Hög/lågnivå-omvandlare, slutsteg klipper

Wedner
9 april · 1 Inlägg

Hej,

Jag har problem med mitt slutsteg (Bass habit 5100) som klipper extremt tidigt när jag försöker vrida på mina dubbla Gas GPX 12" (2300wrms/st).
Aktuell bilmodell är en V70 fas2 2009 med High performance ljudpaket.
Jag kan trots detta höja volymen ytterligare för att spela högre, men clipindikatorn övergår från discobelysning till fast sken i takt med detta.

Spänningen vid steget dippar aldrig under 13v, vilket gör att jag vill utesluta spekulationer kring batteribank och jordning (rätta mig om jag har fel).
Det får mig att rikta fokus till ljudsignalen i sig in i steget, som kommer från en GAS HLC4R (tror den heter DLS HLC4.2 nuförtiden..) hög/lågnivå-omvandlare.
Till den har jag som många andra snott signal från kablarna som går vid dörrlisten på passagerarsidan, mer exakt från höger bakdörr.

Jag har testat att justera gain på slutsteget med alltifrån halv volym till max på stereon utan någon skillnad på slutresultatet.
Testat olika inställningar på hög/lågpass-filter. Bass boost nervriden tills det smakar skit i mun och ett kvartsvarv till. Alla inställningar på stereon nollade/flat.

Har försökt ta reda på mer men verkar vara begränsad info tillgänglig på detta ämne.
Vet någon här hur ljudsignalen är som kommer från orginalstereon genom orginalförstärkaren, kan det vara så att signalen helt enkelt inte är av tillräcklig kvalitet för att kunna driva denna setup eller har jag missat något självklart?
Eller är det till att forska i detta med oscilloskop som gäller?

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang