Intressant tråd att läsa, med risk för att detta blir lite ot vill ja bara säga att det är viktigare att hålla alla delar i motorn på samma vikt.
Så att kolvar väger lika och stakar väger lika, gärna inom 1gram samt att man balanserar vev, svänghjul, koppling, remskiva i ett. För att få en väl balanserad motor.
Skippar man sedan teorin en aning så vill man ha den hållfasthet som krävs på motor komponenterna för att undvika haveri och behöva renovera motorn en gång i veckan. Kör man turbo vill man ex. ha mer matreal i kolven för att klara den temperatur och det höga tryck som blir.
Men man vill inte ha onödig vikt och friktion heller, där börjar den balansgång som alla stävar efter att uppnå i en perfekt motor. Motortillverkarna i stort bygger inte motorer till perfektion pga att detta blir för dyrt mm.
Men att ändra svängmassa är en annan femma, återigen så ändrar man inte effekt men man ändrar prestanda och karaktär. Bygger man turbo vill man att turbon bygger vridmoment men man vill inte att svängmassan blir så liten att körbarheten på låga försvinner.
Man vill även ha en rapp motor på högre varv, då är det bra med mindre svängmassa.
Jag vet inte hur det är med er men jag kör inte utan naturens lagar eller i vacuum, jag bygger inget i teorin heller. Om man tar med alla variabler i beräkningen kan man räkna tills man dör. Hur många motorer har man byggt då
.
(Ja kör o bygger bara turbomotorer och jag vet att det är två helt skilda saker!)
För att citera en legend "Vi har inte så många snabel a och sånna saker här, vi tar det mesta ur skallen"
Mvh