K-kam till en B230f Mer effekt??

_Andreas_
22 mars 2008 · 11 Inlägg

Hej!
Jag undrar om en K-kam får lite mer fart i min 240 som har en B230f med 530 topp??

Mvh/Andreas

Volvo 940 LTT "Polestar" (1996)
Xuri One Man Clan
22 mars 2008 · 4 287 Inlägg

K/H-kam brukar ge rätt bra fart ja....lite högre soppatryck också så får du nog ett par hästar och lite roligare karaktär

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Volvo Knugen The one and only
22 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Klart märkbar förändring kommer det o bli. Du kommer nog inte bli besviken, jag bytte till Akam i min F motor och bara det gjorde stor förändring i karaktär. Det går att dra mycket längre upp i varv utan att den känns tvärdöd smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Xoff Volvo tönt... =)
22 mars 2008 · 2 344 Inlägg

V kam körde jag på, men kommer inte ihåg ifall jag märkte nån skillnad...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rockabilly_v
22 mars 2008 · 124 Inlägg

jag har k-kam i min.. den har jävligt bra botten vrid, stark och pigg på låga varv.. men är som vanligt vid högre varv.. för att få de piggare krävs större ingrepp på topp osv

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
Xoff Volvo tönt... =)
22 mars 2008 · 2 344 Inlägg

Som sagt, du kan inte få ut mer effekt av en annan kam, bara flytta registret...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Xuri One Man Clan
23 mars 2008 · 4 287 Inlägg

Xoff skrev:
Som sagt, du kan inte få ut mer effekt av en annan kam, bara flytta registret...

kan man inte få ut mer effekt av en kam ? varför inte de? beskriv för mig varför inte de är möjligt

blir de nån effekt ökning om man byter från tex M-kam till K-kam ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo Knugen The one and only
23 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Jo man kan få mer effekt med en annan kam men oftast på bekostnad av vridet. Fyllnadsgraden är ungefär den samma så det bli plus minus noll i slutänden smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Xuri One Man Clan
23 mars 2008 · 4 287 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Jo man kan få mer effekt med en annan kam men oftast på bekostnad av vridet. Fyllnadsgraden är ungefär den samma så det bli plus minus noll i slutänden smile

jo men i en sugmotor brukar man inte jaga vrid direkt...man jagar häst och får till följd någon nm mer eller så typ  de var de jag ville komma till

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
_Andreas_
26 mars 2008 · 11 Inlägg

Tack så mycke för alla svar! smile

Mvh Andreas

Volvo 940 LTT "Polestar" (1996)
Xdrive
26 mars 2008 · 9 Inlägg

Har kört med K,VX3,M,A men inte känt någon skillnad. så sorry grabben

Volvo 850R "T-Röd" (1996)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Man märker ju tydlig skillnad mellan B230F & B230E till 740 som exempel.
Visst, det är olika insprutning & tändningsystem och kat/ejkat.

Men skiljer ju ändå ~20hk mellan motorerna.

Volvos trimsats till B230F fick man ju ut ungefär ~20hk av.
Det var ju VX-kamaxel & det finare topplocket (vad det nu har för beteckning).
Sitter ju original i 240 Classic 92 & 93, B230FX tror jag den hette.

torpis Forummoderator
26 mars 2008 · 10 572 Inlägg

245 med B230F  98oktan bränsle, K-kam.

uppmätte 125km/h i slutfart på 402meter med G-tech, detta är samma som S40 1.8GDI med 125hk, dvs med 245:ans bakhjusdrift som ger mer förluster så ger motorn mer än 125hk. förmodligen 135?

bilen vart piggare och mer varvvillig med K-kam iaf.  en god investering på 500kr smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang