volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.
Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?
Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.
Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.
Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.
mvh Jonas