köpråd: saab 9000t vs 900t

skejtare
24 december 2007 · 44 Inlägg

hej!


Hittar nästan bara saab 9000 med 2.3 turbo motorn trodde det fanns många 2.0 turbo versioner men de verkar vara lite ovanligare. Undrar om det skiljer mycket på kostnader mellan saab 9000 2,3 turbo och saab 900 2.0 turbo. Vilken är billigast i drift, delar och vilken är billigast att försäkra?


års modeller:

saab 9000- från 94 och uppåt

saab 900- från 96 och uppåt


Skulle vara jätte schysst om ni kunde svara på mina funderingar, ni som hjälper mig med svar ska ha ett stort tack. Och god jul på allt och alla

twin_cam Smålänning
24 december 2007 · 7 877 Inlägg

I Saab 9000 från -94 och uppåt finns 2,0-motorn enbart som lättryckare på 150 häst.
2,3 turbo finns som lättryckare (170 hk) och fulltryckare (200 hk) samt som AERO (225 hk)

En tumregel på 9000 är att står det 2,3t med litet t så är det en LTT, och med stort T en FTT

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tagg3N Konsult
24 december 2007 · 1 247 Inlägg

@skejtare

En 2.0t borde ju vara billigare tycker jag, är själv inne på att skaffa en 9000 2.3T men det flesta jag hittar i rätt prisklass är antingen 2.0T eller 2.3i (dvs ingen turbo).

En 9000 2.3T drar ca 0.8 långkörning har jag för mig och en 900 2.0T ligger nog inte långt efter.

9000 brukar ha problem med växellådorna (inte alla), men om man kör lugnt och sansat ska inte det vara några problem, jag har också hört att 2.3 motorn är mycket pålitligare och driftsäkrare än 2.0 motorn.

2.3T blir dyrare i försäkring än 2.0T men reservdelspriserna ligger ungefär lika med tanke på att bägge är saab och inte de nyaste.


Lite sammanfattning då: 9000 2.3T är lite dyrare i drift och försäkring än 900 2.0T. Delarna ligger ungefär lika.

Mvh. Kim


@twin_cam:
Det är inte allt för många som tänker på stort och litet T när de säljer en 9000, det har jag märkt väldigt mycket...

Senast redigerat av Tagg3N (24 december 2007)

Joo
25 december 2007 · 741 Inlägg

På min gammla 9000 2.3T (170hk) så var bilen skriven på min 53 åriga morsa, försäkringen låg då på exakt 3,000 kr hos billiga och bra Länsförsäkringar..

Min nuvarande 9000 Aero betalar min morsa 5,100 kr för hmm

Så allt för dyr är inte 170 hkn...

Senast redigerat av Joo (25 december 2007)

Robban_1985
25 december 2007 · 103 Inlägg

skejtare skrev:
hej!


Hittar nästan bara saab 9000 med 2.3 turbo motorn trodde det fanns många 2.0 turbo versioner men de verkar vara lite ovanligare. Undrar om det skiljer mycket på kostnader mellan saab 9000 2,3 turbo och saab 900 2.0 turbo. Vilken är billigast i drift, delar och vilken är billigast att försäkra?


års modeller:

saab 9000- från 94 och uppåt

saab 900- från 96 och uppåt


Skulle vara jätte schysst om ni kunde svara på mina funderingar, ni som hjälper mig med svar ska ha ett stort tack. Och god jul på allt och alla

9000 eller 900?
Ja skulle säga 9000, mer & skönare bil än 900 tycker jag.
självklart ska du ha -94 uppåt då med trionic 5 som du skriver,

Skall du trimma något, isåfall spelar det ingen större roll om du kör 2,0t eller 2,3t mellan steg 1-3, effekten blir ungefär detsamma men 2,0t är en lite spralligare motor när den trimmas. :p ska du klämma ut massa hästar så kan du varva 2,0an mera än 2,3:an..

delar ligger på ungefär desamma, i princip hyfsat lika motor i 900 o 9000 växellåda skiljer rätt mkt.

go jul lycka till

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Robban_1985
25 december 2007 · 103 Inlägg

twin_cam skrev:
I Saab 9000 från -94 och uppåt finns 2,0-motorn enbart som lättryckare på 150 häst.

nej nej big_smile 9000 italien importerade aeros har 2,0T alså en ftt på 185hk.

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Tagg3N Konsult
25 december 2007 · 1 247 Inlägg

Robban_1985 skrev:

twin_cam skrev:
I Saab 9000 från -94 och uppåt finns 2,0-motorn enbart som lättryckare på 150 häst.

nej nej big_smile 9000 italien importerade aeros har 2,0T alså en ftt på 185hk.

Du har så rätt smile

PerArne Mycke vill ha mer...
25 december 2007 · 611 Inlägg

Robban_1985 skrev:

skejtare skrev:
hej!


Hittar nästan bara saab 9000 med 2.3 turbo motorn trodde det fanns många 2.0 turbo versioner men de verkar vara lite ovanligare. Undrar om det skiljer mycket på kostnader mellan saab 9000 2,3 turbo och saab 900 2.0 turbo. Vilken är billigast i drift, delar och vilken är billigast att försäkra?


års modeller:

saab 9000- från 94 och uppåt

saab 900- från 96 och uppåt


Skulle vara jätte schysst om ni kunde svara på mina funderingar, ni som hjälper mig med svar ska ha ett stort tack. Och god jul på allt och alla

9000 eller 900?
Ja skulle säga 9000, mer & skönare bil än 900 tycker jag.
självklart ska du ha -94 uppåt då med trionic 5 som du skriver,

Skall du trimma något, isåfall spelar det ingen större roll om du kör 2,0t eller 2,3t mellan steg 1-3, effekten blir ungefär detsamma men 2,0t är en lite spralligare motor när den trimmas. :p ska du klämma ut massa hästar så kan du varva 2,0an mera än 2,3:an..

delar ligger på ungefär desamma, i princip hyfsat lika motor i 900 o 9000 växellåda skiljer rätt mkt.

go jul lycka till

Alltså ska man lägga planera åtsidan då det gäller att byta till en 2.3 vid trimning då?? smile Då kanske inte min 2.0t är så illa pinkad ändå tongue

//Per-Arne
Rosu Ready for takeoff
25 december 2007 · 367 Inlägg

Kör på 900 om det är New age, dvs de som ser ut som 93. Om det inte är det skulle jag lätt valt 9000.

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Robban_1985
26 december 2007 · 103 Inlägg

Volvo_Perka skrev:

Robban_1985 skrev:

skejtare skrev:
hej!


Hittar nästan bara saab 9000 med 2.3 turbo motorn trodde det fanns många 2.0 turbo versioner men de verkar vara lite ovanligare. Undrar om det skiljer mycket på kostnader mellan saab 9000 2,3 turbo och saab 900 2.0 turbo. Vilken är billigast i drift, delar och vilken är billigast att försäkra?


års modeller:

saab 9000- från 94 och uppåt

saab 900- från 96 och uppåt


Skulle vara jätte schysst om ni kunde svara på mina funderingar, ni som hjälper mig med svar ska ha ett stort tack. Och god jul på allt och alla

9000 eller 900?
Ja skulle säga 9000, mer & skönare bil än 900 tycker jag.
självklart ska du ha -94 uppåt då med trionic 5 som du skriver,

Skall du trimma något, isåfall spelar det ingen större roll om du kör 2,0t eller 2,3t mellan steg 1-3, effekten blir ungefär detsamma men 2,0t är en lite spralligare motor när den trimmas. :p ska du klämma ut massa hästar så kan du varva 2,0an mera än 2,3:an..

delar ligger på ungefär desamma, i princip hyfsat lika motor i 900 o 9000 växellåda skiljer rätt mkt.

go jul lycka till

Alltså ska man lägga planera åtsidan då det gäller att byta till en 2.3 vid trimning då?? smile Då kanske inte min 2.0t är så illa pinkad ändå tongue

Nejdå den är verkligen inte illa pinkad, klart du får ut mer vridmoment med en 2,3:a men tänk på att högt vrid äter rätt mkt på koppling, vxl-låda bla.. 2,0:an är snällare mot det kan tilläggas big_smile

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Mortalis VW-nörd?
26 december 2007 · 4 332 Inlägg

Förstår inte varför man skulle vilja välja saab 900an, 9000 är bättre byggd, bättre rostskydd bättre motorer och prestanda.
Fanns en anledning till varför SAAB 93 kom ganska fort efter "nya" Saab 900 och såg likadan ut nästan, för att fixa över 1000 felkonstruerade delar på bilen. Rost i dörrar, baklucka är inte direkt ovanliga (9000 håller ju hur länge som helst).

En kompis garvade åt att jag hade 1.6 motor o han hade 2.3 eller va de va (ingen turbo), kollade prestanda och hans var ju fan slöare, inte lite heller. Knepigt..

Hamilton
26 december 2007 · 8 873 Inlägg

Skulle valt en 9000 alla dagar i veckan....

Fotograf på tierpidag.se
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 december 2007 · 5 650 Inlägg

sen äre ju och påpeka förskrings priserna är ju inviduella priset räknas ju ut på sj hur länge man haft körkortet hur länge felfritt man kört räcker me en fortkörnings böter så får man högre försäkrings prime nuförtiden sen hur mkt tilläggs grejjer man vill ha tex brad glas stöld osv

kan ju kosta allt från typ 5-20 helår beronde på allt de jag skrev ovanför


sen har ju saab dåliga lådor utan tvekan men är bilarna inte söndermaxade osv så håller de rätt ok ändå vlådor kan ju rasa på vilket bilmärke som hälst fall de är överdrivet pressade finns vell undan tag som stenålders volvos som är nästintil odödliga


så 9000 äger allt inom saab på 90 talet utan tvekan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
megaman_k
26 december 2007 · 430 Inlägg

Fast 900 är ju bra mkt snyggare. wink
Passa sig för rost och växellåda bara.

AttackMedic
26 december 2007 · 379 Inlägg

Jag hade valt og900. Men beror ju lite vad du ska ha bilen till, hur många som kommer att åka m m. Men om du ändå är inne och kikar på 900 så ta en titt på tidiga og9-3. De har kommit ner i pris ganska mycket och det skiljer inte så mycket på 900 och 9-3

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Fredrik-79
26 december 2007 · 2 164 Inlägg

För växellådan finns botemedel så den håller.
Sen är ju 9000 mycket skönare att få att ligga bra på vägen än ng900.
Välj 9000 före och sen så trimma vidare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Mortalis VW-nörd?
27 december 2007 · 4 332 Inlägg

AttackMedic skrev:
Jag hade valt og900. Men beror ju lite vad du ska ha bilen till, hur många som kommer att åka m m. Men om du ändå är inne och kikar på 900 så ta en titt på tidiga og9-3. De har kommit ner i pris ganska mycket och det skiljer inte så mycket på 900 och 9-3

Hoppas att du mena att de inte skiljer så mkt i pris och inte i vad de e för bil tongue

Snik3r
27 december 2007 · 53 Inlägg

om du ska trimma:

välj ng900 med t-5 motorn.. den är riktigt hållbar, samt att du slipper krångel med LMM, då ´t5-styrsystem inte använder det...

är du osäker på växellådan så köp en begangnad från ng900 -97 eller og9-3.. dessa håller mycket bra... och när ändå växellådan är nere så passa på att slänga dit en viggenkoppling.. passar rakt på, och håller för mycket stryk

Volvo s40 t4 "Red Devil" (1998)
Saab 96 "v4" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang