Fundering angående motortrafikled och polis?

engolf
21 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Phaetoon skrev:
Lastbilschaufförer har ju oftast lite bättre koll på sina fordon än andra. Det syntes idag när polisen ryckte ut till en serie-krock i Linköping. Polisbilen hade svårt att passera vissa bilar, men lastbilen hade polisbilen inga större problem att passera.

Vet inte om jag skulle trycka plattan i botten för att polisen låg bakom mig med blåljus, men om det var en ambulans eller räddningstjänsten så skulle jag nog inte tveka.

Man får ju stoppa på en väg så att man blockerar för andra fordon även om en polisbil är efter dig med blåljusen på...
Man ska hålla jämn hastighet till närmaste avfart/plats där man kan stoppa utan att störa trafiken.
Är bilen inte ute efter dig, så kör de bara vidare.
Vill de stoppa dig, så blir det inte sura för att du valt en lämplig plats för att stoppa...

Har hänt mig att jag måste komma upp i 130kmh för att släppa förbi en polisbil.
Men då visste jag att de inte var ute efter mig, för jag låg i 110 i vänster fil, och plötsligt låg de bakom mig och blinkade med heljuset och ville förbi. Det var en del bilar i högerfilen, så jag måste lägga mig på gasen för att köra förbi och lägga mig till höger.

zoopåse
21 januari 2008 · 1 171 Inlägg

Jag vet bara att när jag körde till skåne på E4:an så var det riktigt trångt på ett par ställen där det var 2/1 vajerräcken. Inte alls som på E4:an i "norrland".

JockeT
21 januari 2008 · 1 010 Inlägg

jobbar en före detta snut på jobbet. han vet garanterat. kommer ja ihåg frågar ja imorron på lunchen så skriver ja här sen wink

JockeT
22 januari 2008 · 1 010 Inlägg

jepp fråga ida å han sa att du får köra fortare. sen hur mkt fortare sa han inte men dom vill fram så dom kommer inte röra dig...sen berätta han att om du exempelvis står i en korsning å har rött får du, för att dom ska komma förbi (bakifrån), köra mot rött igenom korsningen, om det är fritt dvs

Xoff Volvo tönt... =)
22 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Jag har själv ökat hastigheten för en ambulans på 2/1 väg ganska duktigt dessutom å dom blinkade tack många gånger när dom kom om...

Å att du har skylldighet att lägga dig i diket tror jag inte ett dugg på, jag skulle iaf inte göra det, tänker inte offra mitt liv å ev Bil pga att jag kom lite utanför vägbanan när snuten ska om...

(Jo jag känner min bils bredd, men jag har också erfarenhet av vad som händer ifall du trotts allt får ett hjulpar utanför)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
moose46019 study
22 januari 2008 · 772 Inlägg

man har skyldighet att underlätta men detta behöver inte betyda.
öka farten
köra ner i diket.
kör av vägen in i ett träd.

Muttley
22 januari 2008 ·

Husssar skrev:
Vette fan om det går med två bilar i bredd vid ljungby. har själv haft samma fundering. Något man borde kolla upp

har jag lyckats med, så visst går de.

Maxen Teknisk
22 januari 2008 · 328 Inlägg

moose46019 skrev:
man har skyldighet att underlätta men detta behöver inte betyda.
öka farten
köra ner i diket.
kör av vägen in i ett träd.

Helt rätt, du behöver inte utsätta dig själv för fara. Dessutom är det inte tillåtet att begå lagbrott för att underlätta för utryckningsfordon, mao köra för fort.
Men de flesta polismän ser nog mellan fingrarna ändå om man håller undan för dem.

Märk väl: Jag skrev de flesta, för ser de chansen att utöka fikakassan med några böter så tar de nog den. wink

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Innox Turbocharged
22 januari 2008 · 421 Inlägg

Maxen skrev:

moose46019 skrev:
man har skyldighet att underlätta men detta behöver inte betyda.
öka farten
köra ner i diket.
kör av vägen in i ett träd.

Helt rätt, du behöver inte utsätta dig själv för fara. Dessutom är det inte tillåtet att begå lagbrott för att underlätta för utryckningsfordon, mao köra för fort.
Men de flesta polismän ser nog mellan fingrarna ändå om man håller undan för dem.

Märk väl: Jag skrev de flesta, för ser de chansen att utöka fikakassan med några böter så tar de nog den. wink

Jag skulle kunna tänka Mig att 24:4 Brottsbalken om ansvarsfrihet i nödsituation skulle kunna användas, men vet inte om det prövats.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang