Gasen i botten på provkörning?

Traz
15 oktober 2007 · 576 Inlägg

Hur är det igentligen med att testa vad motorn har att ge på en provkörning? Ni erfarna - vågade ni trycka in gasen i botten för att känna av accelerationen på bilen? Hur lång tid pågår oftast en normal provkörning och vad bör man tänka på att köra?

alex_side Neerd
15 oktober 2007 · 1 596 Inlägg

tänk som så allt elr inget;)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Eisenhut
15 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Jag kör alltid järnet med en bil jag provkör.

Inte för att vara coola Allan, utan man vill ju veta att sakerna håller om man ska köpa nått. Skulle aldrig köpt nått jag inte vet håller.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
aenfors
15 oktober 2007 · 375 Inlägg

Utgår ifrån att det är en beg bil du tänker köpa? Jag brukar varva ur motorn när jag provkör för att höra missljud och se att den går som den ska. Annars att tänka på vid provkörning är: Bromsa utan att hålla i ratten (bromsarna ska ta jämt), testa handbroms, köra åttor på en parkering eller plan för att höra misslud. Det finns väldigt mycket man kan göra och kolla när man köper bil och oftast glömmer man hälften. Det kan vara smart att skriva en liten checklista innan som man prickar av. Det finns nog hur mkt trådar om det här som hellst så testa sök på forumet.

Lycka till!

sir_AnKA
15 oktober 2007 · 87 Inlägg

oftast ligger det väl på 1timme

Saab 9-3 "BSR" (1999)
Mäki Långsam Perfektionist
15 oktober 2007 · 4 800 Inlägg

Inte skulle då jag låta någon vara ute en timma och provköra min bil om den skulle säljas, aldrig.
Jag skulle sitta och säga vägen som skulle bli en vända som innehöll det mesta bara smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
sir_AnKA
15 oktober 2007 · 87 Inlägg

Mäki skrev:
Inte skulle då jag låta någon vara ute en timma och provköra min bil om den skulle säljas, aldrig.
Jag skulle sitta och säga vägen som skulle bli en vända som innehöll det mesta bara smile

då är det på en firma, hade upptill en timme att testa saaben, privat skulle jag aldrig tillåta det högst 10 min

Senast redigerat av sir_AnKA (15 oktober 2007)

Saab 9-3 "BSR" (1999)
viccoA
15 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

Jag provar alltid att gasa ur ett par växlar för att se så att bilen drar jämnt i hela registret osv. smile Däremot kör jag inte som en komplett idiot när jag kör en bil som inte är min.

twin_cam Smålänning
15 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Alltså, egentligen borde man köra som en jäkla dåre när man provar en bil man är intresserad av, så att man vet att säljaren inte döljer något, men man vågar ju inte det, för skulle säjaren dölja något som går sönder så blir man ju ersättningsskyldig..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang