Vill ni ha internet under strömavbrott?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 486 Inlägg

Om svaret på frågan är ja så:

De flesta Mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel) drivs med 12VDC. Även den router som delar ut Wifi/nätverk brukar går på 12VDC. Klipp kablarna till nätdelarna och anslut dessa till ett vanligt 12v-batteri. Ett 30Ah fritidsbatteri från biltema kostar 800:- och en smart batteriladdare som matar detta kostar 400:-. Går säkert att pressa ner priserna där! Sedan har ni internet i många timmar om strömmen går. Under förutsättning att NODen som matar har ström eller en fungerande UPS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om svaret på frågan är ja så:

De flesta Mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel) drivs med 12VDC. Även den router som delar ut Wifi/nätverk brukar går på 12VDC. Klipp kablarna till nätdelarna och anslut dessa till ett vanligt 12v-batteri. Ett 30Ah fritidsbatteri från biltema kostar 800:- och en smart batteriladdare som matar detta kostar 400:-. Går säkert att pressa ner priserna där! Sedan har ni internet i många timmar om strömmen går. Under förutsättning att NODen som matar har ström eller en fungerande UPS.

problemet är att när strömmen är nere så ligger oftast telenätet nere oxå.. och fibernätverken osv..

du måste ta och flytta till något ställe där det inte är luftledningar..    vårat längsta strömavbrott har varit 5min..smile
då slog blixten ner i ett ställverk..i närheten av vårat hus..
så hela huset skakade..

men man kan ju inte ha strömavbrott hela tiden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 486 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Om svaret på frågan är ja så:

De flesta Mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel) drivs med 12VDC. Även den router som delar ut Wifi/nätverk brukar går på 12VDC. Klipp kablarna till nätdelarna och anslut dessa till ett vanligt 12v-batteri. Ett 30Ah fritidsbatteri från biltema kostar 800:- och en smart batteriladdare som matar detta kostar 400:-. Går säkert att pressa ner priserna där! Sedan har ni internet i många timmar om strömmen går. Under förutsättning att NODen som matar har ström eller en fungerande UPS.

problemet är att när strömmen är nere så ligger oftast telenätet nere oxå.. och fibernätverken osv..

du måste ta och flytta till något ställe där det inte är luftledningar..    vårat längsta strömavbrott har varit 5min..smile
då slog blixten ner i ett ställverk..i närheten av vårat hus..
så hela huset skakade..

men man kan ju inte ha strömavbrott hela tiden smile

Vi har inga luftledningar. Strömmen går sällan. Men det förekommer någon gång per år. Sen har jag gått "all in" och en 3kva UPS försörjer tv-bänk med fiber/router/tv och PS5. Den skyddar mot blixtnedslag dessutom. Fiber/tele har ett krav på sig att detta ska fungera i minst 60 minuter vid bortfall av spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
7 april · 2 828 Inlägg

Ingen ström = inga apparater att nyttja nätet med. Laptop då möjligen.

Mobilen funkar ju ändå, men det man saknar först är SmartTV'n och Netflix/Youtube.
Men nätet i sig dör efter ett tag, så det är ingen idé att investera ihjäl sig.

Men Hybrid's tips är smart.
Har själv kört mobilt modem i husvagn  så.
Funkar ju I ev sommarstuga utan el också.

Men moderna telefoner och andra grunkor kan lätt dela nät. (Surfzon)

Har själv kört SmartTVn via mobilen när modemet sa upp sig en gång.

Senast redigerat av Mossan1 (7 april )

granadadr
7 april · 7 290 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ingen ström = inga apparater att nyttja nätet med. Laptop då möjligen.

Mobilen funkar ju ändå, men det man saknar först är SmartTV'n och Netflix/Youtube.
Men nätet i sig dör efter ett tag, så det är ingen idé att investera ihjäl sig.

Men Hybrid's tips är smart.
Har själv kört mobilt modem i husvagn  så.
Funkar ju I ev sommarstuga utan el också.

Men moderna telefoner och andra grunkor kan lätt dela nät. (Surfzon)

Har själv kört SmartTVn via mobilen när modemet sa upp sig en gång.

joo jag surfar via telefonen,, så gör jag ofta när vi programmerar bilen via nätet,, har inget internet i garaget

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Om svaret på frågan är ja så:

De flesta Mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel) drivs med 12VDC. Även den router som delar ut Wifi/nätverk brukar går på 12VDC. Klipp kablarna till nätdelarna och anslut dessa till ett vanligt 12v-batteri. Ett 30Ah fritidsbatteri från biltema kostar 800:- och en smart batteriladdare som matar detta kostar 400:-. Går säkert att pressa ner priserna där! Sedan har ni internet i många timmar om strömmen går. Under förutsättning att NODen som matar har ström eller en fungerande UPS.

problemet är att när strömmen är nere så ligger oftast telenätet nere oxå.. och fibernätverken osv..

du måste ta och flytta till något ställe där det inte är luftledningar..    vårat längsta strömavbrott har varit 5min..smile
då slog blixten ner i ett ställverk..i närheten av vårat hus..
så hela huset skakade..

men man kan ju inte ha strömavbrott hela tiden smile

Vi har inga luftledningar. Strömmen går sällan. Men det förekommer någon gång per år. Sen har jag gått "all in" och en 3kva UPS försörjer tv-bänk med fiber/router/tv och PS5. Den skyddar mot blixtnedslag dessutom. Fiber/tele har ett krav på sig att detta ska fungera i minst 60 minuter vid bortfall av spänning.

Fick höra av en fiberinstallatör att en av fördelarna med fiber är att stationen ofta ligger en bit bort när det är ute på landsbygden så chansen är ganska god att det finns ström där även om strömmen går där du bor. Så kan du bara driva din router med 12V och ladda din telefon så är det lugnt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
elektronikfreak tummen mitt i handen
9 april · 162 Inlägg

Det är sådana här trådar jag sörjer lite grann över att jag bor på Öland och saknar fiber (kör över mobilt bredband) och är fullt medveten om att Öland och Gotland är de landskap i Sverige som har flest strömavbrott. Gotland har jag ett visst mine har ännu mer strömavbrott är vad Öland har iof sig.  sad

Grattis alla som har fiber.  big_smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Lucif3r
9 april · 2 215 Inlägg

Ptja, visst, det funkar ju men... Personligen skulle jag inte riskera driva omvandlaren med oreglerad spänning.
Då kör jag hellre på fritidsbatteri+billaddare+telefånen. Fast powerbanks är nog billigare... mer effektiva om inte annat.

Men varför stanna där? Ta och kör fram bilen till fönstret och dra kablar till omvandlaren från batteriet på bilen, låt motorn gå givetvis, då har du nog ström så det räcker under hela strömavbrottet big_smile Tar bensinen slut så är det bara att varva upp generatorn med den batteridrivna skruvdragaren tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april · 14 061 Inlägg

Vi hade ett planerat strömavbrott i slutet av 2023. Kopplade in elverket så jag fick lampor, vattenpump, kyl och frys. Nu tänkte jag att jag skulle koppla in fibern men näe då, ingen ström där heller. Inget fungerade inte ens mobiltelefonen. Vi hade ingen kommunikation alls.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april · 13 746 Inlägg

elektronikfreak skrev:
Det är sådana här trådar jag sörjer lite grann över att jag bor på Öland och saknar fiber (kör över mobilt bredband) och är fullt medveten om att Öland och Gotland är de landskap i Sverige som har flest strömavbrott. Gotland har jag ett visst mine har ännu mer strömavbrott är vad Öland har iof sig.  sad

Grattis alla som har fiber.  big_smile

skulle inte klara mig utan fiber..   vi kör ju 1000/1000 här hemma..   nu Streamar tanten på Twitch och jag och grabben spelar mycket. och Dottern som just flyttat hemifrån förra veckan stremade på twitch oxå.  då måste man ha lite fart på internet..  och går inte att spela med mobilt bredband med 2dagars ping liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Om svaret på frågan är ja så:

De flesta Mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel) drivs med 12VDC. Även den router som delar ut Wifi/nätverk brukar går på 12VDC. Klipp kablarna till nätdelarna och anslut dessa till ett vanligt 12v-batteri. Ett 30Ah fritidsbatteri från biltema kostar 800:- och en smart batteriladdare som matar detta kostar 400:-. Går säkert att pressa ner priserna där! Sedan har ni internet i många timmar om strömmen går. Under förutsättning att NODen som matar har ström eller en fungerande UPS.

problemet är att när strömmen är nere så ligger oftast telenätet nere oxå.. och fibernätverken osv..

du måste ta och flytta till något ställe där det inte är luftledningar..    vårat längsta strömavbrott har varit 5min..smile
då slog blixten ner i ett ställverk..i närheten av vårat hus..
så hela huset skakade..

men man kan ju inte ha strömavbrott hela tiden smile

Vi har inga luftledningar. Strömmen går sällan. Men det förekommer någon gång per år. Sen har jag gått "all in" och en 3kva UPS försörjer tv-bänk med fiber/router/tv och PS5. Den skyddar mot blixtnedslag dessutom. Fiber/tele har ett krav på sig att detta ska fungera i minst 60 minuter vid bortfall av spänning.

60min   vad hjälper det..  det är ju först efter någon timme man börjar må dåligt av att vara utan internet smile


bor så till att jag aldrig är orolig för strömavbrott.. visst jag har gasolvärmare i värsta fall.  förvisso köpt till garaget men fungerar ju inne oxå.  smile
men det får räcka..  jag har många fri nätter på Scandic. så åker bara till närmaste sandic om det blir för jävligt.. då får man ju gratis frukost oxå.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
9 april · 4 026 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte klara mig utan fiber..   vi kör ju 1000/1000 här hemma..   nu Streamar tanten på Twitch och jag och grabben spelar mycket. och Dottern som just flyttat hemifrån förra veckan stremade på twitch oxå.  då måste man ha lite fart på internet..  och går inte att spela med mobilt bredband med 2dagars ping liksom smile

1000Mbit !! 
jag hade  0,5 Mbit ADSL 2001-2006  då man bytte ut antennuttagen i fastigheten och man kunde få internet via kabeltv-nätet
och det blel olika hastighetet mellan 0,5- 20 Mbit  fram till ca 2022  då det blev tvångsanslutning till Telia

0,5 Mbit räckte och blev över när jag skaffade det 2001

men man kan får utt 12 volt från USB uttagen med en sådan grunka
https://www.aliexpress.com/item/4000071 … 1802KGifD7

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
9 april · 10 280 Inlägg

spillolja skrev:
men man kan får utt 12 volt från USB uttagen med en sådan grunka
https://www.aliexpress.com/item/4000071 … 1802KGifD7

Vad ska du driva på 12V med 1A...? smile Visst går att att driva en 10W-lampa, men det är också allt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
10 april · 7 240 Inlägg

Lite o t.
I går hade jag strömavbrott 09 till 14.
Södra Mälardalen.
Överlevde, som synes.
Laptopens batteri tog slut.
Mobiltelefonen funkade hela tiden(har inget fast nät sedan Felia stängde ner det sistlidna årsskifte).
Övervägde att hämta krislådans gasolkök i garaget.
Käkade "kallskuret" i stället.
Hade inte strömmen återvänt hade jag tänt täljstenskakelkaminen.
Kan vara bra med en liten påminnelse om hur beroende vi är av "krämen i de två hålen" - om krisen kommer(och det gör den förr eller senare).
Har ingen batteribil, så där drabbades jag inte heller.
Ett par fyllda Gerrycan (Jeepdunkar) tillhör krispaketet.

Muskelbil
10 april · 323 Inlägg

torsen skrev:
Lite o t.
I går hade jag strömavbrott 09 till 14.
Södra Mälardalen.
Överlevde, som synes.
Laptopens batteri tog slut.
Mobiltelefonen funkade hela tiden(har inget fast nät sedan Felia stängde ner det sistlidna årsskifte).
Övervägde att hämta krislådans gasolkök i garaget.
Käkade "kallskuret" i stället.
Hade inte strömmen återvänt hade jag tänt täljstenskakelkaminen.
Kan vara bra med en liten påminnelse om hur beroende vi är av "krämen i de två hålen" - om krisen kommer(och det gör den förr eller senare).
Har ingen batteribil, så där drabbades jag inte heller.
Ett par fyllda Gerrycan (Jeepdunkar) tillhör krispaketet.

Hur gick det med ditt data spelande ??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang