2930
Sök

Vad annvänder du/ni att torka av bilen med efter tvätt?

CNC-Operatör
90 Inlägg
109 Inlägg
1 april 2009
Sämskinn smile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
90 Inlägg
1 april 2009
Det är bara att brumma ut på motorvägen och använda vinden!

galen dagdrömmare
21 Inlägg
19 april 2009
Sämst Skinn

totalt urflippad, utan någon som helst sympati för orginalåkande miljöpartister. visioner utan någon som helst verklighetsförankring.
Turbo de´e´ manligt de´ hehe

SQ
1 343 Inlägg
19 april 2009
börjar med en gummiskrapa, antingen torkarblad eller en gummiskrapa avsett för de, sen sämsskinn.. smile
får bort de mesta vattnet i början med skrapan tongue

Ljudnörd!

3 295 Inlägg
19 april 2009
jag kör med Gummiskrapa och sen den där orangea "handduken" från Lahega

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 april 2009
Silikonskrapa med T-profil.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 174 Inlägg
19 april 2009
JAg använder vattenskrapa till taket och resten microfiber och lufttryck.

Dock hört mycke skit med microfiber att det inte är bra för lack osv, stämmer detta?

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 april 2009
Akka skrev:

Dock hört mycke skit med microfiber att det inte är bra för lack osv, stämmer detta?

Både ja och nej. Fibern i sig är inte elak mot lacken, men den är bra på att samla skit. Så finns det skit kvar på bilen så drar man runt den med duken.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
19 april 2009
Akka skrev:

Vattenskrapa är bra mkt värre för lacken än en mikrofiberduk.

En wafflewave är klart det bästa och smidigaste. Ett sämsskinn är tyvärr, ganska dåligt då man måste vrida ur den på tok för många ggr för EN bil. Och torka upp all vatten för lite.

En waffle wave kan du torka en hel bil torr utan en enda urvridning. Bäst fungera dessa dukar lätt fuktade från början för bästa sugförmåga.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

451 Inlägg
26 april 2009
Kolla in denna

http://www.meguiars.se/index.php?_room= … p;_page=17

Och de finns en video där smile

336 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
tycker den ser ut som våffelduken!? jag kör iaf med våffel duken från pingens!

volvo 740:)

Sterren
9 Inlägg
27 april 2009
Skulle aldrig gå på min bil med sämskskinn igen, har gjort det förut med förödande resultat.
Numera andvänder jag enbart AutoTork från lahega, finns att köpa på enliters el. halvlitersflaskor. Medlet blandas ungefär 2 korkar till 10-15 liter vatten och hälls över bilen med en vanlig vattenkanna utan stril, torkar därefter av sig själv helt utan fläckar på bilen, inga repor, inget slitage smile

2 230 Inlägg
27 april 2009
vanlig sommarvärme i skuggan/garaget.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 464 Inlägg
27 april 2009
Jag kör oftast genom GDS tvättar här lokalt och deras sistat alternativ i valprogrammet ska vara nån form av joniserat vatten som tydligen också, likt Ankfan's beskrivning här ovan, torkar upp utan några nämnbara fläckar.

Men våffelhandduken är rekomenderad av många i min närhet.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

vinnarskalle!
907 Inlägg
27 april 2009
Jag testade sämskinn idag och det fungerade helt ok. Fick dock vrida ur den 5ggr *pust* men annars är jag nöjd. Hur pass skonsamt det är mot lacken vet jag inte, men de kändes fint.

Phukk3d
29 april 2009
Tjena!

Silikon-/gummiskrapa är ingen höjdare då den kan repa en hel del. Det är den erfarenheten jag personligen fått på tidigare bilar.
Fick tag i ett sämskinn från, hör och häpna, NETTO (av alla ställen)! Kostade ca 30kr och fungerar helt underbart bra. Inte ett äkta skinn men det är fan nästan bättre! Lämnar inte några dammrester, "gult klet" och "mjölar" inte heller. Är verkligen supernöjd!!

Risken att repa lacken finns ju alltid, om inte bilen är helt ren från damm eller något mindre gruskorn, oavsett om man använder silikon-/gummiskrapa eller skinn.

- Phukk3d wink

Sök