Amazon diesel?

vikko
2 mars 2008 · 13 Inlägg

Jag är sugen på att stoppa in en diesel motor i min amazon -67 men jag vet inte riktigt vilken man ska välja..

En D5 hade varit coolt men jag har även hört rykten om någon peugeot motor som passar och någon VW motor som ska passa?

Är det någon som har nån kunskap om detta jag är inte på haj på peugeot och volkswagen motorer

Volvo Amazon "foose chrome" (1967)
Mercedes 300TDT "w124" (1992)
Amazon_123GT Driifter;)
2 mars 2008 · 1 630 Inlägg

finns ju inget bolt on så ta de som du gillar och passar din ekonomi?.. mögliftvis att de kan vara lättare o hitta fok som fått ihop det me peugot wv diesel då de finns åtminstonde lite a-traktorer med den kombination o duett och så.. annars så satsa på d5 tycker jag;)

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Innox Turbocharged
2 mars 2008 · 421 Inlägg

D5 är ju det självklara valet om det inte är väsentligt billigare/lättare att få tag på någon annan.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
vikko
2 mars 2008 · 13 Inlägg

Hittade något intressant nyss!

Om man tar sprängkåpan från en volvo med D24 (denna motor är VW tillverkad) ska de flesta Diesel VW motorna gå montera!

Men då funkar nog inte M40 lådan, den skulle nog inte klara kompen från diesel motorn så då måste man nog ta en låda från volvo med D24 motor.. någon som vet vilka lådor dessa är?

Mercedes 300TDT "w124" (1992)
Volvo Amazon "foose chrome" (1967)
twin_cam Smålänning
2 mars 2008 · 7 877 Inlägg

vikko skrev:
Hittade något intressant nyss!

Om man tar sprängkåpan från en volvo med D24 (denna motor är VW tillverkad) ska de flesta Diesel VW motorna gå montera!

Men då funkar nog inte M40 lådan, den skulle nog inte klara kompen från diesel motorn så då måste man nog ta en låda från volvo med D24 motor.. någon som vet vilka lådor dessa är?

Nope. VW fem och sexcylindriga passar på D24 sprängkåpan. Inte fyrorna då de har ett annat bultmönster.
Enklast är väll att plocka hela drivlinan från en 740 med D24TIC

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
stoffe_
2 mars 2008 · 14 Inlägg

eller så stoppar du dit en mb 240d stjärnkolvare. dom är inte dyra och håller i evigheter, har sett nån volvo 140 me 240d motor smile så nå går de

Senast redigerat av stoffe_ (2 mars 2008)

Mercedes-Benz W126 300 Turbodiesel
twin_cam Smålänning
2 mars 2008 · 7 877 Inlägg

stoffe_ skrev:
eller så stoppar du dit en mb 240d stjärnkolvare. dom är inte dyra och håller i evigheter, har sett nån volvo 140 me 240d motor smile så nå går de

De är väll inge kul att ALDRIG behöva meka wink

Underbara motorer dem!!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
vikko
2 mars 2008 · 13 Inlägg

twin_cam skrev:
Nope. VW fem och sexcylindriga passar på D24 sprängkåpan. Inte fyrorna då de har ett annat bultmönster.
Enklast är väll att plocka hela drivlinan från en 740 med D24TIC

Okej, men det är ju bra inte gråter jag över att jag inte kan stoppa in en 4a

Jo det vore smartast helt klart!


stoffe_ skrev:
eller så stoppar du dit en mb 240d stjärnkolvare. dom är inte dyra och håller i evigheter, har sett nån volvo 140 me 240d motor smile så nå går de

nog går det men problemet här är väll tråget som inte sitter på samma ställe?
mer att göra om antar jag än från en vw för där ska väll det mesta passa utan större modifikationer?

Volvo Amazon "foose chrome" (1967)
Mercedes 300TDT "w124" (1992)
Phaetoon
2 mars 2008 · 8 156 Inlägg

En femma borde ju inte vara något problem att stoppa i?
En D5:a vore väl inte helt fel?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
JonasHalt
2 mars 2008 · 699 Inlägg

en d5-a med m90 eller bmw zf å 960 motorfästen borde väl vara enklast.. Bara å fixa ett kortat 960 tråg sen med... Så skulle nog jag byggt iaf smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
vikko
3 mars 2008 · 13 Inlägg

Okej, tack för synpunkter.

Någon som vet mått på en D5?

Volvo Amazon "foose chrome" (1967)
Mercedes 300TDT "w124" (1992)
bonden_85
5 mars 2008 · 24 Inlägg

en kompis hade tänkt lyfta i en d24, men den var så pass stor att man hade blivit tvungen att kapa både här och där för att få plats med den.
så d24 kan du nog glömma om du inte älskar plåtjobb, för i övrigt så är det en skitmotor...wink
Jag skulle ha satsat på mercedes 250 turbodiesel, hållbar, bra trimmöjligheter och billig i drift.

v8rickard Gammelbilsnörd
5 mars 2008 · 450 Inlägg

Ja d24 blir både trång och tråkig i en amiz... Inget vidare drag i den direkt. Men det e ju helt andra pengar o kasta ner en d5a... ett billigare alternativ e nog att ta en pegaut motor, går billigt och håller länge. Fanken så mycket smidigare än en merza maskin oxå...

bonden_85
5 mars 2008 · 24 Inlägg

v8rickard skrev:
ett billigare alternativ e nog att ta en pegaut motor, går billigt och håller länge. Fanken så mycket smidigare än en merza maskin oxå...

Men ack så trött....tongue

Amazon_123GT Driifter;)
5 mars 2008 · 1 630 Inlägg

ja d24ane  ju inget o hurra över går väl knappt fortare än orginal b20.. o kör man lite hårt så e snart toppen skrot:D de enda härliga e väl sången med turbo o 3" rör men en merca eller peugot diesel vore ju helt klart smidigt då de inte är så stora o förmodligen billigast.. men d5 vore  ju häftigaste;)

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
stylinguffe Egen företagare
5 mars 2008 · 201 Inlägg

Hade d24+m46 i min 145 express,krävdes kortat tråg+framflyttade kylare+ett turbogrenrör vänt upp och ner för att det skulle rymmas

duett73
10 april 2008 · 3 Inlägg

Någon som sett en ama med golftorbo, peugot är äckligt, borde inte volvo 240 sprängkåpa passa med en adapter plåt emellan???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang