En sak har jag lärt mig om budget trimmning. Det är att man aldrig ska snåla på Bränsle!
Soppasystemet och styrsystemet är det som måste vara perfekt om man ska plocka billiga hästar.
Eftersom jag har skaffat ett vems och låtit en riktigt duktig mappare fixa den biten så är det nu dags för soppan.
Har monterat en Evo3 pump i original bränsletank. Denna ska stå pall långt över mina effektmål på +300hk. Men som sagt man ska aldrig snåla på soppa! Sen har jag ju utvecklat en fäbless för att åka sidledes och kanske inte alltid full tank. Så en catchtank känns som en god investering!
Nya bränslesystemet kommer att bestå av :
Förpump: Evo 3 original in tank
Bränsletank: original Dynamic 4
Catch tank: Aluminium 3L tillverkad efter mina spec av JB svets i umeå
Bränsleledningar: rostfri stålspunnen slang med AN6 anslutningar(ca 8mm invändigt)
Matningspump: Walboro 255 (Har 2 om jag spårar ur som vanligt
)
Btr: Aeromotive kopia med AN6 anslutningar och oljefylld bränsletrycksmätare.
Har plockat matningsledningen från Clippen då det var en Färdig AN6 hela vägen till filtret.
Sedan har jag beställt 6st raka anslutningar An6. 3st hane-hane skarvar An6 (blir att kapa i mitten och använda för att svetsa till catch tanken), 2st m10x1 till An6 för walbropumpen en An6 "hatt" för att plugga ena anslutningen från Catch tanken (förberedd för 2st pumpar direkt) Sedan beställde jag ytterligare 6m slang för returen och övriga slangar. Det blev Autobahn 88 slang.
Funderar på att svetsa om Fuelrailen med An6 anslutningar direkt också.
Sedan blir det så klart en "rewire" på pumparna med ström direkt från det bakmonterade batteriet.
Då borde jag ha garderat mig mot att soppan failar iallfall!
Har fått frågan varför jag inte använder en fuelcell. Så här motiverar jag det. Eftersom bilen används som bruksbil så ser jag inga fördelar. Vikten kommer högre. Man måste tanka på ett sätt som inte är godkänt av SBP och att jag får i mindre mängd bränsle. Visst är det flashigt men inte nödvändigt för min del.