Hej mitt namn är Pär Winther brukar i bilkretsar kalla mig för ProfessorWinther. Tänkte med denna tråd visa mitt senaste bygge. Men först lite bakgrund om mig och vad jag har gjort tidigare..
Att hålla på med teknik i alla dess former har alltid passat mig.. Har tyvärr inte haft någon bilintresserad far eller liknande så jag började ganska sent med att modifiera bilar.
Jag har alltid haft en otrolig drivkraft att göra saker själv. Om det är nått som jag inser att jag inte klarar av så låter jag någon duktig göra det samtidigt som den personen får visa mig alla steg så att jag kanske kan lära mig..
På så sätt har jag lärt mig att plasta, slipa inför lack, svetsa, bygga billjud m.m.. Jag påstår inte att jag är världsbäst på något men jag är hyfsad inom många områden. Mina bilbyggen ska just vara MINA bilbyggen där jag har kommit med flest ideer och lagt flest bilbyggartimmar.
Nu låter det som att jag isolerar mig från världen och inte låter kompisar hjälpa till och komma med förslag, så är inte fallet. Har många vänner som hjälper mig med allt från att fixa delar till att komma med intressanta förslag och även som hjälpande hand i garaget.
Jag har det senaste året fått "hyra" ett garage i Kubbe utanför min barndomsby Bredbyn Enda problemet är att jag bor och pluggar i Umeå ca 15 mil därifrån. Så jag kan bara skruva på helgerna då jag åker hem till mor och far och min bror.
Mitt förra bygge baserades på en Mitsubishi Galant Glsi -89 och blev snabbt döpt till MIZZAN av min dåvarande flickvän. Bilen utvecklades under flera år med väldigt smal budget och förra sesongen såg hon ut så här.
Detta bygge är fortfarande aktivt och jag satsar på att bli nordens diodtätaste bil 2009 i sammarbete med ljusakuten.se
Nu till mitt nya bygge då:
Detta bygge kommer att visa att jag kan mer än att bara bygga showbilar. Nu hade jag tänkt lära mig att bygga mer prestanda inriktat också..
Detta bygge baserars också på en Mitsubishi Galant -89 men detta är en Dynamic 4:a även kallad D4:a. Detta är en fyrhjulsdriven mitsubishi med besläktningar från VR4:an som var en turbomatad fyrhjulsdriven galant som tyvärr inte såldes i sverige. VR4:an brukar inom mitsubishikretsar kallas för EVO zero och är alltså den modell som mitsubishi till stor del har baserat sina Lancer Evolution bilar på.
Som vanligt när det gäller mina byggen som kommer det inte att bli något monster utan allt skall byggas så billigt som möjligt då min ekonomi är minst sagt usel.
Planen med detta bygge är en sleeper som överraskar folk och den kommer att byggas i flera steg.
Version 1
Rostlagad kaross Blästras, svetsas, grundmålas och får sen vit body under hela underredet
Lättad från allt som inte är nödvändigt:
AC Helt borttaget med pumpar kondensator och fläktdel.
ABS Pumpen lossas, bromsrör och bromsfördelningsblock byts ut
Taklucka Kassetten lossas och hålet svetsas igen
Elhissar Hela mekanismen lossas på bakdörrarna
Stolar byt ut mot glasfiberstolar 6,8kg st. Baksätet lätt at lossa
Backspelgar byts ut mot lätta plast eftermarknadsspeglar
Asfaltsmassa demonteras bort i hela bilen
Farthållare mekanismen lossas och ersätts med en vanlig gaswire
4ws Fyrhjulsstyrningen tas bort med alla hydralkomponenter
Ombyggnad av bakre hjulhus. Omödig plåt kapas bort.
Inredning plockas bort i mesta möjliga mån och ersätts av vitlackerad aluminium
Dragkrok tas bort
Tanken är att denna version skall gå att besiktas med en begränsad regbesiktning pga dragkroken.
Version 2
RWD konvertering mittendiffen svetsas främre drivaxlar kapas
Renoverad 4G63T motor baseras på en 6B 4G63 motor som får:
nya turbokolvar
nya vevaxel och vevstakslager
Nya packningar
Ny oljepump
Borttagna balansaxlar
Aluminiumsvänghjul
Flödesförbättrad topp
Extraktorgrenrör
Evo3 turbo
VEMS styrsystem.
800cc spridare
Walbro 255 pump.
Motivlackerad "skabbig" rostrinningar vid nyckelhål osv.
Glasfiberhuv och bagagelucka
Senast redigerat av professorWinther (22 augusti 2011)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.