Audi A4 -> Audi S4

gawdzilla
13 augusti 2007 · 7 Inlägg

Tjena.

Köpte en Audi A4 för inte så länge sedan och börjar redan tröttna på motorn.
Är super sugen på en S4 istället (01-04) men är lite orolig för bensinförbrukningen.

Hörde från en vän att förbrukningen ligger på ca 2L / mil men har svårt att tänka mig det.

Skulle behöva lite mer kött på benen innan jag köper en.

Info någon?

Audi S4 (2005)
Thorssa
13 augusti 2007 ·

Du lär knappast snitta under 1,2 iaf. Inne i stan börjar den nog närma sig två liter skulle jag tippa.

_Andrew_
13 augusti 2007 · 145 Inlägg

V6, 2,7liter, och dubbla turbos vs R4 1.8liter singelturbo.

fast det är nog inte bensinförbrukningen som är värst, snarare försäkringen i mitt fall.
Den är ungefär dubbel så dyr på S4:an som för A4:an för mig.

lanred
13 augusti 2007 · 555 Inlägg

Kan du inte leva med bensinförbrukningen så behöver du inte köpa bilen..

camaro67 Meister
13 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

En modern bil med en förbrukning på 2 liter? Aldrig. Straxt över litern är väll mer troligt annars vet jag inte vad Audi syslar med

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
lanred
13 augusti 2007 · 555 Inlägg

Stadskörningen ligger på strax under 2l/mil.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
13 augusti 2007 · 2 456 Inlägg

Kolla här;
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=

E själv inne på en S4 med .... till garaget.

Det här fick jag som info av en vän;

Nu har du kommit in på ett område av bil som jag gillar 

Att köpa en biturbo idag är lite av ett lotteri, det finns rätt många till salu och dom flesta är tyskimport.
Priset varierar oerhört, beroende på hur ägaren värderar sin pärla.
Detta är ju en kvalitets vagn från början som används mest av gubbar på väg till sin lilla kontorshörna, så räkna inte med att det är en rääser original! 

265hk ger dig en bil som tar dig framåt, men du har inget sug. Den är rätt "boring" org. Den går otroligt jämt och fint och är en väldigt bra dragbil.
Jag skulle nog be dig satsa på en chippad bil för att nå önskad effekt på kvällstid! 
Då hamnar du runt 310-320hk och har en helt annan kurva som gör den gamla gubbilen till en riktigt rolig kombivagn 

Soppa förbrukningen är fin, du ligger lätt under litern så länge du kör snällt. Börjar du gasa å kliva av vid race så ligger du runt 1,1-1,2L/mil. Ingen siffra att bli rädd för med tanke på att det är en Biturbo sexa på 2,7L.

Komforten är bra. Kom ihåg att på en bil som har rullat runt 13-18k mil så har stötdämparna och fjädrarna gjort sitt! Du lär behöva byta dom för att inte bli sjösjuk. En annan faktor som lätt går på denna bil är bussningarna bak. Speciellt om du börjar använda bilen på race.
Bilen är liten för att vara kombi. Du kan ju lätt åka 4 personer, men det är inte mycket plats till övers sen. Skinn stolarna i sig känns lite "gamla" om du inte har hittat en facelift version med dom stora recarostolarna. Men med gamla kanske jag är kräsen då jag är en riktigt audi bög 

Är bilen utrustad med navigation? Kolla så att den funkar, vet att många fick strul med dom där och sen inte orkat laga. Prova även farthållaren. Vissa får felkoder på dom och måste byta en givare, men skiter i´t. Det är rätt billigt att åtgärda, men det ger dig en anledning till att pruta 
Fungerar all belysning i instrumenthuset? Fungerar kliman? Elstolar? Prova allt!!

quattro/torsen som denna bil driver med är oerhört hållbar! Man har sällan några problem med denna. Växellådan håller även den. Vet bilar som rullar med 700hk+ med org grejjer!!
Men när du provkör så lyssna efter missljud när du släpper gasen och motorbromsar, seg dra växlingar på låga varv osv.
Du kommer säkert bli förvånad hur pass bra nm den har! 

Det är även viktigt att kolla att vattenpump/kamrem är bytt vid tidpunkt. Och givetvis att oljerna är bytta regelbundet. Kamremsbytet går väl på i runda slängar en 7k bara i material för att du ska få ett hum...

För övrigt i delar/inköp/service så är det lätta prylar att få tag på. Det kostar inte mer än till en vanlig bil.

Ett annat tips är att : Köp inte den billigaste S4an!! Det kan komma att kosta dig mer än vad du tror. Eller så har du tur å får en jättefin bil som har rullat långt, men är omhändertagen! Det är, som jag sa i början, ett lotteri!

Kolla gärna runt på ett flertal bilar, se hur långt dom har gått, hör med ägaren vad den personen säger om bilen, låter det som dom enbart har använt den som transport fordon? Eller pratar den om bilen som om den vore dennes son? Där kan du få veta om hur bilen har blivit behandlad oxå 

Lyssna efter glapp i länkarmar, kolla serviceboken, provkör, kläm och känn!
Är det nåt du vill ha hjälp med så följer jag gärna med och kikar på S4!

För en sak du garanterat kommer bli om du handlar en S4 Bit och det är Nöjd!

Senast redigerat av lonewolf-holm (13 augusti 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
13 augusti 2007 · 834 Inlägg

Skulle aldrig kunna tänka mig att en s4 drar så mkt i stan. räkna mer med 1,2 max 1,4 om du inte ska impa på brudarna och bränna räcer vid rödjusen. att den har turbo är skitsamma då man inte använder dom under stadskörning.

lanred
13 augusti 2007 · 555 Inlägg

04:ans S4 drar iallafall strax under 2l/mil

Sir_x
13 augusti 2007 · 945 Inlägg

lanred skrev:
04:ans S4 drar iallafall strax under 2l/mil

Fast det är ingen v6 biturbo utan 4,2 V8

Senast redigerat av Sir_x (13 augusti 2007)

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Lundberg87
13 augusti 2007 · 242 Inlägg

vilka överdrvina siffror det är om soppaförbrukningen.

Kör man som folk och lugnt. så drar den långkörning mellan 0.8-1 liter milen ( åker sthlm tur och retur varje dag, och är aldrig över 1l, ligger oftast runt 0.89-0.95. sjävklart mycker mer om man gasar, men de gör vilken bil som helst!

inne stan drar det mellan 1- 1.4 l   Tycker inte alls det är några farligt överdrivna siffror med tanke på prestandan i bilen. det är väll ungefär som en vanlig v70 ?  är det då v70n som drar mycket. eller s4an som drar lite ?

Ps. Hittar du en fin s4a, så slå till. du kommer inte bli besviken!

Audi RS4 (2001)
BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
mr_jonsson V8 Twin Turbo
13 augusti 2007 · 123 Inlägg

camaro67 skrev:
En modern bil med en förbrukning på 2 liter? Aldrig. Straxt över litern är väll mer troligt annars vet jag inte vad Audi syslar med

Vad vet du och av vilka erfarenheter?

Min bil (A6an) har en genomsnittsförbrukning på 1.5 liter milen under de 500mil den rullat.
Stadskörning ligger den ofta över 2.0 liter / 10 km.


Mycket beror ju på hur tung ens fot är.. *ironi*

lanred
14 augusti 2007 · 555 Inlägg

Sir_x skrev:

lanred skrev:
04:ans S4 drar iallafall strax under 2l/mil

Fast det är ingen v6 biturbo utan 4,2 V8

Han frågade ju efter 01-04 och jag svarade på 04:orna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang