lonewolf-holm
___ "ByggSnubben" ___
13 augusti 2007
· 2 456 Inlägg
Kolla här;
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=
E själv inne på en S4 med .... till garaget.
Det här fick jag som info av en vän;
Nu har du kommit in på ett område av bil som jag gillar
Att köpa en biturbo idag är lite av ett lotteri, det finns rätt många till salu och dom flesta är tyskimport.
Priset varierar oerhört, beroende på hur ägaren värderar sin pärla.
Detta är ju en kvalitets vagn från början som används mest av gubbar på väg till sin lilla kontorshörna, så räkna inte med att det är en rääser original!
265hk ger dig en bil som tar dig framåt, men du har inget sug. Den är rätt "boring" org. Den går otroligt jämt och fint och är en väldigt bra dragbil.
Jag skulle nog be dig satsa på en chippad bil för att nå önskad effekt på kvällstid!
Då hamnar du runt 310-320hk och har en helt annan kurva som gör den gamla gubbilen till en riktigt rolig kombivagn
Soppa förbrukningen är fin, du ligger lätt under litern så länge du kör snällt. Börjar du gasa å kliva av vid race så ligger du runt 1,1-1,2L/mil. Ingen siffra att bli rädd för med tanke på att det är en Biturbo sexa på 2,7L.
Komforten är bra. Kom ihåg att på en bil som har rullat runt 13-18k mil så har stötdämparna och fjädrarna gjort sitt! Du lär behöva byta dom för att inte bli sjösjuk. En annan faktor som lätt går på denna bil är bussningarna bak. Speciellt om du börjar använda bilen på race.
Bilen är liten för att vara kombi. Du kan ju lätt åka 4 personer, men det är inte mycket plats till övers sen. Skinn stolarna i sig känns lite "gamla" om du inte har hittat en facelift version med dom stora recarostolarna. Men med gamla kanske jag är kräsen då jag är en riktigt audi bög
Är bilen utrustad med navigation? Kolla så att den funkar, vet att många fick strul med dom där och sen inte orkat laga. Prova även farthållaren. Vissa får felkoder på dom och måste byta en givare, men skiter i´t. Det är rätt billigt att åtgärda, men det ger dig en anledning till att pruta
Fungerar all belysning i instrumenthuset? Fungerar kliman? Elstolar? Prova allt!!
quattro/torsen som denna bil driver med är oerhört hållbar! Man har sällan några problem med denna. Växellådan håller även den. Vet bilar som rullar med 700hk+ med org grejjer!!
Men när du provkör så lyssna efter missljud när du släpper gasen och motorbromsar, seg dra växlingar på låga varv osv.
Du kommer säkert bli förvånad hur pass bra nm den har!
Det är även viktigt att kolla att vattenpump/kamrem är bytt vid tidpunkt. Och givetvis att oljerna är bytta regelbundet. Kamremsbytet går väl på i runda slängar en 7k bara i material för att du ska få ett hum...
För övrigt i delar/inköp/service så är det lätta prylar att få tag på. Det kostar inte mer än till en vanlig bil.
Ett annat tips är att : Köp inte den billigaste S4an!! Det kan komma att kosta dig mer än vad du tror. Eller så har du tur å får en jättefin bil som har rullat långt, men är omhändertagen! Det är, som jag sa i början, ett lotteri!
Kolla gärna runt på ett flertal bilar, se hur långt dom har gått, hör med ägaren vad den personen säger om bilen, låter det som dom enbart har använt den som transport fordon? Eller pratar den om bilen som om den vore dennes son? Där kan du få veta om hur bilen har blivit behandlad oxå
Lyssna efter glapp i länkarmar, kolla serviceboken, provkör, kläm och känn!
Är det nåt du vill ha hjälp med så följer jag gärna med och kikar på S4!
För en sak du garanterat kommer bli om du handlar en S4 Bit och det är Nöjd!
Senast redigerat av lonewolf-holm (13 augusti 2007)