte sjönk så mycket mer än till 11,7 efter ytterligare några minuter med gående motor så vi tog mod till oss och körde ut på vägen. Det sitter en USB-hub inkopplad i cigarettändaruttaget som visar spänningen hela tiden. Den verkar dock hela tiden visa ca 0,3-0,4V mindre än multimetern över batteripolerna. Under körningen började denna visa ca 11,2V och den tickade sedan hela tiden nedåt. När den kom till 10,3V stannade bilen mitt på vägen så vi fick bogsera hem den. Batteriet visade 11,5V när vi tog ut det för att ladda upp det igen.

Är det generatorn som är problemet eller kan det vara något annat?

Tycker det är lite märkligt att spänningen ökar från 11,7 till 12,0 när jag stänger av motorn, men det kanske är för att många elförbrukare stängs av samtidigt som motorn?

Mossan1
13 januari · 2 828 Inlägg

Förefaller vara en generator som inte laddar eftersom spänningen  sjunker med motorn igång.
Tex dåligt/fruset batteri skulle inte en batteriladdare få i ström heller.

Ej lysande laddlampa är ingen garanti för fungerande laddning.  Kräver "rätt" fel för det.

Wingman_73
13 januari · 45 Inlägg

Mossan1 skrev:
Förefaller vara en generator som inte laddar eftersom spänningen  sjunker med motorn igång.
Tex dåligt/fruset batteri skulle inte en batteriladdare få i ström heller.

Ej lysande laddlampa är ingen garanti för fungerande laddning.  Kräver "rätt" fel för det.

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att laddlampan blinkar hela tiden.

En sak jag tycker är konstigt är att felet kom så plötsligt. Lägger en generator av över natten eller brukar funktionen avta gradvis?

När vi köpte bilen var det ca -5 grader ute. Den dagen som problemet uppstod var det sedan runt -13 grader. Kan något ha gått sönder pga kylan som ger dessa symptom, t.ex. att batteriet frös sönder på något sätt?
Batteriet går att ladda med batteriladdare så det verkar ju fungera normalt till någon nivå, och när det är fulladdat startar bilen direkt utan problem.

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 280 Inlägg

Wingman_73 skrev:

Mossan1 skrev:
Förefaller vara en generator som inte laddar eftersom spänningen  sjunker med motorn igång.
Tex dåligt/fruset batteri skulle inte en batteriladdare få i ström heller.

Ej lysande laddlampa är ingen garanti för fungerande laddning.  Kräver "rätt" fel för det.

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att laddlampan blinkar hela tiden.

En sak jag tycker är konstigt är att felet kom så plötsligt. Lägger en generator av över natten eller brukar funktionen avta gradvis?

När vi köpte bilen var det ca -5 grader ute. Den dagen som problemet uppstod var det sedan runt -13 grader. Kan något ha gått sönder pga kylan som ger dessa symptom, t.ex. att batteriet frös sönder på något sätt?
Batteriet går att ladda med batteriladdare så det verkar ju fungera normalt till någon nivå, och när det är fulladdat startar bilen direkt utan problem.

Då är det inga tveksamheter. Generatorn har gett upp. Och ja, dom har egentligen bara två lägen, fungerande och trasiga. Så ni hade helt enkelt otur att den gick sönder just nu, sannolikt fanns det ingenting ni gjort eller kunde gjort som påverkade vad som hände.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari · 13 744 Inlägg

Brådhis skrev:

Wingman_73 skrev:

Mossan1 skrev:
Förefaller vara en generator som inte laddar eftersom spänningen  sjunker med motorn igång.
Tex dåligt/fruset batteri skulle inte en batteriladdare få i ström heller.

Ej lysande laddlampa är ingen garanti för fungerande laddning.  Kräver "rätt" fel för det.

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att laddlampan blinkar hela tiden.

En sak jag tycker är konstigt är att felet kom så plötsligt. Lägger en generator av över natten eller brukar funktionen avta gradvis?

När vi köpte bilen var det ca -5 grader ute. Den dagen som problemet uppstod var det sedan runt -13 grader. Kan något ha gått sönder pga kylan som ger dessa symptom, t.ex. att batteriet frös sönder på något sätt?
Batteriet går att ladda med batteriladdare så det verkar ju fungera normalt till någon nivå, och när det är fulladdat startar bilen direkt utan problem.

Då är det inga tveksamheter. Generatorn har gett upp. Och ja, dom har egentligen bara två lägen, fungerande och trasiga. Så ni hade helt enkelt otur att den gick sönder just nu, sannolikt fanns det ingenting ni gjort eller kunde gjort som påverkade vad som hände.

ja det är ju inget man kan förutse varken som säljare eller köpare..   generatorn bör ju ladda över 14v för att vara frisk..

så bara köpa en ny och montera så kommer det fungera igen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Wingman_73
14 januari · 45 Inlägg

Brådhis skrev:

Wingman_73 skrev:

Mossan1 skrev:
Förefaller vara en generator som inte laddar eftersom spänningen  sjunker med motorn igång.
Tex dåligt/fruset batteri skulle inte en batteriladdare få i ström heller.

Ej lysande laddlampa är ingen garanti för fungerande laddning.  Kräver "rätt" fel för det.

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att laddlampan blinkar hela tiden.

En sak jag tycker är konstigt är att felet kom så plötsligt. Lägger en generator av över natten eller brukar funktionen avta gradvis?

När vi köpte bilen var det ca -5 grader ute. Den dagen som problemet uppstod var det sedan runt -13 grader. Kan något ha gått sönder pga kylan som ger dessa symptom, t.ex. att batteriet frös sönder på något sätt?
Batteriet går att ladda med batteriladdare så det verkar ju fungera normalt till någon nivå, och när det är fulladdat startar bilen direkt utan problem.

Då är det inga tveksamheter. Generatorn har gett upp. Och ja, dom har egentligen bara två lägen, fungerande och trasiga. Så ni hade helt enkelt otur att den gick sönder just nu, sannolikt fanns det ingenting ni gjort eller kunde gjort som påverkade vad som hände.

Tackar för din input!

Typiskt att det sker 10 mil efter att man köpt bilskrället, men sådant är livet. :-) Det lär dyka upp fler fel framöver så jag ser det som en bra inkörsport för grabben att lära sig mecka.

Wingman_73
14 januari · 45 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Wingman_73 skrev:

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att laddlampan blinkar hela tiden.

En sak jag tycker är konstigt är att felet kom så plötsligt. Lägger en generator av över natten eller brukar funktionen avta gradvis?

När vi köpte bilen var det ca -5 grader ute. Den dagen som problemet uppstod var det sedan runt -13 grader. Kan något ha gått sönder pga kylan som ger dessa symptom, t.ex. att batteriet frös sönder på något sätt?
Batteriet går att ladda med batteriladdare så det verkar ju fungera normalt till någon nivå, och när det är fulladdat startar bilen direkt utan problem.

Då är det inga tveksamheter. Generatorn har gett upp. Och ja, dom har egentligen bara två lägen, fungerande och trasiga. Så ni hade helt enkelt otur att den gick sönder just nu, sannolikt fanns det ingenting ni gjort eller kunde gjort som påverkade vad som hände.

ja det är ju inget man kan förutse varken som säljare eller köpare..   generatorn bör ju ladda över 14v för att vara frisk..

så bara köpa en ny och montera så kommer det fungera igen.

Grejt! Då köper vi en ny.

Verkar vara lite olika bud på hur svårt det är att byta den på en 9-5. Enligt Haynes ska man ta bort grenröret och sedan lyfta generatorn rakt upp. Men på Youtube verkar de flesta lossa motorfästena och lyfta upp hela motorn lite grann istället. Får se om vi vågar oss på det, eller om vi fegar ur och lämnar in den.

Wingman_73
14 januari · 45 Inlägg

En följdfråga:
Är det värt besväret att t.ex. prova med att byta kol i den gamla generatorn, eller riskerar man bara att behöva göra om jobbet med att demontera/montera allt igen?

keezac
14 januari · 18 Inlägg

Wingman_73 skrev:
En följdfråga:
Är det värt besväret att t.ex. prova med att byta kol i den gamla generatorn, eller riskerar man bara att behöva göra om jobbet med att demontera/montera allt igen?

Gjorde det på min V70N. Ett av kolen var av, så det var ganska tydligt varför den inte laddade. Efter fungerade den som ny.

Mew
14 januari · 2 160 Inlägg

Wingman_73 skrev:
En följdfråga:
Är det värt besväret att t.ex. prova med att byta kol i den gamla generatorn, eller riskerar man bara att behöva göra om jobbet med att demontera/montera allt igen?

Om kolen ser uppenbart dåliga ut och man har tid att låta bilen stå medan man beställer delar så kan det vara värt, annars skulle jag inte gjort det. Finns mer än så som kan gå sönder i en generator, och så roligt är det inte att göra jobbet en gång till.

Wingman_73
28 januari · 45 Inlägg

En uppdatering:
Köpte en begagnad generator på Bildelsbasen.
Fick sedan en kille att göra jobbet till hyggligt pris, med tanke på att det är ett rejält arbete att byta eländet på Saaben.
Problemet löstes och batteriet laddas nu hur fint som helst. :-)

Den tråkiga biten är att något annat blev fel i samband med generatorbytet. Ett klonkande från häger framhjul, som demonterades tillsammans med drivaxeln i samband med generatorbytet. Mecken är typ "en bekant till en bekant" och bor inte i stan. Han är redan sur för att han tyckte att jobbet blev för stort (fast pris) och vägrar titta på bilen igen. Jag orkar inte jaga honom mer utan fokuserar just nu på att lösa problemet. Skriver i en ny tråd eftersom titeln på denna blir missvisande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang