Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 283 488 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
3 december 2008 · 585 Inlägg

Hej mitt namn är Pär Winther brukar i bilkretsar kalla mig för ProfessorWinther. Tänkte med denna tråd visa mitt senaste bygge. Men först lite bakgrund om mig och vad jag har gjort tidigare..
http://img12.imageshack.us/img12/5795/c8485ae6366552fa217cebd.jpg


Att hålla på med teknik i alla dess former har alltid passat mig.. Har tyvärr inte haft någon bilintresserad far eller liknande så jag började ganska sent med att modifiera bilar.
Jag har alltid haft en otrolig drivkraft att göra saker själv. Om det är nått som jag inser att jag inte klarar av så låter jag någon duktig göra det samtidigt som den personen får visa mig alla steg så att jag kanske kan lära mig..

På så sätt har jag lärt mig att plasta, slipa inför lack, svetsa, bygga billjud m.m.. Jag påstår inte att jag är världsbäst på något men jag är hyfsad inom många områden. Mina bilbyggen ska just vara MINA bilbyggen där jag har kommit med flest ideer och lagt flest bilbyggartimmar.

Nu låter det som att jag isolerar mig från världen och inte låter kompisar hjälpa till och komma med förslag, så är inte fallet. Har många vänner som hjälper mig med allt från att fixa delar till att komma med intressanta förslag och även som hjälpande hand i garaget.

Jag har det senaste året fått "hyra" ett garage i Kubbe utanför min barndomsby Bredbyn Enda problemet är att jag bor och pluggar i Umeå ca 15 mil därifrån. Så jag kan bara skruva på helgerna då jag åker hem till mor och far och min bror.

Mitt förra bygge baserades på en Mitsubishi Galant Glsi -89 och blev snabbt döpt till MIZZAN av min dåvarande flickvän. Bilen utvecklades under flera år med väldigt smal budget och förra sesongen såg hon ut så här.
http://img12.imageshack.us/img12/3082/dsc0119t.jpg
Detta bygge är fortfarande aktivt och jag satsar på att bli nordens diodtätaste bil 2009 i sammarbete med ljusakuten.se



Nu till mitt nya bygge då:


Detta bygge kommer att visa att jag kan mer än att bara bygga showbilar. Nu hade jag tänkt lära mig att bygga mer prestanda inriktat också..

Detta bygge baserars också på en Mitsubishi Galant -89 men detta är en Dynamic 4:a även kallad D4:a. Detta är en fyrhjulsdriven mitsubishi med besläktningar från VR4:an som var en turbomatad fyrhjulsdriven galant som tyvärr inte såldes i sverige. VR4:an brukar inom mitsubishikretsar kallas för EVO zero och är alltså den modell som mitsubishi till stor del har baserat sina Lancer Evolution bilar på.


Som vanligt när det gäller mina byggen som kommer det inte att bli något monster utan allt skall byggas så billigt som möjligt då min ekonomi är minst sagt usel.

Planen med detta bygge är en sleeper som överraskar folk och den kommer att byggas i flera steg.

http://img12.imageshack.us/img12/85/p1010004c.jpg


Version 1

Rostlagad kaross Blästras, svetsas, grundmålas och får sen vit body under hela underredet
Lättad från allt som inte är nödvändigt:
AC Helt borttaget med pumpar kondensator och fläktdel.
ABS Pumpen lossas, bromsrör och bromsfördelningsblock byts ut
Taklucka Kassetten lossas och hålet svetsas igen
Elhissar Hela mekanismen lossas på bakdörrarna
Stolar byt ut mot glasfiberstolar 6,8kg st. Baksätet lätt at lossa
Backspelgar byts ut mot lätta plast eftermarknadsspeglar
Asfaltsmassa demonteras bort i hela bilen
Farthållare mekanismen lossas och ersätts med en vanlig gaswire
4ws Fyrhjulsstyrningen tas bort med alla hydralkomponenter
Ombyggnad av bakre hjulhus. Omödig plåt kapas bort.
Inredning plockas bort i mesta möjliga mån och ersätts av vitlackerad aluminium
Dragkrok tas bort

Tanken är att denna version skall gå att besiktas med en begränsad regbesiktning pga dragkroken.

Version 2
RWD konvertering mittendiffen svetsas främre drivaxlar kapas
Renoverad 4G63T motor baseras på en 6B 4G63 motor som får:
nya turbokolvar
nya vevaxel och vevstakslager
Nya packningar
Ny oljepump
Borttagna balansaxlar
Aluminiumsvänghjul
Flödesförbättrad topp
Extraktorgrenrör
Evo3 turbo
VEMS styrsystem.
800cc spridare
Walbro 255 pump.
Motivlackerad "skabbig" rostrinningar vid nyckelhål osv.
Glasfiberhuv och bagagelucka

Senast redigerat av professorWinther (22 augusti 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
3 december 2008 · 585 Inlägg

Ja då har man trillat tillbaka till en dynamic igen.

Efter den tragiska olyckan med min första (man ska inte låna ut en trafikförsäkrad bil) så fick jag ju lite delar över.
http://img266.imageshack.us/img266/5374/20080416977eu3.jpg


Har haft delarna lite halvhjärtat ute för försäljning men har int fått så bra bud, så jag tänkte att man kanske kan hitta en fräsch kaross att börja om på istället.

Sagt och gjort, letade överallt efter en lätt krockskadad eller icke komplett dynamic 4 kaross utan överdrivet med rost. Tyvärr så kryllar det ju inte direkt av d4:or här i landet.

Efter lite prat med Johan Bring så kom vi fram till att han hade en hyfsad kaross han kunde tänka sig att släppa för nästan inga pengar alls. Problemet var ju att den fanns i skövde!
http://img93.imageshack.us/img93/8039/p1010002jo2.jpg

Alla ni som kan sveriges geografi lite hjälpligt vet att det är LÅNGT mellan Umeå och skövde. Karossen behövde ju även dras med biltrailer för att komma upp..

Ni förstår kanske min tvekan men efter några veckors hårt jobbande för att få ihop till soppapengar så bestämde jag mig att den karossen var helt rätt för mitt kommande projekt.

Sagt och gjort. En dieselbil som var stabil att dra med letades fram och en Boggietrailer fanns till uthyrning. Då var det bara soppan och flera chauförer som fattades.

Nu i helgen skulle det ske! En 07:as Volvo XC90 skulle det bli att dra med. Tyvärr så blev ägaren fördröjd på ett jobb så bilen blev aldrig ledig. Vad gör man då? Jo man lånar sin brors S70 turbodiesel istället big_smile

Som tur var så skulle PG och Jonny ställa upp som extrachauförer, så klockan 21:00 på fredag kväll så bar det iväg söderöver med ett boggiesläp lastat med 50L diesel. Lyckades komma över ett parti med 100L diesel från ett lastbilsföretag för 800:-http://img93.imageshack.us/img93/6149/200810171429cw5.jpg

Resan började i örnsköldsvik då jag har mina föräldrar i en by utanför samt att jonny och PG är öviksbor. Med ca 75 mil framför oss med ett släp som bara får dras i 80km/h så hade vi en lång resa framför oss..

Vi höll 80Km/h hela vägen ner och alla i bilen hade BE behörighet som krävs för att dra detta ekipage..  Eller inte..

Med en polisradio i bilen så kunde man ligga på ganska bra. Enligt våran 7" touch screen GPS( Lånad av ljusakuten.se) så skulle vi vara framme 06:15. För att inte johan skulle behöva stiga upp så tidigt så stannade vi och sov en stund 7 mil ifrån skövde och försköt på så sätt våran ankomsttid till strax efter halv åtta.

Med en snittförbukning på 0.86 l/mil av billig diesel så kunde man inte vara mer än nöjd.

http://img266.imageshack.us/img266/3563/200810181433tx7.jpg
Klockan åtta så var vi på plats där bilen stod och lastningen påbörjades.

Ingen vinch på vagnen innebar att ett spännband fick hjälpa till istället.
http://img444.imageshack.us/img444/2549/200810181434vr9.jpg

Karossen var ju utan motor, låda , kardan, bakaxelklump och bromsar så den var ganska lätt.

Då var det bara att lasta och bege sig norröver igen.

Historien fortsätter med våran resa norröver. Trötta och utpumpade så turades vi om att köra. Vilken tur att vi hade GPS:en annars hade vi nog kört vilse flera gånger om..

Magen började göra sig påmind men som tur var så hade vi pizzarester, godis och powerking i bilen.. Effektivt att dämpa hungern med..

Vi närmade oss fagersta för att tanka.. Hittade en statiolmack några mil innan och bestämde oss för att tanka.. Sagt och gjort.. dieseln var nästan nere på 12Kr litern och jag kände mig ganska nöjd. Dessutom så fanns det ju något fint att titta på när man skulle betala också smile

Vi låg och pressade på ganska friskt med trailern då den var underbar att ha bakom bilen.. Inte en tendens till att vobbla även om man närmade sig 100Km/h. Strax innan en påfart får vi hjärtat i halsgropen då vi ser en polisbil på väg ut.. Snabbt på bromsen ner till 80Km/h och polisbilen hamnar två bilar framför oss.. Hade varit jobbit att ha honom i baken.

Vi rullade vidare för att ta ett stopp på micro och kolla om det fanns några roliga grejer där.. Blev polerkuddar till min polermaskin och en insektssvamp.

Nästa stopp blev på Hakke Gård i Hagsta för lite riktig mat. Tjälknöl med potatisgratäng var mitt val av mat.

Väl framme i Ö-vik så släppte vi av PG som skulle iväg på andra aktiviteter. Jag och jonny forsatte den 4,5 mil långa färden till Palle och mitt nya garage.

http://img508.imageshack.us/img508/998/200810181437pt4.jpg

Hmm.. garaget såg inte så litet ut när inte bilen var där.. Kommer att bli trångt att skruva i vinter..
http://img407.imageshack.us/img407/8260/200810191453jh7.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/4575/200810191447ga7.jpg

På plats i garaget.

Självklart så åkte AC ur direkt.
http://img407.imageshack.us/img407/2559/200810191448ee4.jpg

Blir nog några kilo lättare.. Pumpen väger ju bly!

Det satt ju ingen bränsletank på bilen när den köptes. Vilken tur att jag hade en på lager smile
http://img21.imageshack.us/img21/1417/200810191441.jpg

Lite rost men inget farligt. En roterandeståborste tar bort det mesta.. Sen får fosforsyran göra resten..
http://img380.imageshack.us/img380/113/200810191442qf8.jpg

Ett lager fräsh färg stoppar den från att rosta i framtiden..
http://img19.imageshack.us/img19/6574/200810191443.jpg

Sen lite rostskydd på de mest utsatta ställena..

http://img18.imageshack.us/img18/8103/200810191445.jpg

Ett par splång nya bränsleslangar och klammers..
http://img380.imageshack.us/img380/3967/200810191455yd9.jpg

Jag lämnade locket då det skulle behöva blästras.. Sen kan man ju passa på att byta bränslepump om man får tag i någon roligare billigt..

Senast redigerat av professorWinther (17 mars 2009)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
3 december 2008 · 585 Inlägg

I bilen så finns ju en massa inredning. Den väger och är därför av ondo!

http://img208.imageshack.us/img208/1684/200810241465mr1.jpg

Efter att ha slitit ut all inredning så var det bara asfaltsmattorna kvar. Dessa väger också och måste förgöras!
http://img208.imageshack.us/img208/1250/200810241466lr7.jpg

En clipsmejsel och en hammare fixar biffen.
http://img208.imageshack.us/img208/6250/200810241467iu8.jpg

De små bruna fläckar som blev kvar fick smaka riktig avfettning!
http://img529.imageshack.us/img529/9/200810241475gj7.jpg

Se så fint det blev.

Men det ska bli finare. Vit färg.. Mums..
http://img529.imageshack.us/img529/114/200810241476es0.jpg

Då var det bara resten kvar då.. Phu.. Vilken tur att man har kompisar. Jonny ryckte in med en energidryck och vips så var all asfaltsmatta borta.
http://img338.imageshack.us/img338/826/200810241478hg8.jpg

Agrols Avfettning X
http://img529.imageshack.us/img529/6105/200810241479vk6.jpg

Några tygtrasor och två lager färg senare såg det ut så här..
http://img249.imageshack.us/img249/3554/200810261481tm3.jpg

Om ni undrar varför inte färgen ligger ända ut till kanten så beror det på att det finns rost på bilen som måste lagas. Kändes onödigt att lacka något som måste slipas bort för att kunna svetsas.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
3 december 2008 · 880 Inlägg

Så det blev en tråd här också smile
Väntar spänt på resultatet sedan tongue
Karossen hämna i rätt händer

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Muninet
3 december 2008 · 769 Inlägg

Härligt att du är i farten igen smile ska bli kul å se vart detta landar!

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Rinnegan Malleus Malificarum
4 december 2008 · 2 401 Inlägg

Asballt, kommer att följas!

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
professorWinther
8 december 2008 · 585 Inlägg

Evolution_6SiC6 skrev:
Så det blev en tråd här också smile
Väntar spänt på resultatet sedan tongue
Karossen hämna i rätt händer

Hehe.. Jo jag startar upp en här också.. Kan aldrig ligga på för många ställen..  Hoppas att du ska bli nöjd med vad jag gör med ditt EX smile


Muninet skrev:
Härligt att du är i farten igen smile ska bli kul å se vart detta landar!

Bara för att man inte har pengar till Mizzan behöver det ju inte betyda att man inte kan börja bygga på en ny bil också big_smile


Siarnaq skrev:
Asballt, kommer att följas!

Hoppas du ska gilla vad du ser..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 december 2008 · 585 Inlägg

Dags att lätta mera. All ljudämpning fick smaka på foten. Även den fula svarta "filt" som sitter på torpedväggen försvann.
http://img404.imageshack.us/img404/2649/200810241469ni4.jpg

Taklucka är ju bra att ha.. Om den inte väger bly.
http://img512.imageshack.us/img512/8167/200810241471og5.jpg

Hela kassetten är lossad och jäklar vad den väger.. Nog för att jag ,hmm, inte är någon bodybuilder. Men jag hade svårt att lyfta den ut ur bilen. Dels för att den var så klumpig dock.

http://img508.imageshack.us/img508/3002/200810241472nc5.jpg

Skulle vara kul med en våg så att man kunde se vad allt man tar ur väger..

En ny variant av elhissar..
http://img235.imageshack.us/img235/9003/200810241477ga5.jpg

Senast redigerat av professorWinther (8 december 2008)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 december 2008 · 585 Inlägg

För att komma åt att lossa de resterande delarna av AC:n så fick instrumentbrädan hoppa ur bilen ett tag.
http://img259.imageshack.us/img259/2274/200811011500mh6.jpg

Då kan man ju passa på att losaa all asfaltsmatta där också.. Den här gången blev det vit body som fick målas över det hela..  Tänkte att body kanske ljuddämpar litegranna iallafall..
http://img80.imageshack.us/img80/9886/200811011501de1.jpg

Som vanligt så är en -89 dynamic inte helt rostfri. Dessa hål hittades under ljuddämpningen..
http://img152.imageshack.us/img152/7359/200811011502vf9.jpg

Så här går det med en bil som har stått på en åker..
http://img509.imageshack.us/img509/8602/200811011504mp4.jpg

Det fina med bilen är de rostfria dörrarna..
http://img509.imageshack.us/img509/5702/200810241474wj6.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/9223/200811011499hr2.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Supra_robin
8 december 2008 · 4 663 Inlägg

kul projekt du har där big_smile   önskar dig lycka till med all rost  m.m  kommer att vara med dig big_smile
mvh robin

professorWinther
9 december 2008 · 585 Inlägg

Då bjuder vi på lite mitsubishiporr.. Naken galant AWD :oops: .. nyblästrad.


Vänster hjulhus
http://img146.imageshack.us/img146/7806/200811071520sm4.jpg
Kardantunneln
http://img146.imageshack.us/img146/1338/200811071521qp5.jpg

Höger tröskel.
http://img241.imageshack.us/img241/3306/200811071522gc0.jpg

Höger hjulhus.. Är det bara jag som får cravings efter Kexchoklad när man ser detta?  lol
http://img510.imageshack.us/img510/4125/200811071523lo5.jpg

Hål in till passageraren.
http://img146.imageshack.us/img146/4973/200811071524yw2.jpg

Bakre delarna.
http://img146.imageshack.us/img146/3897/200811071525fh2.jpg

Balken var lite kexig..
http://img146.imageshack.us/img146/8523/200811071526xc9.jpg

Ventilationshål i golvet.
http://img338.imageshack.us/img338/6725/200811071528fh7.jpg

Saknas något i bakre tröskeln.
http://img503.imageshack.us/img503/1110/200811071527sy5.jpg

You missed a spot!
http://img161.imageshack.us/img161/2940/200811071529sf0.jpg

Och nu till de tråkiga nyheterna.. Alla hål i golvet gjorde att två rutor sprack..
http://img338.imageshack.us/img338/9973/200811071532wt7.jpg
http://img143.imageshack.us/img143/69/200811071530en8.jpg

Tur att jag har några på lager. Det är ju samma rutor som sitter på Mizzan!

Sen har vi ju lite att städa också..
http://img146.imageshack.us/img146/1074/200811071531oe4.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Muninet
9 december 2008 · 769 Inlägg

usch hata rost! men det där kommer du att få till riktigt snyggt smile

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Supra_robin
9 december 2008 · 4 663 Inlägg

du har lite rost att laga du inge kul sad  hoppas att du får bukt med det   önskar lycka till
mvh robin

Rille0
9 december 2008 · 2 021 Inlägg

Lite rost o laga tongue ser skönt ut att de är blästrat, slipper du en massa jobbig underredsmassa som ska brinna o jävlas iaf.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
professorWinther
9 december 2008 · 585 Inlägg

Tack för alla upmuntringar.. Här kommer lite mer..

Lägger upp en bild på min nya evo 3 bränslepump jag fått från Rikard Eriksson och några grejer jag hämtade i lycksele på bildemonteringen..

http://img114.imageshack.us/img114/839/200811051519nx7.jpg

En gaswire för bilar utan farthållare. Ett bromsfördelningsblock för bilar utan ABS och en fläktplast för bilar utan AC. Det borde spara några kilon.

Hitentills ser min "ta bort lista" ut på detta sätt..

AC
ABS
Farthållare
Elhissar bak
4WS
Taklucka
Dragkrok
Lättare Backspeglar
Lättare stolar
Inredning utom instrumentpanel
Ljuddämpning samt asfaltsmatta

Mitt mål är att komma ner till 1300Kg..

Från vägverket

Skattevikt, kg: 1500
Tjänstevikt, kg: 1500
Totalvikt, kg: 1840

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
11 december 2008 · 585 Inlägg

Med kapen i högsta hugg så försvinner det brun plåt.
http://img89.imageshack.us/img89/8553/200811141556yb5.jpg

Den plåten ersätts med ny fin plåt. Kom inte rktigt överens med svetsen. en claes ohlsson svets som har stått lite för kallt och fuktigt så det har troligen kommit oxid på tråden. Riktigt svårt att få den att flyta ut som jag ville..  Svetsen spottade mest.. Har jag tur så går pappas morbrors Kempi svets att laga kretskortet på så då kan jag låna den istället..
http://img528.imageshack.us/img528/9564/200811141558fh2.jpg

Alla plåtar i hjulhuset på plats till sist.. Inte en vacker syn men funktionsdugligt.
http://img525.imageshack.us/img525/8157/200811141559dv6.jpg

Efter rengöring så åkte biltemas rostskyddsgrundfärg på.
http://img525.imageshack.us/img525/9702/200811151564ay1.jpg

Den konstigt lila färgen runt om är biltemas rostomvandlare som tydligen fungerar som primer också..
http://img338.imageshack.us/img338/8571/200811151565ll7.jpg

Lite Vit body i hjulhuset sen så blir det kanon..
http://img89.imageshack.us/img89/4485/200811151568fu5.jpg

Inuti bilen ser det nu ut så här..
http://img89.imageshack.us/img89/9006/200811151566rz2.jpg

Vilken tur att man var till luleå förra helgen och köpte på sig lite rostskyddsprodukter från vårt älskade biltema..
http://img440.imageshack.us/img440/1037/200811151567xi4.jpg

Det blir mycket vitt på denna bilen..

Senast redigerat av professorWinther (11 december 2008)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Blackdeath Chef
11 december 2008 · 167 Inlägg

:d

Over and out
Supra_robin
11 december 2008 · 4 663 Inlägg

va bra det blev med rostomvandlaren big_smile
mvh robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang