Ägarbyte på kvällstid / Försäkra begbil till hemresan

Garic
14 september 2007 · 539 Inlägg

dieselknackare skrev:
det tar ju någon dag för ägarbytet att komma in te vv, så bilen är ju försäkrad genom den förra ägaren!!

han har helt rätt. du kan fritt köra bilen hem på kvällen för att försäkringen gäller från förra ägaren. På torsdag ringer han och säger att han såld bilen och då slutar hans försäkring gälla om han inte gör det då blir det automatiskt när papper kommer till vägverket.

du kan lugnt köra hem på onsdag och sen kontakta ditt försäkringsbolag på torsdag och försäkra bilen och du kan då köra redan på torsdag.

blacken
14 september 2007 ·

Garic skrev:

dieselknackare skrev:
det tar ju någon dag för ägarbytet att komma in te vv, så bilen är ju försäkrad genom den förra ägaren!!

han har helt rätt. du kan fritt köra bilen hem på kvällen för att försäkringen gäller från förra ägaren. På torsdag ringer han och säger att han såld bilen och då slutar hans försäkring gälla om han inte gör det då blir det automatiskt när papper kommer till vägverket.

du kan lugnt köra hem på onsdag och sen kontakta ditt försäkringsbolag på torsdag och försäkra bilen och du kan då köra redan på torsdag.

trafikförsäkringsföreningen går på det datum som står på ägarbytes anmälan.

Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

Netzki skrev:
Innan jag åkte 60 mil ner i landet för att köpa Hondan ringde jag försäkringsbolaget och försäkrade bilen, trots att jag inte visste om jag skulle köpa den. Blev det inget köp var det bara att säga upp den. Enkelt, säkert och bra tyckte jag.

Jag befinner mig i exakt samma sits som du, och gjorde exakt som du också. Bilen är försäkrad from. köpedagen i mitt namn, men den försäkringen gäller ej nuvarandeägaren om han skulle klanta sig innan jag köper bilen.

Insplanet, har inte dom kontakt med alla f-bolag? Jag måste ringa dalarnas f-bolag också, de brukar vara billiga.

Härligt nu är allt klart inför köpet: tågresan bokad, bilen försäkrad, hemresan planerad. Sweet!

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Garic
14 september 2007 · 539 Inlägg

blacken skrev:

Garic skrev:

dieselknackare skrev:
det tar ju någon dag för ägarbytet att komma in te vv, så bilen är ju försäkrad genom den förra ägaren!!

han har helt rätt. du kan fritt köra bilen hem på kvällen för att försäkringen gäller från förra ägaren. På torsdag ringer han och säger att han såld bilen och då slutar hans försäkring gälla om han inte gör det då blir det automatiskt när papper kommer till vägverket.

du kan lugnt köra hem på onsdag och sen kontakta ditt försäkringsbolag på torsdag och försäkra bilen och du kan då köra redan på torsdag.

trafikförsäkringsföreningen går på det datum som står på ägarbytes anmälan.

du har rätt men ägarbyte sker bara på papper som ligger i brevlådan = juridiskt sett har det skett men inte praktiskt

Thorssa
14 september 2007 ·

När jag köpte min senaste bil köpte jag den på en lördag. Jag ringde försäkringsbolaget på fredagen och tecknade en preliminär försäkring. Om jag köpte bilen hade jag gällande försäkring från fredagen och om jag inte skulle köpt den kunde jag ringa på måndagen och säga till så kostade det mig ingenting.

TranceRacer
14 september 2007 · 55 Inlägg

Netzki skrev:
Innan jag åkte 60 mil ner i landet för att köpa Hondan ringde jag försäkringsbolaget och försäkrade bilen, trots att jag inte visste om jag skulle köpa den. Blev det inget köp var det bara att säga upp den. Enkelt, säkert och bra tyckte jag.

gjorde likadant, dock ingen Honda wink
tecknade genom IF kan väll tilläggas

BMW 328iM "Lilan" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang