Etanol konvertera Volvo 740 - 87 (Förgasarmotor)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
25 februari 2008 · 1 659 Inlägg

Hejsan, tänkte höra om någon vet vad som krävs för att konvertera min 740 till etanol, och en möjligpris idé tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
loffe007
25 februari 2008 · 905 Inlägg

75% vet jag en som har kört på i en förgasar 240 utan ingrepp så det borde du väl också kunna klara 100% om du drar åt choken lite grann kanske.

Aga_Diff Bärs!
25 februari 2008 · 3 456 Inlägg

Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo Knugen The one and only
25 februari 2008 · 1 091 Inlägg

Jag konverterade en A motor genom att slipa ner nålen till lagon storlek, gick lika bra som på 95oktan men den spikade o glödtände inte alls längre smile Men hur man gör på en K motor har jag inte en aning om roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Phaetoon
25 februari 2008 · 8 156 Inlägg

K-motorn är väl en slags "hybrid"-motor? Dvs utrustad med en elektronisk insprutningsförgasare?
Kanske går att ställa om insprutet på något sätt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
LindqvisT_Volvo
26 februari 2008 · 20 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh

Volvo 740 Turbo "TB60 Vems JE Enem E85" (1988)
Ellertz Norrlänning
26 februari 2008 · 1 453 Inlägg

LindqvisT_Volvo skrev:

Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh

haha wink  Läkarsprit är 99%... sen blire nog lite svårt tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
loffe007
26 februari 2008 · 905 Inlägg

Ellertz skrev:

LindqvisT_Volvo skrev:

Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh

haha wink  Läkarsprit är 99%... sen blire nog lite svårt tongue

tror inte han syftade på att det är bara 85% etanolen i e85en på macken. på vintern är det nog till och med bara 75%

Ellertz Norrlänning
26 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Testa dej fram.. ja började 50/50, nu kör ja ren E85 utan problem smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
volvo__matte
26 februari 2008 · 551 Inlägg

e de samma sak med b230f eller?

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
26 februari 2008 · 3 352 Inlägg

volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.

volvo__matte
26 februari 2008 · 551 Inlägg

Marcus_89 skrev:

volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.

Måste man göra allt de ?big_smile

Senast redigerat av volvo__matte (26 februari 2008)

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Volvo Knugen The one and only
26 februari 2008 · 1 091 Inlägg

volvo__matte skrev:

Marcus_89 skrev:

volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.

Måste man göra allt de ?big_smile

Nix en av dom nämnda sakerna räcker wink På f motorn är det enklast/billigast att trycka ihop orginal btr:en några mm så man får högre soppatryck.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
pimpad740
27 februari 2008 · 812 Inlägg

att konvertera en k motor kan ja inte rekomendera av egen erfarenhet.. min gick knapt framåt XD fast soppan typ ran raktigenom tongue påstäld som fan men gick dåligt som fan på e85 och gick bra på 95 tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

bland det viktigaste när man konvertera till E85 är att man ställer in tändning/bränsle/kam rätt, att bara tanka E85 är inte lönande för då drar dom så j*vla mycket mer soppa.
Plana toppen ett par millimeter är inte heller fel så man får upp kompförhållandet en del.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
14 maj 2008 · 1 659 Inlägg

kolvas skrev:
bland det viktigaste när man konvertera till E85 är att man ställer in tändning/bränsle/kam rätt, att bara tanka E85 är inte lönande för då drar dom så j*vla mycket mer soppa.
Plana toppen ett par millimeter är inte heller fel så man får upp kompförhållandet en del.

De är inte mitt område precis, ingen mulle meck jag inte roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
camaro67 Meister
14 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Vad jag har läst så är de bara att byta till större munnstycken i förknasaren så de får tillräckligt med soppa.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
15 maj 2008 · 1 659 Inlägg

Vet du vart man köper såna? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang