3051
Sök

Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.

287 339 Visningar
Projektet avslutat 28 oktober 2014
585 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#181
Hittade inget uppenbart fel på motorn så jag beslutade för att byta motor.

Behöver ju denna bil rullande då det är min bruksis.

Mizzan hade ju en fungerande 16v motor. Det blev att ringa emil och så begav vi oss till garaget vid 14:00 typ. Men först en sväng på biltema och köpa lite ny motorolja.


Har ju gjort detta några gånger nu så det var bara att köra igång. 1,5 timme efter att vi kommit till garaget så var motorn ute på golvet.
http://img51.imageshack.us/img51/267/20110116245.jpg

Körde in Labbet sen och började lossa allt runt motorn sen. två timmar senare var den på golvet och Vi ringde till Max som fick åka till hamburgerkedjan MAX och handla middag.

http://img708.imageshack.us/img708/8149/20110115237.jpg

Max, Emil och jag fortsatte med att byta över spjällhus,remskiva och montera rätt växellåda på motorn. Därefter var det bara att montera motorn i Labbet

Emil var tvungen att åka hem men max och jag fortatte. Vid 21:00 var motorn på plats och provstartad.
http://img822.imageshack.us/img822/3688/20110116244.jpg

Bara att städa ur garaget och bege sig hemmåt då!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#182
Åkte till garaget efter jobbet och rev ner motorn. Efter att ha hällt sprit i kanalerna så syntes det tydligt att ena avgasventilen på 4:an läkte. Det bara rann igenom.
Så nu blir det att renovera upp denna topp.

http://img718.imageshack.us/img718/9357/20110117249.jpg


När motorn ändå är nerplockad så passar jag ju så klart på att montera i turbokolvarna igen. big_smile Ska bara få tummen ur arslet och beställa nya ringar först.

Lagrena som var i motorn såg ju inte överdrivet bra ut.
http://img842.imageshack.us/img842/904/20110117263.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/9273/20110117257.jpg

Lagrena skiljde sig mellan 4:an och de andra tre också.

Nån som vet skillnad på D9A och D9B Vevstakslager?

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#183
En sak har jag lärt mig om budget trimmning. Det är att man aldrig ska snåla på Bränsle!

Soppasystemet och styrsystemet är det som måste vara perfekt om man ska plocka billiga hästar.

Eftersom jag har skaffat ett vems och låtit en riktigt duktig mappare fixa den biten så är det nu dags för soppan.

Har monterat en Evo3 pump i original bränsletank. Denna ska stå pall långt över mina effektmål på +300hk. Men som sagt man ska aldrig snåla på soppa! Sen har jag ju utvecklat en fäbless för att åka sidledes och kanske inte alltid full tank. Så en catchtank känns som en god investering!

Nya bränslesystemet kommer att bestå av :
Förpump: Evo 3 original in tank
Bränsletank: original Dynamic 4
Catch tank: Aluminium 3L tillverkad efter mina spec av JB svets i umeå
Bränsleledningar: rostfri stålspunnen slang med AN6 anslutningar(ca 8mm invändigt)
Matningspump: Walboro 255 (Har 2 om jag spårar ur som vanligt big_smile)
Btr: Aeromotive kopia med AN6 anslutningar och oljefylld bränsletrycksmätare.


Har plockat matningsledningen från Clippen då det var en Färdig AN6 hela vägen till filtret.
Sedan har jag beställt 6st raka anslutningar An6. 3st hane-hane skarvar An6 (blir att kapa i mitten och använda för att svetsa till catch tanken), 2st m10x1 till An6 för walbropumpen en An6 "hatt" för att plugga ena anslutningen från Catch tanken (förberedd för 2st pumpar direkt) Sedan beställde jag ytterligare 6m slang för returen och övriga slangar. Det blev Autobahn 88 slang.

Funderar på att svetsa om Fuelrailen med An6 anslutningar direkt också.

Sedan blir det så klart en "rewire" på pumparna med ström direkt från det bakmonterade batteriet.

Då borde jag ha garderat mig mot att soppan failar iallfall!

Har fått frågan varför jag inte använder en fuelcell. Så här motiverar jag det. Eftersom bilen används som bruksbil så ser jag inga fördelar. Vikten kommer högre. Man måste tanka på ett sätt som inte är godkänt av SBP och att jag får i mindre mängd bränsle. Visst är det flashigt men inte nödvändigt för min del.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#184
Hittade denna filmen från när Jag och mina bröder var och lekte på Kubbe flygfält i början av vintern.

Enjoy!'


Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#185
Eclipsebakvagnen är nu nerplockad i delar och väntar på en blästring. Tänkte satsa på pulverlack. Har inte riktigt bestämt vilken färg än.
Funderade på nått lite iögonfallande då det ändå inte stör min "sleeper" utsida!


http://img407.imageshack.us/img407/6738/20110115236.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#186
Emil hade några bilder från när vi bytte motorer mellan Mizzan och Labbet också..

Slänger upp dem!

Oljekylningsledningarna är alltid lika jobbiga!
http://img19.imageshack.us/img19/715/mitsu2128727830.jpg


Eldriven?
http://img233.imageshack.us/img233/2963/mitsu1128727909.jpg

Grejer flyttade till rätt motor.
http://img35.imageshack.us/img35/2747/mitsu5128725584.jpg


Bara att montera kvar.
http://img52.imageshack.us/img52/7685/mitsu4128725519.jpg

Fotograf var alltså Emil Sandström.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#187
Då har de första kopplingarna kommit. Börjar med att såga sönder dem!

http://img402.imageshack.us/img402/7682/20110128294.jpg

Hade tänkt att dessa skulle svetsas fast på catchtanken för att få det helt tätt!


http://img232.imageshack.us/img232/1547/20110128295.jpg

Det råkade visst följa med ett 3" K&N filter av bara farten.

Nu kan jag åka iväg med kopplingarna på måndag till IB svets så får han tillverka en catchtank. Ska passa på att korta ner intercoolern och svetsa ihop gamla vevhusventilationen från ventilkåpan också!
Senast redigerat av professorWinther (8 februari 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#188
Då var bakvagnen hemma. Funderar fortfarande vilken färg det skall pulverlackas i. Lackeraren föreslog en orange som han tyckte var grym. Själv har jag funderat en del på "kawazaki grön"..



http://img715.imageshack.us/img715/9545/20100923317.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#189
Daemonette skrev:
Har läst igenom tråden nu och kan bara säga: WOW!!!
Du har gjort ett fantastiskt jobb med bilen, att se sånt här tycker jag är sååå mycket mer imponerande än att se folk bara bränna pengar på färdiga saker.
Och vilket tålamod sen! (Jag hade blivit galen för länge sedan om jag var du tongue)

Hoppas verkligen att resten av 2011 blir problemfriare för dig!

Säg till om du behöver ett handtag med nånting. smile

Tackar! Jo tålamod är något jag har ganska gott om. big_smile har ju som sagt 1890 lysdioder i Mizzan där åtminstone 1500 av dem är handlödda!

Tanken med Labbet är ju lite att se hur mycket man kan snåla ner på vissa grejer innan det rasar. Snart har jag provat det mesta av de billiga e-bay sakerna och vet vad som fungerar och inte.

Ett motorras är inte så farligt då det tar ca 2h att lyfta en motor. Och en beggad motor i halvtaskigt skick får du för 2000:- eller billigare.

Hjälp kan man alltid behöva. Varnar i förväg om det blir nån mastodonthelg i garaget eller så! big_smile

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#190
Då har man fått hem lite roliga saker från IB-svets i umeå!


Catchtank tiggad i 5mm gods. An6 anslutningar.
http://img714.imageshack.us/img714/3189/20100923309.jpg


Min IC har blivit kortad ca 6cm på höjden. Nu klarar den sig lite bättre vid en ev. Snödrivekörning.
http://img525.imageshack.us/img525/9246/20100923314.jpg

Fina svetsar
http://img204.imageshack.us/img204/9317/20100923316.jpg


http://img97.imageshack.us/img97/8917/20100923315.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#191
Hade en riktigt skön lördag. Emil Sandberg hade med sig kameran igen. Vi hade en speciell plats i tankarna. De har nämligen byggt en enorm snöborg i Umeå hamn.

http://img69.imageshack.us/img69/2384/galant1131187876.jpg



http://img835.imageshack.us/img835/8215/galant3131188674.jpg


http://img194.imageshack.us/img194/2715/galant2131188446.jpg

Bilderna kan återfinnas i hans fotoblogg. http://norrlandsfoto.blogg.se/

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#192
Ventilkåpan behövde lite kärlek för att passa mig.

Började med att borra ut nitarna.
http://img651.imageshack.us/img651/4959/20110128296.jpg

Sakta men säkert lossnar plåten.
http://img717.imageshack.us/img717/3001/20110128297.jpg

Nya hål till vevhusventilationen borrade. De gamla slipade jag ner.
http://img153.imageshack.us/img153/2475/20110128298q.jpg

Lämnade ventilkåpan till IB svets samtiodigt som de andra grejerna.
http://img708.imageshack.us/img708/5303/20100923310.jpg

Nerslipat.
http://img715.imageshack.us/img715/2346/20100923313w.jpg

Någon som kan se alla ändringar jag gjort?
http://img23.imageshack.us/img23/6366/20110128300.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#193
Har ju en mycket fin, svindyr popnut maskin på jobbet. Självklart så skall den användas!

4st M6 stålpopnuts rakt ner i golvet! Blir sjukt stabilt. Det behövs 12,1kN för att få den perfekt!
http://img824.imageshack.us/img824/8720/20100923318.jpg

Tanken fastskruvad med insexbultar.
http://img716.imageshack.us/img716/8176/20100923319.jpg

Det råkade visst trilla in 6m stålomspunnen slang också. Autobahn 88 var märket. Köpt på ebay så klart! http://img547.imageshack.us/img547/179/20110210335.jpg
Fick tyvärr fel adapters i paketet men har mailat dem och hoppas på det bästa!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#194
Var ju tvungen att byta en krokig ventil på 4:an. Då kan man ju passa på att flödesoptimera lite.
Man ser att det blir en liten kant där de börjat fräsa sätena.
http://img547.imageshack.us/img547/1901/20110207328.jpg


T-röd och roterande fil gör susen. Man får vara VÄLDIGT försiktig så man inte skadar sätena.
http://img525.imageshack.us/img525/410/20110207330.jpg


Alla klara!
http://img830.imageshack.us/img830/1879/20110207329.jpg


Gjorde likadant med avgasventilerna sen också. Portmachade mot grenröret lite .


Då var det dags att hona blocket. Biltemas verktyg för 179 eller vad det nu var!
http://img708.imageshack.us/img708/6708/20110207331.jpg


Inte riktigt snygga korsmönster men duger för mig. Fanns inga vändkanter..
http://img703.imageshack.us/img703/1350/20110207332.jpg
Senast redigerat av professorWinther (2 mars 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#195
Passade på att slipa till insuget också innan pulverlack.

http://img651.imageshack.us/img651/4906/20110215365.jpg

Rakt och fint skall det vara.
http://img815.imageshack.us/img815/9838/20110215366.jpg

Har fått hem mina 10mm silicone tändkablar nu också. Det råkade bli platinum tändstift också.
http://img256.imageshack.us/img256/2893/20110215362.jpg

lite snyggare än original.
http://img203.imageshack.us/img203/4837/20110215364.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#196
Olika jobb har olika fördelar. Lööve som tillverkar våra skåp på jobbet använder ett glasfiberlaminat. Detta är lätt, billigt och vitlackerat! De skulle leverera ett skåp ner till umeå och jag passade på att beställa lite laminat samtidigt. Vanligtvis används detta i en sandwich konstruktion till lastbilsskåp.

http://img535.imageshack.us/img535/1849/20110217368.jpg

Ruskigt böjbart också.
http://img651.imageshack.us/img651/7269/20110217372.jpg

Första dörrsidan klar.
http://img811.imageshack.us/img811/1315/20110217369.jpg

Bara att kopiera till den andra då.
http://img713.imageshack.us/img713/630/20110217370.jpg

Första bakre dörrsidan klar också.
http://img502.imageshack.us/img502/2672/20110217371.jpg

Då tar vi resten imorgon!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#197
Pappa_Glenn skrev:
Kommer man få se denna bil i Piteå?? på EDPS ???

Får se hur man gör. Beror på hur nya motorn fungerar. Har ju aldrig satsat på någon 402 tid som imponerar. Siktar väl på en låg 13. Skulle vilja SFRO regga den också så den är godkänd med turbo..

Den enda träffen som är 100% bokad är 201m på Kubbebasen.

Men ingenting är omöjligt!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#198
Efter några timmars pusslande så hade jag gjort en skiva som täckte hela botten i bagaget.
http://img829.imageshack.us/img829/6200/20110218380.jpg

Självklart ska man få plats med bogserlina,startkablar, punkaspray osv..
http://img259.imageshack.us/img259/3039/20110218381.jpg

Sista dörren urkapad och redo.
http://img156.imageshack.us/img156/4643/20110218382.jpg

Fuskade lite för att slippa det värsta "klong" ljudet.
http://img201.imageshack.us/img201/3479/20110218383.jpg

På plats!
http://img249.imageshack.us/img249/9660/20110218384.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#199
Ska kolla hur jag ska göra.. Bor fyller ju 25 till helgen så jag var sugen på att åka till byn också..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#200
Hatthyllan klar.

http://img840.imageshack.us/img840/7383/20110219387.jpg

Började med att göra en mall för bakre torpedväggen.

http://img141.imageshack.us/img141/511/20110219386.jpg

Blir att lossa batterikablarna sen och dra dem igenom väggen med gummigenomföringar.
http://img41.imageshack.us/img41/8616/20110219391.jpg

Bakre torpedväggen i samma material som resten. Byggd för att kunna användas med baksäte också!

http://img291.imageshack.us/img291/5854/20110219390.jpg


Passade på att fixa begynnande rost på framskärmen också.
http://img517.imageshack.us/img517/7793/20110219392.jpg


Klart och lackat!
http://img405.imageshack.us/img405/6546/20110219393.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.


Sök