Varför Robotslang? Vad för kabel till generaton?

wallden_66 mr
18 mars 2006 · 146 Inlägg

Varför har billjudsbyggare robotslang på (lågnivån?) in till cupen? Och vad är de för Något ni talar om när ni ska ha en slang från generatorn till vad? Är väldigt nyfiken på detta så jag vill gärna veta med en ganska utförlig förklaring?

Theo
18 mars 2006 · 859 Inlägg

wallden_66 skrev:
Varför har billjudsbyggare robotslang på (lågnivån?) in till cupen? Och vad är de för Något ni talar om när ni ska ha en slang från generatorn till vad? Är väldigt nyfiken på detta så jag vill gärna veta med en ganska utförlig förklaring?

Robotslang på lågnivån använder bara dom abolut seriösaste byggarna. Just för att ge kabeln ett bra skydd.

Det där med slang från generatorn fattar jag inte ett smack av.

MVH Theo

wallden_66 mr
18 mars 2006 · 146 Inlägg

Theo skrev:

wallden_66 skrev:
Varför har billjudsbyggare robotslang på (lågnivån?) in till cupen? Och vad är de för Något ni talar om när ni ska ha en slang från generatorn till vad? Är väldigt nyfiken på detta så jag vill gärna veta med en ganska utförlig förklaring?

Robotslang på lågnivån använder bara dom abolut seriösaste byggarna. Just för att ge kabeln ett bra skydd.

Det där med slang från generatorn fattar jag inte ett smack av.

MVH Theo

Okej Bra o veta! nej jag förstår de jag menade kabel! Var lite stressad så jag skrev fel! men jag har läst här att folk byter utt kabeln från generatorn tii batteriet?? mot något grövre?

Tack för svar! smile

Theo
18 mars 2006 · 859 Inlägg

wallden_66 skrev:

Theo skrev:

wallden_66 skrev:
Varför har billjudsbyggare robotslang på (lågnivån?) in till cupen? Och vad är de för Något ni talar om när ni ska ha en slang från generatorn till vad? Är väldigt nyfiken på detta så jag vill gärna veta med en ganska utförlig förklaring?

Robotslang på lågnivån använder bara dom abolut seriösaste byggarna. Just för att ge kabeln ett bra skydd.

Det där med slang från generatorn fattar jag inte ett smack av.

MVH Theo

Okej Bra o veta! nej jag förstår de jag menade kabel! Var lite stressad så jag skrev fel! men jag har läst här att folk byter utt kabeln från generatorn tii batteriet?? mot något grövre?

Tack för svar! smile

Ja ofta (som på typ japanare) så är det väldigt klaena kablar mellan batteri-startmotor-generator osv. Och bygger man ett ljudbygge med slutsteg så kan det helt klart vara nödvändigt att byta/dra nya kablar mellan generatorn och batteriet.

MVH Theo

Drönirettab
18 mars 2006 · 21 761 Inlägg

På min 240 så är det 6mm2 mellan generatorn-startmotor och 35mm2 mellan batteriet-startmotor som original. Batterikabeln räcker till men generatorkabeln, som är anpassad för 55A generator, blir för klen om man ska hänga på en större generator. Jag tycker att 10mm2 är ett minimum för att inte få spänningsförluster. Klämmer man kabeln själv så gäller det att ha bra grejor att pressa kabelskon med, annars blir det inte bra kontakt. Det kanske inte märks så mycket vid små strömmar men när generatorn belastas mycket så blir det fort spänningsfall om kabelskon inte är bra klämd. Har själv erfarenheter av det, ändå tyckte jag att det blev bra klämt.
Det kanske fungerar att löda kabelskon också om man har en kraftig lödkolv, inte en liten lödpenna.

wallden_66 mr
18 mars 2006 · 146 Inlägg

Okej Tack nu blev jag lite smartare! SÅ det är alltså att rekomendera att göra så när man använder sig av slutsteg i bilen?

Theo
18 mars 2006 · 859 Inlägg

wallden_66 skrev:
Okej Tack nu blev jag lite smartare! SÅ det är alltså att rekomendera att göra så när man använder sig av slutsteg i bilen?

Har du en bil med klena kablar orginal  så ja, absolut. Sedan beror det ju på vad du har för steg osv.

Kabelarea kan man inte få för mycket av!

/Theo

Trozzo Oekonomisk, ja visst
18 mars 2006 · 966 Inlägg

Ett tips om du ska byta kablar och klämmer dom själv är att klämma dom och sen löda dom, det har jag gjort och har inga problem med spänningsfall

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
wallden_66 mr
18 mars 2006 · 146 Inlägg

Okej! vad ska jag dra ifrån? startmotor till generator sedan till bateri? Och vilken kabelarea rekomenderar ni?

Senast redigerat av wallden_66 (18 mars 2006)

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Byt ut kabeln mellan generator-startmotor till en 10mm2 eller 16mm2. Kabel mellan batteri-startmotor byter du ut om den är mindre än 25mm2. Kolla även hur grov jordkabeln från batteriet är och byt ut den mot minst 25mm2 om den är klen.

wallden_66 mr
19 mars 2006 · 146 Inlägg

Okej! och hur ser man hur grova dom är?

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Bra fråga, det vet jag inte riktigt.
Jag har provat att försöka mäta diametern över koppartrådarna med skjutmått på två olika kablar som jag vet arean på och sedan räkna ut arean men det stämde inte, det blev för stor area i uträkningen hela tiden.
Köp en jordkabel på macken som är tex 25mm2 och jämför med den som sitter i bilen, är 25mm2 kabeln grövre så är det bara att byta ut den.
Orsaken till att jag vet arean på kablarna i min bil är att jag har en rephandbok där det står kabelareor i elschemat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang