Vitgrå rök från 9-5 2.0t

Siqqe Besserwisser
1 mars 2008 · 263 Inlägg

Hejsan,

Jag har lite problem med Saaben. Det ryker en rök som kan jämföras med cigarettrök, ungefär samma färg på den. Jag har alltid fått för mig att om färgen är svart så får den för mycket soppa, om den är blåsvart så dricker den olja och om den är vit så läcker den vatten in i motorn.

Men saken är den att jag tömde oljan igår och märkte ingenting konstigt på den, kändes som en vanlig olja fortfarande. Jag tömde även vattensystemet men den såg också normal ut.

Jag har även gjort ett kompressionstest och det visar ett jämt värde över alla fyra.

Motorn går i övrigt väldigt bra, inga missljud eller kända läckage. Någon som kan hjälpa mig på vägen? Jag vet inte om jag är så sugen på att kontrollera toppackningen då jag inte tror det är den. Både olja och vatten ser ju normalt ut...

Bilen i fråga är en Saab 9-5 2.0t -98 med nästan 28k mil på mätaren. Tack på förhand!

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Saffranskalle Palfinger tekniker
1 mars 2008 · 1 248 Inlägg

jag är lite osäker på hur du menar men vi hade en saab 9-5 a på verkstan dät det kom mycket vit rök och då hade turbon rasat men jag vet inte hur mycket rök det kommer ifrån din saab???

Volvo Xc70 (2001)
Siqqe Besserwisser
1 mars 2008 · 263 Inlägg

Njae, turbon är ny så där ligger inte problemet. Det riktigt bolmar fårn dne när den är kall, men när den är vamr minskar det ganska mycket, men försvinner aldrig helt.

Funderar på om det skulle kunna vara vevhusventilationen?

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Saffranskalle Palfinger tekniker
1 mars 2008 · 1 248 Inlägg

nja då vet jag inte vad det kan var tyvär

Volvo Xc70 (2001)
Bene
1 mars 2008 · 38 Inlägg

Kolla vevhusventilationen,,kan vara ungefär som du säger om den börjar bli tät

Siqqe Besserwisser
1 mars 2008 · 263 Inlägg

Skulle det isf räcka att rengöra slangar och "vevhusburken" (kommer inte ihåg namnet) eller måste jag köpa nya prylar? Om det nu är vevhusventen det beror på...

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Bene
1 mars 2008 · 38 Inlägg

Det är väl inte helt ovanligt att oljefällan och slangarna sätter igen sig på 9-5or,,räcker säkert att göra rent,,annars har Saab sålt hela satsen till nedsatt pris tidigare,,vet inte hur det är nu

Catling Old School Ford
1 mars 2008 · 600 Inlägg

sant det alla ovanstående skriver , men kan det inte vara så att det körs korta sträckor och blir mycket kondens i avgassystemet...

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Siqqe Besserwisser
1 mars 2008 · 263 Inlägg

Bene skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att oljefällan och slangarna sätter igen sig på 9-5or,,räcker säkert att göra rent,,annars har Saab sålt hela satsen till nedsatt pris tidigare,,vet inte hur det är nu

Jo, detta vet jag. De subventionerar ut det så man får hela paketet för 300 kr. Men som en temporär lösning hoppas jag att man kan rengöra det istället.

Catling skrev:
sant det alla ovanstående skriver , men kan det inte vara så att det körs korta sträckor och blir mycket kondens i avgassystemet...

Det första jag gjorde när jag upptäckte att det rök väldigt mycket var att köra en ordentlig runda utan förbättring. Eller jo, den ryker ju mycket mer när den är kall, men det avtar aldrig helt.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang