Mitt vänstra framdäck sticker längre ut än det högra :S

chilibyte
3 april 2008 · 338 Inlägg

Ja som topic, tycker det sitter längre ut än det andra på min VW Golf VR6 Syncro från 1997 (nu var jag duktig och angav bilmodell så nu kan ingen klaga), hjullagret är bytt på verkstad på vänster sida i höstas. Har ingen domkraft så jag kan inte hissa upp och rycka i däcket heller. Okulärbesiktat (hihi fackmansord big_smile) bilen i framvagnen, ser inga saknade bultar och mina länkarmar sitter på samma höjd och samma sätt på båda sidor. Kan även känna att bilen är oerhört spårvillig och kan rycka otrevligt i ratten när man kör. Sen står ratten på sniskan inne i bilen, men det ska ju inte vara nåt farligt eller? :S

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 april 2008 · 8 197 Inlägg

Kan du ta en bild på vardera sidan så man ser hur mycket det skiljer?
Och har du ingen domkraft i skuffen som du kan veva upp den och känna på däcket? Verkar som det kan vara antingen ett löst hjul eller en kass brommskiva.

Körde en saab som var sån, det slutade med en rejäl tvärnit mitt i en korsning med en tredelad bromsskiva. hmm
Inte kul...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
3 april 2008 · 718 Inlägg

en framvagns inställning hade kanske inte skadat!!

chilibyte
3 april 2008 · 338 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Kan du ta en bild på vardera sidan så man ser hur mycket det skiljer?
Och har du ingen domkraft i skuffen som du kan veva upp den och känna på däcket? Verkar som det kan vara antingen ett löst hjul eller en kass brommskiva.

Körde en saab som var sån, det slutade med en rejäl tvärnit mitt i en korsning med en tredelad bromsskiva. hmm
Inte kul...

Jo kan fixa bilder på det, tänkte åka en sväng o svänga lite tongue Tycker det ser ut som det skiljer ungefär en centimeter. Klart jag har en "domkraft" i skuffen, men inget jag vill hissa min bil på iaf tongue Kass bromsskiva skulle det ju kunna vara, men den ser bra ut, inget överdrivet slitage.

dieselknackare skrev:
en framvagns inställning hade kanske inte skadat!!

Tror du det är allt som behövs för att få däcket längre innåt?

Senast redigerat av chilibyte (3 april 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 april 2008 · 8 197 Inlägg

Den kan vara dålig i godset.. hmm
Framvagnsnställning kan ju vara boven med. men om du ställer det hjulen du hade bytt lager i rakt, hur står det andra?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
chilibyte
3 april 2008 · 338 Inlägg

Det andra står rakt också då. Har nu provat lite, 10 högervarv respektive 10 vänstervarv, inga missljud. Tvärnitar från 50, 70 och 90 kmh utan några missljud. Vet inte om bilderna blev dom bästa, det är inte smuts utan blixten i min fina metallic wink
Vänster:
http://uppladdning.net/bilder/0/751c314e77bc51d38c0b6af80df2591b.JPG
Höger:
http://uppladdning.net/bilder/0/e15328ebaccbb938f99d782e54999712.JPG

Edit: Nu när jag ser bilden så är det nog bara så att det behövs en hjulinställning tongue Eller?

Senast redigerat av chilibyte (3 april 2008)

engolf
3 april 2008 · 3 235 Inlägg

Har du specer på det hjulet som sticker ut?

Likadana däck framme?

är bilen krockad nån gång?

Listan kan vara lång. Gör en hjulinställning först och främst.
Positionen på spindelleden och stötdämparen kan nämligen ändras, så att hjulet sticker ut ett par cm (eller tvärtom).

FLindgren
3 april 2008 · 5 089 Inlägg

behöver ställa camberns som sagt:) man ställer det på dom två bultarna som håller stötdämparen, troligvis vart bortplockat på högersidan och sen bara tryckt dit det igen utan att göra hjulinställning.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
chilibyte
3 april 2008 · 338 Inlägg

engolf skrev:
Har du specer på det hjulet som sticker ut?

Likadana däck framme?

är bilen krockad nån gång?

Listan kan vara lång. Gör en hjulinställning först och främst.
Positionen på spindelleden och stötdämparen kan nämligen ändras, så att hjulet sticker ut ett par cm (eller tvärtom).

Klart spacer annars passar inte någon fälg tongue Likadana däck självklart, kör syncro och den blir kinkig om man har olika. Ingen krockhistorik funnen på bilen.

FLindgren skrev:
behöver ställa camberns som sagt:) man ställer det på dom två bultarna som håller stötdämparen, troligvis vart bortplockat på högersidan och sen bara tryckt dit det igen utan att göra hjulinställning.

Jo den "såkallade" mekanikern som utförde hjullagerbytet har nog slarvat med att sätta tillbaka allting korrekt och inte utfört någon hjulinställning efteråt. Jag var till exempel tvungen att justera in mina växellägen efter jag fick hem bilen (han hade även bytat min kamkedja och plockat bort växellådan under operationen). Därefter vart även ratten sne, men han nekar allting och jag orkar inte driva på saken då jag behöver ha min bil och så vidare.

J_Storm
3 april 2008 · 294 Inlägg

connyolsson skrev:
då han han helt säkert haft ner framvagnsbalken och då behövs ALLTID hjulinställning..

äsh, har kört ca 3-350 mil sen jag hade ner min framvagnsbalk, funkar fint som fan..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 april 2008 · 10 427 Inlägg

Tysk precision! wink

Har du gjort några ändringar i höjd på bilen eller nåt?
Man kan ju få samma fenomen på gamla Volvos (dock bak)
om man sänker för mycket (beror på bakvagnskonstruktionen).

Men nåt lär ju vara duktigt snett.

Du kan ju kolla hur pass framdäcken ligger i linje med bakhjulen så du ser
vilket däck som är i 'rätt' läge.

Annars kan vi väl låtsas att fälgarna har olika ET?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
chilibyte
4 april 2008 · 338 Inlägg

steifan skrev:
Tysk precision! wink

Har du gjort några ändringar i höjd på bilen eller nåt?
Man kan ju få samma fenomen på gamla Volvos (dock bak)
om man sänker för mycket (beror på bakvagnskonstruktionen).

Men nåt lär ju vara duktigt snett.

Du kan ju kolla hur pass framdäcken ligger i linje med bakhjulen så du ser
vilket däck som är i 'rätt' läge.

Annars kan vi väl låtsas att fälgarna har olika ET?

Däcket till vänster har helt fel läge, det som är bortplockat för att byta lager. Får göra en hjulinställning på bilen efter jag sänker den om ett par veckor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang