Tips på bra sommardäck

Icebear
16 mars · 235 Inlägg

Nån som har tips på bra premiumdäck till en Volvo XC60, dimension 235/55R19..?

jaka54
16 mars · 5 734 Inlägg

Blir det vanliga i Premium segmentet:
Michelin, Good Year, Continental, Nokian, Pirelli och Bridgestone.

Icebear
16 mars · 235 Inlägg

jaka54 skrev:
Blir det vanliga i Premium segmentet:
Michelin, Good Year, Continental, Nokian, Pirelli och Bridgestone.

Jo, precis... Vilka märken som ingår i Premium segmentet är jag fullt medveten om, nu ville jag ha tips om olika modellbeteckningar av dom däcken. Dom jag har kollat lite på och funderar över är:

Continental UltraContact NXT
Continental Cross Contact UHP
Continental Eco Contact 6
Continental AllSeasonContact
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin e-Primacy
Michelin Latitude Sport 3

Senast redigerat av Icebear (16 mars )

MrHyde
17 mars · 654 Inlägg

Icebear skrev:

jaka54 skrev:
Blir det vanliga i Premium segmentet:
Michelin, Good Year, Continental, Nokian, Pirelli och Bridgestone.

Jo, precis... Vilka märken som ingår i Premium segmentet är jag fullt medveten om, nu ville jag ha tips om olika modellbeteckningar av dom däcken. Dom jag har kollat lite på och funderar över är:

Continental UltraContact NXT
Continental Cross Contact UHP
Continental Eco Contact 6
Continental AllSeasonContact
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin e-Primacy
Michelin Latitude Sport 3

Det beror på vad du ska ha dom till och hur du kör. Kör du mycket grusvägar och liknande så är Dueler och Latitude Tour HP bra, alternativt CrossContact LX2.
Kör du enbart asfalt(eller mycket sällan grusväg) är EfficentGrip 2, Latitude Sport 3 eller EcoContact 6 bra. PremiumContact 6 är inte dum heller. Eagle F1 är ett bra däck men kanske lite sportigt för en XC60, vilket ofta påverkar ljudnivån.
e-Primacy är precis som namnet antyder, framtagen för elbilar. Till en XC60 hade jag valt något annat, elbilsdäcken tar generellt slut för fort.

AllSeasonContact, eller generellt alla som heter något med All Season, ska du undvika helt. Dessa däck ska vara nåt mellanting mellan sommardäck och vinterdäck och enligt teorin funka på båda sommar och vinter, men det egentligen blir ett däck som varken är bra på sommaren eller vintern. Kompromissa är ingen bra idé. De kanske funkar året runt i Madrid, Paris eller Milano, men det funkar inte i Sverige.

Live long, and prosper.
Icebear
17 mars · 235 Inlägg

MrHyde skrev:

Icebear skrev:

jaka54 skrev:
Blir det vanliga i Premium segmentet:
Michelin, Good Year, Continental, Nokian, Pirelli och Bridgestone.

Jo, precis... Vilka märken som ingår i Premium segmentet är jag fullt medveten om, nu ville jag ha tips om olika modellbeteckningar av dom däcken. Dom jag har kollat lite på och funderar över är:

Continental UltraContact NXT
Continental Cross Contact UHP
Continental Eco Contact 6
Continental AllSeasonContact
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin e-Primacy
Michelin Latitude Sport 3

Det beror på vad du ska ha dom till och hur du kör. Kör du mycket grusvägar och liknande så är Dueler och Latitude Tour HP bra, alternativt CrossContact LX2.
Kör du enbart asfalt(eller mycket sällan grusväg) är EfficentGrip 2, Latitude Sport 3 eller EcoContact 6 bra. PremiumContact 6 är inte dum heller. Eagle F1 är ett bra däck men kanske lite sportigt för en XC60, vilket ofta påverkar ljudnivån.
e-Primacy är precis som namnet antyder, framtagen för elbilar. Till en XC60 hade jag valt något annat, elbilsdäcken tar generellt slut för fort.

AllSeasonContact, eller generellt alla som heter något med All Season, ska du undvika helt. Dessa däck ska vara nåt mellanting mellan sommardäck och vinterdäck och enligt teorin funka på båda sommar och vinter, men det egentligen blir ett däck som varken är bra på sommaren eller vintern. Kompromissa är ingen bra idé. De kanske funkar året runt i Madrid, Paris eller Milano, men det funkar inte i Sverige.

Jag kör för det mesta på asfalt, men då jag har fritidshus ute på landet och alla vägar runt om i byn är grusvägar och det händer även att jag kör efter en del skogsbilvägar, så skulle det ha varit ett däck som är bra på både asfalt och grus. Mina nuvarande sommardäck (som följde med bilen när jag köpte den) tror jag är Michelin, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom.

Jag har tagit bort Continental AllSeasonContact, Michelin e-Primacy och Goodyear Eagle F1. Kvar av däcken som jag funderar på är då:

Continental UltraContact NXT
Continental CrossContact UHP
Continental PremiumContact 6
Continental EcoContact 6
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin Latitude Sport 3

Vilka av dom rekommenderar du om man kör både på asfalt och grus..?

Eller har du några andra premiumdäck förutom dom som jag har tagit upp som du kan rekommendera?

Jag såg att Volvo rekommenderar Continental EcoContact 6 och Michelin Latitude Sport 3.

Jag vill gärna ha ganska tysta däck som inte låter så mycket och som även har bra egenskaper i bränsle och på våta vägar.

MrHyde
17 mars · 654 Inlägg

Icebear skrev:
Jag kör för det mesta på asfalt, men då jag har fritidshus ute på landet och alla vägar runt om i byn är grusvägar och det händer även att jag kör efter en del skogsbilvägar, så skulle det ha varit ett däck som är bra på både asfalt och grus. Mina nuvarande sommardäck (som följde med bilen när jag köpte den) tror jag är Michelin, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom.

Jag har tagit bort Continental AllSeasonContact, Michelin e-Primacy och Goodyear Eagle F1. Kvar av däcken som jag funderar på är då:

Continental UltraContact NXT
Continental CrossContact UHP
Continental PremiumContact 6
Continental EcoContact 6
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin Latitude Sport 3

Vilka av dom rekommenderar du om man kör både på asfalt och grus..?

Eller har du några andra premiumdäck förutom dom som jag har tagit upp som du kan rekommendera?

Jag såg att Volvo rekommenderar Continental EcoContact 6 och Michelin Latitude Sport 3.

Jag vill gärna ha ganska tysta däck som inte låter så mycket och som även har bra egenskaper i bränsle och på våta vägar.

Vi börjar med det första, Volvo rekommenderar däck som dom får betalt av däcktillverkarna att rekommendera. Det skulle jag inte lita på. Det är ungefär samma sak som att McDonalds vill att du dricker Coca-Cola istället för Pepsi.

Jag ska förtydliga lite det där med grusväg vs asfalt. Alla dessa däck du nämnt fungerar bra på båda, varför jag nämner just gruskörning är för att vissa däck tenderar att slitas mycket snabbare på grus än andra. Om det blir en del gruskörning känns det ju trist att behöva byta däck oftare tänker jag. Det är mina erfarenheter, är tredje generationen på vår sommarstuga och både min farfar, min far och jag har upplevt skillnader på däck genom åren. Speciellt senaste 15 åren.

De du listat har väldigt marginella skillnader i ljudnivå då alla är bra däck, så jag tror inte du märker nån större skillnad på dessa då en XC60 är bra ljudisolerad från fabrik.
Av de du listat nu skulle jag skippa dessa 2:

UltraContact NXT hade jag inte hört talas om, verkar vara nåt nytt med mycket återvunnet material i. Om det gör däck sämre eller ej låter jag nån annan svara på  smile Däremot tror jag det är ett strikt asfaltsdäck, i alla fall om man ser till mönster.
https://www.continental.com/en/products … ntact-nxt/

EcoContact 6 är det lågt rullmotstånd och ljudnivå på, men det nöts fort. Speciellt på grusvägar. Sitter ofta på nya elbilar och småbilar.

Jag skulle säga så här:
EfficentGrip 2 monterar jag på nya Audi på jobbet, det är bra däck med låg ljudnivå. Relativt prisvärda också, speciellt i förhållande till Continental.
Dueler H/P Sport har suttit på Rav4 från fabrik, bra däck överlag men kanske inte lika tyst som EfficentGrip 2. Däremot tror jag de kan ha en tendens att klara grusväg bättre.
Latitude Sport 3 är lite som Dueler H/P Sport, också avsedda för suvar/4x4 och skulle tro klarar grusväg lite bättre. Ljudnivåmässigt kanske lika som EfficentGrip 2.
CrossContact UHP är enligt Continentals hemsida även de gjord för suvar, och säkerligen ett bra däck. Men frågan är hur de står sig kostnadsmässigt? Då kanske Goodyear är bättre. Jag har dock bara erfarenhet av CrossContact LX2 som många XC70-kunder pratat bra om, men dom är mrginellt grövre i mönstret.
PremiumContact 6 är ett bra däck, kommer alltid högt på tester men de är rätt dyra jämfört med konkurrenterna. Och kanske lite mer asfaltsinriktad än CrossContact UHP.

Mitt val skulle nog ligga på (1)Goodyear eller (2)Bridgestone av dessa, kanske CrossContact UHP eller Michelin. Men Continental tappar lite i mina ögon för att dom oftast är så dyra. Annars är ett bra tips att kolla in Vi Bilägare eller Teknikens Världs sommardäckstest, dom brukar ha bra koll och är objektiv i sin bedömning.
Men det är som sagt mina erfarenheter, förhoppningsvis finns det flera här som kan dela med sig!

Live long, and prosper.
Icebear
17 mars · 235 Inlägg

MrHyde skrev:

Icebear skrev:
Jag kör för det mesta på asfalt, men då jag har fritidshus ute på landet och alla vägar runt om i byn är grusvägar och det händer även att jag kör efter en del skogsbilvägar, så skulle det ha varit ett däck som är bra på både asfalt och grus. Mina nuvarande sommardäck (som följde med bilen när jag köpte den) tror jag är Michelin, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom.

Jag har tagit bort Continental AllSeasonContact, Michelin e-Primacy och Goodyear Eagle F1. Kvar av däcken som jag funderar på är då:

Continental UltraContact NXT
Continental CrossContact UHP
Continental PremiumContact 6
Continental EcoContact 6
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin Latitude Sport 3

Vilka av dom rekommenderar du om man kör både på asfalt och grus..?

Eller har du några andra premiumdäck förutom dom som jag har tagit upp som du kan rekommendera?

Jag såg att Volvo rekommenderar Continental EcoContact 6 och Michelin Latitude Sport 3.

Jag vill gärna ha ganska tysta däck som inte låter så mycket och som även har bra egenskaper i bränsle och på våta vägar.

Vi börjar med det första, Volvo rekommenderar däck som dom får betalt av däcktillverkarna att rekommendera. Det skulle jag inte lita på. Det är ungefär samma sak som att McDonalds vill att du dricker Coca-Cola istället för Pepsi.

Jag ska förtydliga lite det där med grusväg vs asfalt. Alla dessa däck du nämnt fungerar bra på båda, varför jag nämner just gruskörning är för att vissa däck tenderar att slitas mycket snabbare på grus än andra. Om det blir en del gruskörning känns det ju trist att behöva byta däck oftare tänker jag. Det är mina erfarenheter, är tredje generationen på vår sommarstuga och både min farfar, min far och jag har upplevt skillnader på däck genom åren. Speciellt senaste 15 åren.

De du listat har väldigt marginella skillnader i ljudnivå då alla är bra däck, så jag tror inte du märker nån större skillnad på dessa då en XC60 är bra ljudisolerad från fabrik.
Av de du listat nu skulle jag skippa dessa 2:

UltraContact NXT hade jag inte hört talas om, verkar vara nåt nytt med mycket återvunnet material i. Om det gör däck sämre eller ej låter jag nån annan svara på  smile Däremot tror jag det är ett strikt asfaltsdäck, i alla fall om man ser till mönster.
https://www.continental.com/en/products … ntact-nxt/

EcoContact 6 är det lågt rullmotstånd och ljudnivå på, men det nöts fort. Speciellt på grusvägar. Sitter ofta på nya elbilar och småbilar.

Jag skulle säga så här:
EfficentGrip 2 monterar jag på nya Audi på jobbet, det är bra däck med låg ljudnivå. Relativt prisvärda också, speciellt i förhållande till Continental.
Dueler H/P Sport har suttit på Rav4 från fabrik, bra däck överlag men kanske inte lika tyst som EfficentGrip 2. Däremot tror jag de kan ha en tendens att klara grusväg bättre.
Latitude Sport 3 är lite som Dueler H/P Sport, också avsedda för suvar/4x4 och skulle tro klarar grusväg lite bättre. Ljudnivåmässigt kanske lika som EfficentGrip 2.
CrossContact UHP är enligt Continentals hemsida även de gjord för suvar, och säkerligen ett bra däck. Men frågan är hur de står sig kostnadsmässigt? Då kanske Goodyear är bättre. Jag har dock bara erfarenhet av CrossContact LX2 som många XC70-kunder pratat bra om, men dom är mrginellt grövre i mönstret.
PremiumContact 6 är ett bra däck, kommer alltid högt på tester men de är rätt dyra jämfört med konkurrenterna. Och kanske lite mer asfaltsinriktad än CrossContact UHP.

Mitt val skulle nog ligga på (1)Goodyear eller (2)Bridgestone av dessa, kanske CrossContact UHP eller Michelin. Men Continental tappar lite i mina ögon för att dom oftast är så dyra. Annars är ett bra tips att kolla in Vi Bilägare eller Teknikens Världs sommardäckstest, dom brukar ha bra koll och är objektiv i sin bedömning.
Men det är som sagt mina erfarenheter, förhoppningsvis finns det flera här som kan dela med sig!

Hur viktigt är det att man har rätt belastningsindex på däcken..?! På XC60:n ligger belastningsindexet på 105 och Bridgestone Dueler H/P Sport däcket är på 101, dom andra däcken har belastningsindex på 105, men Dueler H/P Sport har som sagt bara 101. Skulle det funka med sånt däck ändå..?

MrHyde
17 mars · 654 Inlägg

Icebear skrev:
Hur viktigt är det att man har rätt belastningsindex på däcken..?! På XC60:n ligger belastningsindexet på 105 och Bridgestone Dueler H/P Sport däcket är på 101, dom andra däcken har belastningsindex på 105, men Dueler H/P Sport har som sagt bara 101. Skulle det funka med sånt däck ändå..?

Belastningsindex får inte underskrida bilens totalvikt. 101 till 105 ger 400 kilo skillnad på totalvikt, alltså 100 kg per däck. Belastningsindex 101 ger en maxvikt på 825 kg per däck, alltså 3300 kg totalt. Kan inte tänka mig att din totalvikt går över 2500 kg, så det är lugnt.
Men det kollar du enkelt, finns många tabeller på belastningsindex på nätet, och din totalvikt hittar du på transportstyrelsen.

Notera att det gäller totalvikt, inte tjänstevikt(som är bilens faktiska vikt).

Live long, and prosper.
Icebear
18 mars · 235 Inlägg

MrHyde skrev:

Icebear skrev:
Jag kör för det mesta på asfalt, men då jag har fritidshus ute på landet och alla vägar runt om i byn är grusvägar och det händer även att jag kör efter en del skogsbilvägar, så skulle det ha varit ett däck som är bra på både asfalt och grus. Mina nuvarande sommardäck (som följde med bilen när jag köpte den) tror jag är Michelin, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom.

Jag har tagit bort Continental AllSeasonContact, Michelin e-Primacy och Goodyear Eagle F1. Kvar av däcken som jag funderar på är då:

Continental UltraContact NXT
Continental CrossContact UHP
Continental PremiumContact 6
Continental EcoContact 6
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin Latitude Sport 3

Vilka av dom rekommenderar du om man kör både på asfalt och grus..?

Eller har du några andra premiumdäck förutom dom som jag har tagit upp som du kan rekommendera?

Jag såg att Volvo rekommenderar Continental EcoContact 6 och Michelin Latitude Sport 3.

Jag vill gärna ha ganska tysta däck som inte låter så mycket och som även har bra egenskaper i bränsle och på våta vägar.

Vi börjar med det första, Volvo rekommenderar däck som dom får betalt av däcktillverkarna att rekommendera. Det skulle jag inte lita på. Det är ungefär samma sak som att McDonalds vill att du dricker Coca-Cola istället för Pepsi.

Jag ska förtydliga lite det där med grusväg vs asfalt. Alla dessa däck du nämnt fungerar bra på båda, varför jag nämner just gruskörning är för att vissa däck tenderar att slitas mycket snabbare på grus än andra. Om det blir en del gruskörning känns det ju trist att behöva byta däck oftare tänker jag. Det är mina erfarenheter, är tredje generationen på vår sommarstuga och både min farfar, min far och jag har upplevt skillnader på däck genom åren. Speciellt senaste 15 åren.

De du listat har väldigt marginella skillnader i ljudnivå då alla är bra däck, så jag tror inte du märker nån större skillnad på dessa då en XC60 är bra ljudisolerad från fabrik.
Av de du listat nu skulle jag skippa dessa 2:

UltraContact NXT hade jag inte hört talas om, verkar vara nåt nytt med mycket återvunnet material i. Om det gör däck sämre eller ej låter jag nån annan svara på  smile Däremot tror jag det är ett strikt asfaltsdäck, i alla fall om man ser till mönster.
https://www.continental.com/en/products … ntact-nxt/

EcoContact 6 är det lågt rullmotstånd och ljudnivå på, men det nöts fort. Speciellt på grusvägar. Sitter ofta på nya elbilar och småbilar.

Jag skulle säga så här:
EfficentGrip 2 monterar jag på nya Audi på jobbet, det är bra däck med låg ljudnivå. Relativt prisvärda också, speciellt i förhållande till Continental.
Dueler H/P Sport har suttit på Rav4 från fabrik, bra däck överlag men kanske inte lika tyst som EfficentGrip 2. Däremot tror jag de kan ha en tendens att klara grusväg bättre.
Latitude Sport 3 är lite som Dueler H/P Sport, också avsedda för suvar/4x4 och skulle tro klarar grusväg lite bättre. Ljudnivåmässigt kanske lika som EfficentGrip 2.
CrossContact UHP är enligt Continentals hemsida även de gjord för suvar, och säkerligen ett bra däck. Men frågan är hur de står sig kostnadsmässigt? Då kanske Goodyear är bättre. Jag har dock bara erfarenhet av CrossContact LX2 som många XC70-kunder pratat bra om, men dom är mrginellt grövre i mönstret.
PremiumContact 6 är ett bra däck, kommer alltid högt på tester men de är rätt dyra jämfört med konkurrenterna. Och kanske lite mer asfaltsinriktad än CrossContact UHP.

Mitt val skulle nog ligga på (1)Goodyear eller (2)Bridgestone av dessa, kanske CrossContact UHP eller Michelin. Men Continental tappar lite i mina ögon för att dom oftast är så dyra. Annars är ett bra tips att kolla in Vi Bilägare eller Teknikens Världs sommardäckstest, dom brukar ha bra koll och är objektiv i sin bedömning.
Men det är som sagt mina erfarenheter, förhoppningsvis finns det flera här som kan dela med sig!

Jag har kollat priser och egenskaper på dom här däcken på nätet...

Michelin Latitude Sport 3 - 2201:-/st
Bränsle ekonomi - C
Vatten - A
Bullernivå - 70dB (B)

Continental PremiumContact 6 - 2130:-
Bränsle ekonomi - B
Vatten - A
Bullernivå - 72dB (B)

Continental CrossContact UHP - 2003:-
Bränsle ekonomi - B
Vatten - C
Bullernivå - 72dB (B)

Goodyear EfficientGrip 2 - 1706:-/st
Bränsle ekonomi - B
Vatten - A
Bullernivå - 70dB (B)

Så om man kollar på pris och egenskaper, så verkar ju nästan som att EfficientGrip 2 är bästa däcket..?!

Frågan är ju hur bra dom är på grusväg!? Kollar man på däckmönster så har ju t.ex CrossContact grövre mönster, vilket borde innebära att dom funkar bättre på grusvägar, eller tänker jag fel där?

Senast redigerat av Icebear (18 mars )

eastereverybodybay
18 mars · 365 Inlägg

Man ska tänka på att bullernivån INTE är en uppmätt ljudnivå inuti bilen.
Siffran för buller är uppmätt vid förbifart och handlar om att minska vägbullret i stadsmiljö. Det har ingenting med komfort i bilen att göra.

Därför ska man inte ta för givet att ett däck med typ 68 db upplevs som tystare i kupén än ett däck med typ 70 db.

master_lars
19 mars · 1 160 Inlägg

Man får generellt vad man betalar för. Gå på ett känt märke.
Dock kan vissa märken ibland överraska. Där man kan erhålla en riktigt bra produkt för billiga pengar. Landsail har några sådana. Kommer dock inte ihåg vilken av modellerna det var.
Dock är det väl inte premiumdäck, utan du får ett strax över medelvärde men för budgetpris.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Brådhis * Voff voff *
19 mars · 10 280 Inlägg

Jag har kört både på Eagle F1 (iofs A2) och EfficientGrip. Efficientgrip är tystare och lite mer komfortabelt. Men Eagle F1 räcker betydligt(!) längre sett till mil. Markant skillnad där. Fick precis ut två säsonger ur EffiGrip och hade kommit en bit in på säsong fyra med Eagle F1 om inte bakvagnsbussningarna gett snedslitning på bakhjulen. Nu fick jag dock ut tre säsonger så ska inte klaga och då ska även nämnas att jag körde nästan dubbelt så mycket per år med den bilen.

V70N -07 på Effigrip (körde c:a 2500 mil per år med den) 225/40-18"
V70 II -11 på Eagle F1 (körde c:a 5000 mil per år med den) 245/35-19"

Angående Continental så bör du nog läsa denna tråd:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4635626

Det verkar förekomma att dom har litet mönsterdjup redan från fabrik. Huruvida det stämmer rent generellt eller var ett engångsfall låter jag vara osagt, men kan ju vara värt att läsa iaf.

(En bonusbild på hur Eagle F1-däcken användes och ändå höll tre säsonger!) wink

https://www1.garaget.org/archive/8/7682/389351/large_389351-3751281.jpg

Senast redigerat av Brådhis (19 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
19 mars · 876 Inlägg

master_lars skrev:
Man får generellt vad man betalar för. Gå på ett känt märke.
Dock kan vissa märken ibland överraska. Där man kan erhålla en riktigt bra produkt för billiga pengar. Landsail har några sådana. Kommer dock inte ihåg vilken av modellerna det var.
Dock är det väl inte premiumdäck, utan du får ett strax över medelvärde men för budgetpris.

Sen kan även mönsterdjupet skilja flera millimeter mellan märken och modeller.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bilproblemet
19 mars · 287 Inlägg

Köpa inte Continental om du ska köra på grusvägar.
Bästa däcket är Michelin Crossclimate

candyweiss
19 mars · 876 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Köpa inte Continental om du ska köra på grusvägar.
Bästa däcket är Michelin Crossclimate

För grusvägar eller för alla vägtyper?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Icebear
19 mars · 235 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Köpa inte Continental om du ska köra på grusvägar.
Bästa däcket är Michelin Crossclimate

Michelin Crossclimate verkar vara ett All-Season däck, nån blandning mellan sommar och vinterdäck, alltså nåt som tydligen ska funka både sommar och vinter. Nåt sånt däck är jag inte intresserad av!

Varför ska man inte köpa Continental om man ska köra på grusvägar?! Jag har haft Continental på flera tidigare bilar som jag har haft, dock ingen SUV. Men hade det på bland annat en Bmw som jag haft tidigare, körde både asfalt och grus och hade inga som helst problem med dom däcken. Så jag skulle gärna vilja veta varför man inte ska köra på grusvägar med Continental däck?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars · 13 744 Inlägg

master_lars skrev:
Man får generellt vad man betalar för. Gå på ett känt märke.
Dock kan vissa märken ibland överraska. Där man kan erhålla en riktigt bra produkt för billiga pengar. Landsail har några sådana. Kommer dock inte ihåg vilken av modellerna det var.
Dock är det väl inte premiumdäck, utan du får ett strax över medelvärde men för budgetpris.

ja dom lite billigare däcken börjar bli helt okej.. 

förr var det en helt annan sak. men att hitta ett säkert däck är svårt bland dom billiga däcken..

men jag kör alltid nankang på sommarn..  bara dom som som finns i rätt storlek till vättiga priser. och jag är väldigt nöjd.  bra grepp över lag.

aldrig varit missnöjd. 

nu har nankang steppat upp sig rejält mot hur det var förr.. och idag gör dom bra r-däck och dyligt oxå. 
ibland lurar man sig lite att premium däck är så jävla bra jämnt..

vem minns inte Goodyear f1 däcken.. sämre däck fick inte att hitta på den tiden..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Icebear
21 mars · 235 Inlägg

Just nu funderar jag på Goodyear EfficientGrip 2 SUV eller Michelin Latitude Sport 3.. Vilket av dom skulle ni ha valt om ni kör både asfalt och grusvägar?! Eller dom kanske är lika bra så det inte spelar så stor roll vilket man väljer?

master_lars
21 mars · 1 160 Inlägg

Michelin alla dagar i veckan om det står som alternativ. Det är ett däck som presterar linjärt över hela livscykeln. Många andra däck börjar bli helt annorlunda efter några 1000 mil mot när däcket var nytt, men Michelin så är denna skillnad mindre.

Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
MrHyde
21 mars · 654 Inlägg

master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang