Behöver lite hjälp!

Bhodi
25 mars 2006 · 11 Inlägg

Hej.
Detta kommer bli ett ganska långt inlägg, men finns det någon som kan ge mig ett råd vore jag mycket tacksam..

Köpte för ca 5 veckor sedan en saab 9-5 sedan -01 av en bilhandlare i stockholm.
Bilen var importerad från tyskland och hade gått 10,600 mil
När jag rullar ut från handlaren tänds "check engine" lampan varpå jag omedelbart ringer handlaren. handlaren säger åt mig att dagen efter åka ut till en bilverkstad i norrort vilket jag gör.
Bilmeken kopplar in en dator som visar att bilen går orent. Han säger att det förmodligen är tändkasetten, vilket jag tycker låter märkligt då den skulle vara nybytt.
Han ber mig ringa dagen efter för o se om dom fått hem kassetten, och släcker ner varningslampan o säger att det inte är någon fara att köra.
När jag ringer så säger dom att det kan ta tid då det är ett reklamationsärende till saab då tändboxen var nybytt. veckor går o ja ringer med jämna mellanrum. sedan säger dom att bilhandlaren tydligen inte kan visa kvitto från den nybytta boxen och att det är därför det tar tid.

Igår startade jag bilen för att hämta barnen på dagis och tycker att det kommer ett vitt rökmoln bakom bilen när jag trampar ur.
Lagom till jag kommer fram börjar "check Engine" lampan att lysa igen och det blir enorm rökutveckling ur avgassystemet.. tjock vit/grå/blå rök väller ut och jag slår av motorn o ringer verkstaden omedelbart. Då säger dom att det e klart att då e det topppackningen som har gått och att det var felet hela tiden.

Jag ringer bilhandlaren och då säger han att nej men varför ringer du oss? 6 månadersgarantin gäller ju inte om du kör sönder toppen måste du ju förstå..
Jag påpekar att de var fel på den från början, men då säger han att det var ju tändkassetten som skulle bytas och att han inte hört något om en trasig topp av verkstaden...

Han säger efter tre samtal att han ska ordna en bärgare, men ringer ej upp igen, sedan efter ytterligare en halvtimme ringer han och säger att det inte finns någon bärgare förrän i morgon , men jag kan ställa bilen olåst o lägga nyckeln i handsfacket!!!

Jag säger att nej, då ordnar jag det genmom min försäkring.
Ringer folksam jour o bilen blir inom en kvart bärgad till auktoriserad saab verkstad.
Försäkringen teknades i samband med köpet och var en så kallad "körklar" försäkring som gäller i ett halvår och täcker ALLT.
I försäkringsbrevet står att bilen hade gått 10,600 mil och är försäkrad för ex. maskinskada o räddning, och premien för dessa e XX per halvår osv.
Dock läser jag på folksams hemsida att maskin ej gäller efter att bilen gått 10 000 mil!!

Så...   på måndag öppnar dom och jag undrar om någon vet:
Borde inte bilhandlaren stå för hela kalaset?
Finns risk för att jag köpt en bil för två månader sedan med fullförsäkring och ändå får stå o betala för rubbet " vad nu en topppackning kostar o byta på en saab"

Tack på förhand och kom gärna med synpunkter

Bhodi

carawelle
25 mars 2006 · 460 Inlägg

http://whttp://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=24ww.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=312

Phaetoon
25 mars 2006 · 8 156 Inlägg

Jag fick inte ovanstående länk att fungera.
Den här nerkortade versionen fungerade för mig dock:
http://bilar.konsumentverket.se/mallar/ … icleId=312

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bhodi
26 mars 2006 · 11 Inlägg

Tack snälla för all hjälp.
Som jag förstår det så har jag alltså all rätt att kräva att bilförsäljaren tar på sig det fulla betalningsanvaret för ex den kostnad försäkringsbolaget debiterar mig, (3000 har ja för mig det är)?

Men sedan såg jag på saab att dom förlängt motorgarantin till 15000 mil eller åtta år. om jag förstod det rätt med årsmodellen -01..

Nåja, jag får väl veta vad det e för fel i morgon måndag när dom öppnar

Än en gång tack

Bhodi
31 mars 2006 · 11 Inlägg

Nu har jag fått svar från Svenska Bil i Haninge.

Anledningen till rökutvecklingen var::::   Trasig tändkasset pga felaktiv service. Kassetten var nybytt men bilbilaget i norrort som servade bilen stoppade i ett par billiga stift istället för dom titanstift det skulle vara o den gick sönder.
Dessutom var Turboaggregatet trasigt och hade druckit 2,2 liter olja.
Detta fel fanns då jag hämtade bilen hos bilhandlaren.

Bilkonsulten i Stockholm, vägrar betala denna renovering 18.765kr, då han anser att felet inte fanns från början. Detta trots garanti och konsumentköpsgarantin.

Auktoriserade saab i Haninge, garanterar att detta fel omöjligen kan ha uppstått under tiden jag haft bilen och att det är solklart att felet fanns vid köp.

Bilbolaget i norrort som är Bilkonsultens verkstad, instämmer med denna diagnos.

Konsumentvägledaren anser att Bilkonsulten ska stå för kostnaden

Motormännens juridiska avdelning Instämmer till fullo..

Men vad vet dom..    enligt bilkonsulten (eller ex-novum eller vad dom heter egentligen)

Kommer nu att lämna in en anmälan till ARN och sedan vidare till Tingsrätten för att få ett utslag i det hela.
Sedan blir jag förmodligen tvungen att vända mig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med indrivningen av detta.

Otroligt tråkig affär och dessutom har Bilkonsulten vid telefonkontakt varit mycket nonchalant och otrevlig.
Även har dom kontaktat saab i haninge och gett prov på samma otrevliga attityd enligt ett samtal från saab i morse.


Vill utfärda en STOR VARNING för alla affärsrelationer med detta oseriösa bolag.

Någon annan som har erfarenhet av denna firma?

Nåja, bilen är hel igen.. visserligen på egen bekostnad.

GurraG INGET ANNAT!!
31 mars 2006 · 1 725 Inlägg

det är tråkigt som fan att detta har hänt dej.. förstår verkligen att det känns tråkigt.. men det ska som sagt bilförsäljaren stå för tillslut.. och är tingsrätten och kronofogden indragen så ska det nog gå bra.. Antingen mjuknar han eller så kommer han bli straffad.. Lycka till grabben.. hoppas du får tillbaka dina pengar

Redbull Moderator+
31 mars 2006 · 1 081 Inlägg

Ja du har ju solklart rätten på din sida, hoppas det löser sig för dig!

mvh

Vem jag?
nofearsy Bilbyggare
31 mars 2006 · 225 Inlägg

helt juridiskt är det juh handlarn som har hela ansvaret för reprationen, men så som rättsliga Serige fungerar ska man aldrig vara säker...
alltid massor med * och andra krumilurer manmåste hålla reda på, känns bara somatt man som bilägare ska betala msssor men ALDRIG kan få tillbaka ett öre, så eg. fattar jag inte varför man ska betala så sjuka summor i försäkring om man ändå inte får tillbaka något,

och garanti saker som inte gäller dittan och dattan, fan har man då en garanti för om de inte gäller annar än om nån idiot råkar avfyra en mesil på bilfan när den står inne i bilhandlarns hall??



hoppas dock att det löser sig för dig smile

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Bhodi
2 april 2006 · 11 Inlägg

Tack alla, och jag lovar att hojat till om hur det går.

Bhodi
12 april 2006 · 11 Inlägg

Efter att jag hämtat ut bilen på saab, där dom som sagt bytt tändkassett och turbo för i runda slängar 20 000 så gick bilen tre dagar. Sedan tändes åter igen check engine lampan och bilen började gå ojämt..
Åkte tillbaka till saab och dom körde en koll, där dom såg att den spikat 5300 ggr sedan jag köpte bilen. Fick lämna kvar den för en total genomsökning av bilens hela elsystem, bvilket tar ca 2 dagar och kostar gud vet vad..
Ger snart upp.. nån som vill köpa en saab? *S*

Har även anmält Bilkonsulten till ARN så vi får väl se vart det leder..

Bhodi
13 april 2006 · 11 Inlägg

Idag var jag in och frågade efter bilen, men dom var tvungna att behålla den för det var kabelbrott på ett oändligt antal ställen i kabelmattan och dom var tvungna att söka manuellt. Hittils har dom hittat och lagat 9 kabelbrott och varje gång dyker fler upp. Hela mattan är full med hack och skador på kablaget och den enda orsak dom kan komma på är att bilen har varit krockad och bara ihopsatt hjälpligt.

Har beställt tid för en bildiagnos, för 2000 där dom tydligen ska kunna kolla detta.
Om det visar sig att bilen varit krockad, är detta då ett giltligt skäl för att häva köpet?

Tacksam om någon har liknande erfarenheter.

P.s En ny kabelmatta kostar förresten 12.000 bara i inköp...sad
D.s

Senast redigerat av Bhodi (13 april 2006)

Phaetoon
13 april 2006 · 8 156 Inlägg

Alltså, jag förstår om du är lite lack vid det här laget. Jag skulle nog inte kunnat hålla mig från att åka till bilhandlaren och demonstrera min ilska verbalt. Stå utanför hans firma skrika och skrämma bort hans kunder osv...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bhodi
13 april 2006 · 11 Inlägg

camaro67 skrev:
Vad ska du köpa för bil nästa gång? SAAB?

nja, saab är ju fina bilar, och det är ju faktiskt inte bilens fel att den hamnade hos en skojare.

Bhodi
13 april 2006 · 11 Inlägg

Phaetoon skrev:
Alltså, jag förstår om du är lite lack vid det här laget. Jag skulle nog inte kunnat hålla mig från att åka till bilhandlaren och demonstrera min ilska verbalt. Stå utanför hans firma skrika och skrämma bort hans kunder osv...

You have no idea.. smile

rolle83
18 april 2006 · 48 Inlägg

jag tycker så synd om dig! jag tycker att du ska försöka häva köpet med tanke på allt det här! hoppas verkligen det löser sig. *håller tummarna*

roundcougar
15 december 2007 · 16 Inlägg

Förstår att du är less på det där och kan bara säga till alla andra, köp inte av någon som använder sig av bilbolaget Norrort som garantiverkstad! De suger hur mycket som helst. Köpte min Audi i maj och i nästa vecka blir sista grejen, den jag poänterade först, lagad. Dvs min farthållare där jag sagt att felet hela tiden var att kopplingspedalen var snedtrampad så den går att rucka fram å tillbaka. Audi håller med om det utan några invändningar, men bilbolaget har inte fattat det förens nu. Ett annat problem jag löste var mina knappar till bakluckan som var trasiga, där behövde jag också åka in ca 4 gånger pga det.

När jag köpte bilen av en handlare i Danderyd så visade det sig att bilen var chippad och det var felkoder i bilen så turbon ladda inte. Då lämnades den in till Bilbolaget där de bytte magnetventil och då ladda turbon igen. Dock märkte jag snabbt att den ryckte vid fullt gaspådrag. Detta tillsammans med farthållaren skyllde de på BSR som chippat bilen. Jag lämna då in den och fick betala 2000:- för felsökning, där de enda de hitta var att dumpventilen var helt paj, vilket bilbolaget ej sätt. Nu efter mycket tjaffs har jag fått min bilhandlare att gå med på att betala nedchippning för att se om problemet löste sig. Då hittade BSR (då de var snälla och felsökte under tiden) att magnetventilen jag fick i juni inte varit hel då jag fick den för den hade fula märken och var sliten, mer än de blir efter ca 1500mil. Dvs, bilbolaget har alltså stoppat in en trasig magnetventil och skyller sedan på BSR...

Men det värsta av allt var när jag hämta ut den igår (då jag behöver den under helgen) då märkte jag att de provkört min bil pga farthållaren i över 10mil OCH varit på donken och lämnat skräpet kvar i bilen! Där sitter jag med ca 2liter kvar i tanken, fast jag lämna in den med ca 15liter... Och inte kan de ge ngt svar på varför soppan är slut eller varför det finns donkenskräp i min bil...

Så för att korta ner det hela.. Använd inte detta skitföretag då det är ni själva som får ta reda på hur man löser problemen, samt att de kör bilarna bra mycket mer än de egentligen borde/får!

alain www.bimmerpower.org
15 december 2007 · 3 995 Inlägg

Bhodi skrev:
Hej.
Detta kommer bli ett ganska långt inlägg, men finns det någon som kan ge mig ett råd vore jag mycket tacksam..

Köpte för ca 5 veckor sedan en saab 9-5 sedan -01 av en bilhandlare i stockholm.
Bilen var importerad från tyskland och hade gått 10,600 mil
När jag rullar ut från handlaren tänds "check engine" lampan varpå jag omedelbart ringer handlaren. handlaren säger åt mig att dagen efter åka ut till en bilverkstad i norrort vilket jag gör.
Bilmeken kopplar in en dator som visar att bilen går orent. Han säger att det förmodligen är tändkasetten, vilket jag tycker låter märkligt då den skulle vara nybytt.
Han ber mig ringa dagen efter för o se om dom fått hem kassetten, och släcker ner varningslampan o säger att det inte är någon fara att köra.
När jag ringer så säger dom att det kan ta tid då det är ett reklamationsärende till saab då tändboxen var nybytt. veckor går o ja ringer med jämna mellanrum. sedan säger dom att bilhandlaren tydligen inte kan visa kvitto från den nybytta boxen och att det är därför det tar tid.

Igår startade jag bilen för att hämta barnen på dagis och tycker att det kommer ett vitt rökmoln bakom bilen när jag trampar ur.
Lagom till jag kommer fram börjar "check Engine" lampan att lysa igen och det blir enorm rökutveckling ur avgassystemet.. tjock vit/grå/blå rök väller ut och jag slår av motorn o ringer verkstaden omedelbart. Då säger dom att det e klart att då e det topppackningen som har gått och att det var felet hela tiden.

Jag ringer bilhandlaren och då säger han att nej men varför ringer du oss? 6 månadersgarantin gäller ju inte om du kör sönder toppen måste du ju förstå..
Jag påpekar att de var fel på den från början, men då säger han att det var ju tändkassetten som skulle bytas och att han inte hört något om en trasig topp av verkstaden...

Han säger efter tre samtal att han ska ordna en bärgare, men ringer ej upp igen, sedan efter ytterligare en halvtimme ringer han och säger att det inte finns någon bärgare förrän i morgon , men jag kan ställa bilen olåst o lägga nyckeln i handsfacket!!!

Jag säger att nej, då ordnar jag det genmom min försäkring.
Ringer folksam jour o bilen blir inom en kvart bärgad till auktoriserad saab verkstad.
Försäkringen teknades i samband med köpet och var en så kallad "körklar" försäkring som gäller i ett halvår och täcker ALLT.
I försäkringsbrevet står att bilen hade gått 10,600 mil och är försäkrad för ex. maskinskada o räddning, och premien för dessa e XX per halvår osv.
Dock läser jag på folksams hemsida att maskin ej gäller efter att bilen gått 10 000 mil!!

Så...   på måndag öppnar dom och jag undrar om någon vet:
Borde inte bilhandlaren stå för hela kalaset?
Finns risk för att jag köpt en bil för två månader sedan med fullförsäkring och ändå får stå o betala för rubbet " vad nu en topppackning kostar o byta på en saab"

Tack på förhand och kom gärna med synpunkter

Bhodi

Fyr fan, jävlar svin, har du stämt företaget?  Om alla säger att du har rätt på din sida, tar en advocat som kan plocka pengar till dig
Hoppas att du tar det vidare att dom kan torka sig med notan. Släpp inte greppet  och tänk bara på dig själv.
Man gör inte omeletten utan krossa ägg.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang