Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F. jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven. komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också
/ Tommie
just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se!
Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare. bäst godds i de rejälare alltså.
Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F. jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven. komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också
/ Tommie
just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se!
Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare. bäst godds i de rejälare alltså.
men va ja ha hört så är det sämre lager i b230e än i dom äldre men hur är det i b230f?
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...
jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.
ni får gärna ge förslag på trim och sånt till volvo motorerna oxå!
Rätta mig om jag har fel, men Volvos B200 & 230 motorer skiljer sig väl från B23 motorerna i hållbarhet, eftersom B200 & 230 är sk lågfriktionsmotorer, vilket innebär att dom har vekare lager och mindre gods i alla rörliga delar, för att minska bränsleförbrukningen... Skulle jag trimma en Volvo-motor, så skulle jag nog välja en B21:a, som jag sedan skulle borra upp till 2,2 liter... Då har man ju en bra utgångspunkt, med nya cylinderlopp, och ett stabilt block!
Men nu är ju inte jag nån expert, kanske jag bör tillägga, utan detta är bara vad jag har läst mig till... Hoppas att trimprojektet går bra
just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se!
Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare. bäst godds i de rejälare alltså.
men va ja ha hört så är det sämre lager i b230e än i dom äldre men hur är det i b230f?
jadu, hur lagrenna skiljer sig från B230E och F vet jag faktiskt inte, fast under vintern som varit när jag plockade isär min motor så såg allt väldigt fräscht och rejält ut...dock hade inte min motor gått långt (4000 mil) men jag har inte hört någon som haft problem med lager i b230f. Men vill du ha en motor som går rent och fint ska du välja en F motor. och att slänga i en Marinvev som är balanserad och viktad är verkligen att rekomendera jag har nyligen gjort det och måste säga att det finns bokstavligen inte en vibration i bilen. den går så jämt och fint ...
Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...
jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.
ni får gärna ge förslag på trim och sånt till volvo motorerna oxå!
Angående trimm då .... d-_-b ....
Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt). För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler... Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt. En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...
självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P
allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))
[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ]
.... d-_-b ....
Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...
jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.
ni får gärna ge förslag på trim och sånt till volvo motorerna oxå!
Angående trimm då .... d-_-b ....
Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt). För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler... Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt. En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...
självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P
allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))
[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ]
.... d-_-b ....
låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...! hur går din bil nu då prestandamässigt efter de som du har gjort?
fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!
jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.
ni får gärna ge förslag på trim och sånt till volvo motorerna oxå!
Angående trimm då .... d-_-b ....
Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt). För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler... Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt. En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...
självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P
allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))
[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ]
.... d-_-b ....
låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...! hur går din bil nu då prestandamässigt efter de som du har gjort?
fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!
Min motor går väldigt jämt och fint nu med 2,5 liters veven i... och då är det bara den som är på plats just nu. allt annat är orginal förutom 2,5" avgas utan katt och sportluftfilter och visst både märker och känner man skillnaden mellan 2,3 & 2,5 liters veven ... har ju nyss satt ihop det också så jag har inte direkt kört hårt och testat ännu ... men om 2 veckor kommer jag testa mera Toppen kommer förmodligen på då också. det är den jag längtar efter att få sätta på så jag kan testa motorn ordentligt
Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
ni får gärna skriva vilka motorer ni har haft och hur dom har vari!hur bra dom ha hållit och gått?
b20...omöjliga att döda...körde utan kylarvatten i ca ett halvår...å den bara gick å gick...d enda som hände va att d blev en spricka i toppen...+ att vattenpumpen började läka ...men såna saker får ja ju bara skylla på mig själv för att ja inte orkade byta den kylarslangen som hade spruckit