Volvo 740 --> 850 EVOLVE kit, Vad behövs?

A_Lindahl Lite överallt..
1 mars 2008 · 612 Inlägg

Hejsan hejsan

Har funderat lite på en sak..
Vad behövs göra för att montera ett 850 EVOLVE el. liknande kit på en 740? Jag menar få dit 850 huv, framskärmar, mm. Hur stämmer måttena överänns? Är 850 bredare/smalare? Är det bara att lyfta över huven?

Mycket frågor från en okunnig innom området, men kanske ni som vet mer kan göra mig lite klokare? fyll gärna på en lista på vad som behöver göras! wink

MVH

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
camaro67 Meister
1 mars 2008 · 6 763 Inlägg

Är du okunnig så kan jag säga att uinte klarar av de. Men jag tror att de är en hel del plåtarbete som krävs och huven är nog de minsta bekymret.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
A_Lindahl Lite överallt..
1 mars 2008 · 612 Inlägg

camaro67 skrev:
Är du okunnig så kan jag säga att uinte klarar av de. Men jag tror att de är en hel del plåtarbete som krävs och huven är nog de minsta bekymret.

När jag pratar okunnig menar jag inom området Volvo/Volvo bilars uppbyggnad, därför frågar jag vad som behöver göras, t.ex. svetsa ihop framskärmarna 740/850, byta ut bakpartiet, mm, mm.

Vill få reda på vad som skilljer 740/850 ifrån varandra när det gäller karossen, bredd, fästen, mm.

Senast redigerat av A_Lindahl (1 mars 2008)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Rallyhalle
2 mars 2008 · 4 299 Inlägg

Jag har sett byggbilder från nån som byggde s70-front på en 740. Kommer fan inte ihåg vem de va.
Men ha ögonen öppna efter de, för där kan du se vart de behöver kapas etc för att få dit skärmarna.

För 850-grejerna passar inte alls på 740, de e mycke ombyggnad om jag förstog de hela rätt.

Vet inte hur mycket detta hjälpte dig, men nu vet du att nån på garaget gjort de tongue

Men som camaro67 sa, man behöver va lite kunnig me svets o så för att göra den operationen.

lycka till smile
/Jacob

Lill_John
2 mars 2008 · 54 Inlägg

242RR har tagit en v90 front, det är kanske lättare? Du kan alltid fråga..

Mazda Miata "NBFL" (2004)
birka76 BASS GLAD
2 mars 2008 · 1 381 Inlägg

850 EVOLVE kit finns ju köpa till 940 ...

Ska du till elmia i påsk så ska du gå till acr monter där de kommer finnas en bil med kit på ...

mvh pierre /acr / team berget

Senast redigerat av birka76 (2 mars 2008)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
A_Lindahl Lite överallt..
2 mars 2008 · 612 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Jag har sett byggbilder från nån som byggde s70-front på en 740. Kommer fan inte ihåg vem de va.
Men ha ögonen öppna efter de, för där kan du se vart de behöver kapas etc för att få dit skärmarna.

För 850-grejerna passar inte alls på 740, de e mycke ombyggnad om jag förstog de hela rätt.

Vet inte hur mycket detta hjälpte dig, men nu vet du att nån på garaget gjort de tongue

Men som camaro67 sa, man behöver va lite kunnig me svets o så för att göra den operationen.

lycka till smile
/Jacob

Ajjamen..

Får väll ta och forska lite inom ämnet.. tongue

Har dragit iväg ett PM till 242RR, får väll se om han svarar..

Ingen som vet skillnaderna mellan 740/850/v90 mm. dvs bredden och så?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Jakobsson86 Billjudgruppen.se
2 mars 2008 · 787 Inlägg

du får mäta på din och en 850 olika mått så ser du smile hehe, ja ska sätta på v70 front på min, det är en del svetsning och ombyggnad. men det blir mkt snyggt! lycka till

A_Lindahl Lite överallt..
2 mars 2008 · 612 Inlägg

_BLOOD_ skrev:
du får mäta på din och en 850 olika mått så ser du smile hehe, ja ska sätta på v70 front på min, det är en del svetsning och ombyggnad. men det blir mkt snyggt! lycka till

Ja, man får väll göra det..tongue

Din lär nog inte bli så dålig om du går efter den bilden.. wink

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
TritoN Motorburen Ungdom
3 mars 2008 · 499 Inlägg

Du kan ju alltid googla efter ett par handböcker till bilarna eller om du rent av har någon som har handböcker till bilarn. Där i brukar oftast bredden och så stå. Så kan du se och jämföra det mesta. Sen tror jag nog , kanske bara jag som inbillar mig, att det skulle vara lättare om du hade tillgång till en 850 att skruva med så kan det bli lättare att se fästen och sånt.

Lycka till!

MVH Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
A_Lindahl Lite överallt..
3 mars 2008 · 612 Inlägg

TritoN skrev:
Du kan ju alltid googla efter ett par handböcker till bilarna eller om du rent av har någon som har handböcker till bilarn. Där i brukar oftast bredden och så stå. Så kan du se och jämföra det mesta. Sen tror jag nog , kanske bara jag som inbillar mig, att det skulle vara lättare om du hade tillgång till en 850 att skruva med så kan det bli lättare att se fästen och sånt.

Lycka till!

MVH Emil

Ajjamän! Får ta och söka lite och se vad man hittar..

Kanske slutar med att det är för mycket jobb att bygga..tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang