V70 2004 d5 automat A-traktor Ecu och en spärrad växel

John37
15 april · 3 Inlägg

Hej jag skulle behöva hjälp väldigt omgånde. Nämligen så att jag har köpt en a-traktor som är en v70 2004 d5 automat och dom vi köpte den av hade inte byggt om den men dem sa dock att problemt skulle vara lätt och fixa och skulle behöva hjälp med o besvara mina frågor nu kring problemt. Problemt är att bilen är spärrad med ecu men också tydligen är 3 ans växel spärrad sa dom så det går ju inte och köra med automaten på bilen för att den vill ju såklart lägga över till treans växel när den slår ett visst varvtal ganska snabbt. Det är ju ett problem med körning såklart för då måste man köra manuellt och bara köra på 2 ans växell som ligger runt 1900 varv vid 30 km/h. Och som sagt dom som vi köpte den av sa att de behövs en omprogramering på ecun alltså att man bara ska kunna lämna in den och fixa det. Men vill veta om det är så lätt, för känns skumt att man ens skulle spärra 3 ans växel i en automatlåda men är det så då att det bara är att programmera om ecun eller är det nått annat som gör att 3 ans växel är spärrad eller är 3 ans växel äns spärrad kan den ha pajat och sen säger dem de för det låter bättre.

Brådhis * Voff voff *
15 april · 10 280 Inlägg

Det är lite rörigt, men vad händer när den försöker lägga i trean?

Normalt sett skulle jag säga att man inte spärrar växlar på automatare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april · 13 746 Inlägg

på automater behövde man förr ett undantag för reglerna som oftast bilprovningen godkände..
men ingen spärrning av lådan ska behövas..  du ska kunna köra i drive och bilen ska ALDRIG gå fortare än 30km/h hur man än gör.. 

så förstår inte riktigt problemet.. 
kompisen har progamerat massor av volvo a-traktorer. 
problemet är att om det är rätt gjort går det inte att programera om dom hur man än gör utan att byta ecu eller att man är den som programerat ecu.  man sätter nämligen ett lås på boxen så ingen kan flasha om den hur som helst.   utan koden.
och den kan så klart bara den som gjorde programeringen.   för det är nämligen så att för att bilen ska vara godkänd hos bilprovningen måste man intyga att den inte med lätthet går att återställa.
och det betyder att man inte ska kunna skjuta i en programvara hur som helst .
annars har den som gjort progameringen klantat sig duktigt och ligger rätt pyrt till så du måste hitta rätt person som gjorde programeringen första gången eller byta ecu och lösa det den vägen och sen regga om bilen igen..    för så fort man varit och pillat måste bilen reggas om

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
John37
15 april · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är lite rörigt, men vad händer när den försöker lägga i trean?

Normalt sett skulle jag säga att man inte spärrar växlar på automatare.

Vet det blev rörigt skrev ihop något snabbt men problemet är alltså att när jag lägger i drive och sedan gasar upp så den vill växla till trean så blir det som den är i neutral och är därför obrukbar på treans växel och därmed obrukbar med automat läge i så då får man dra åt vänster och lägga i manuell och sedan pumpa till tvåan eftersom 3 ans växel är spärrad påstår dom vi köpte den av. Men börjar som sagt bli fundersam på om de kan va så att automatlådan är paj eller nått för känns väldigt konstigt att nån skulle spärrat 3 ans växel. Och det dom tidigare påstår att man kan göra för att fixa problemet är att lämna in ecu boxen till en firma som programmera dem och det skulle sedan göra så att 3 ans växel ej skulle va spärrad längre. Men får en känsla av att de är nått annat som kan vara problemet.

Brådhis * Voff voff *
15 april · 10 280 Inlägg

John37 skrev:

Brådhis skrev:
Det är lite rörigt, men vad händer när den försöker lägga i trean?

Normalt sett skulle jag säga att man inte spärrar växlar på automatare.

Vet det blev rörigt skrev ihop något snabbt men problemet är alltså att när jag lägger i drive och sedan gasar upp så den vill växla till trean så blir det som den är i neutral och är därför obrukbar på treans växel och därmed obrukbar med automat läge i så då får man dra åt vänster och lägga i manuell och sedan pumpa till tvåan eftersom 3 ans växel är spärrad påstår dom vi köpte den av. Men börjar som sagt bli fundersam på om de kan va så att automatlådan är paj eller nått för känns väldigt konstigt att nån skulle spärrat 3 ans växel. Och det dom tidigare påstår att man kan göra för att fixa problemet är att lämna in ecu boxen till en firma som programmera dem och det skulle sedan göra så att 3 ans växel ej skulle va spärrad längre. Men får en känsla av att de är nått annat som kan vara problemet.

Om det blir friläge när den försöker lägga i trean så mår inte riktigt din automatlåda superbra skulle jag säga... Man spärrar oavsett inte genom att den slänger i friläge!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
John37
15 april · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

John37 skrev:

Brådhis skrev:
Det är lite rörigt, men vad händer när den försöker lägga i trean?

Normalt sett skulle jag säga att man inte spärrar växlar på automatare.

Vet det blev rörigt skrev ihop något snabbt men problemet är alltså att när jag lägger i drive och sedan gasar upp så den vill växla till trean så blir det som den är i neutral och är därför obrukbar på treans växel och därmed obrukbar med automat läge i så då får man dra åt vänster och lägga i manuell och sedan pumpa till tvåan eftersom 3 ans växel är spärrad påstår dom vi köpte den av. Men börjar som sagt bli fundersam på om de kan va så att automatlådan är paj eller nått för känns väldigt konstigt att nån skulle spärrat 3 ans växel. Och det dom tidigare påstår att man kan göra för att fixa problemet är att lämna in ecu boxen till en firma som programmera dem och det skulle sedan göra så att 3 ans växel ej skulle va spärrad längre. Men får en känsla av att de är nått annat som kan vara problemet.

Om det blir friläge när den försöker lägga i trean så mår inte riktigt din automatlåda superbra skulle jag säga... Man spärrar oavsett inte genom att den slänger i friläge!

Den lägger inte i friläge. Men däremot blir det som att köra med friläge fattar du alltså att den slutar gasa och sedan när du gasar igen så rullar den bara och de går och varva men går ju inte framåt mer än av farten den hade innan den gick över till 3 an.

Brådhis * Voff voff *
15 april · 10 280 Inlägg

John37 skrev:

Brådhis skrev:

John37 skrev:

Vet det blev rörigt skrev ihop något snabbt men problemet är alltså att när jag lägger i drive och sedan gasar upp så den vill växla till trean så blir det som den är i neutral och är därför obrukbar på treans växel och därmed obrukbar med automat läge i så då får man dra åt vänster och lägga i manuell och sedan pumpa till tvåan eftersom 3 ans växel är spärrad påstår dom vi köpte den av. Men börjar som sagt bli fundersam på om de kan va så att automatlådan är paj eller nått för känns väldigt konstigt att nån skulle spärrat 3 ans växel. Och det dom tidigare påstår att man kan göra för att fixa problemet är att lämna in ecu boxen till en firma som programmera dem och det skulle sedan göra så att 3 ans växel ej skulle va spärrad längre. Men får en känsla av att de är nått annat som kan vara problemet.

Om det blir friläge när den försöker lägga i trean så mår inte riktigt din automatlåda superbra skulle jag säga... Man spärrar oavsett inte genom att den slänger i friläge!

Den lägger inte i friläge. Men däremot blir det som att köra med friläge fattar du alltså att den slutar gasa och sedan när du gasar igen så rullar den bara och de går och varva men går ju inte framåt mer än av farten den hade innan den gick över till 3 an.

Den lägger inte i friläge, men du kan gasa och den varvar upp utan att farten ökar? Då är den väl i friläge?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april · 17 486 Inlägg

Låter som TS blev blåst. Finns det papper på omprogrammeringen? Låter som lådan är körd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Låter som TS blev blåst. Finns det papper på omprogrammeringen? Låter som lådan är körd.

typsikt trasiga lådor att dom börjar frivarva på vissa växlar.. 

men det är ju automat..  så inget förvånande..  förstår inte att någon väljer automat som inte måste ha automat för att dom saknar ett ben eller dyligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang