Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)
  • 111 Följare
  • 806 966 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2012
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 september 2010 · 3 068 Inlägg

funderar fan på att lacka det i nån motorfärg, men typ silver så det ser lite putsat ut iaf.. får se hur det blir.. käkar kycklingkebabrulle o funderar på saken smile


audienergy skrev:
Hade jag varit du så hade jag målat med motorfärg, blir stor skillnad med en gång smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 september 2010 · 3 068 Inlägg

fyfan, så fuskigt! tongue har bara sett 1 mk1a och det en Ls 70-talare.. får nog ta o reservera kromstötisar då, men kan nog inte köpa dem förrän nästa månad om det är ok? kostar väl ett par hundra o skicka dem oxå kan jag gissa.. mkt inköp denna månaden..

åhfan, jo det ska pass rakt på spjällhuset, på när som på att man måste fila lite på insugen för att spjällen ska gå fritt men det är ju bara positivt för luftflödet oxå.. gasresponsen ska förbättras avsevärt säger de. Kanske kan göra en liten byteshandel om jag skulle råka få tag på två st smile

Ja polering är ett helvete.. funderar på att ge upp snart..

Idag har jag iaf monterat alla ventilerna, anmäler mig till klubben "Vi som hatar knaster" hahaha, fan vilket pill det är att få i dem. Biltemas ventilfjäderpress är inte den bästa heller men det gick.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 september 2010 · 3 068 Inlägg

okok, sjysst! fästen har jag från originalen.. dock har jag inte kollat skicket.. men lite roterande stålborste o sprayburk så borde det funka smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 september 2010 · 3 068 Inlägg

Hämtat ut kopplingskitet från black diamond idag, såg riktigt nice ut smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00398.jpg

Toppen klar för att dras med moment, ska byta till det ställbara kamdrevet i bilden också.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00400.jpg

Setrab-kylen rengjord med förtunning, ska maskera flänsarna o lackera ramen.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00402.jpg

Annars har det inte hänt så mycket, jo skickat efter en liten beställning på autodelar innehållandes

Fjäderbens-stödlager    2st   
Kylvätsketemperatur-senso   
Relä, insugsförvärmning   
Startbussning, koppling   
Oljefilter   
Packning, insug, grenrör   
Topplockskåpa    (skvalpplåt under ventilkåpa)
vevlagerbultar 10st
Motormontering

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 september 2010 · 3 068 Inlägg

Går väldigt segt just nu.. jobbvecka igen samt att jag väntar på att kulor ska ramla in..

saknar fortfarande ett extraktorgrenrör.. någon som har ett bra tips om var jag hittar ett hyffsat billigt?

OBS, heelst, helst av allt ska det vara ett som är anpassat för motorbyte till 2,0l som är 16mm högre, annars får jag kanske modifiera det.. vet att det ska finnas men jag kan inte hitta sidan som sålde dem igen.. :S

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 september 2010 · 3 068 Inlägg

tror inte de passar i en mk1:a...

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2010 · 3 068 Inlägg

Bara för att ni inte ska tro att projektet är helt dött lägger jag upp en bild på oljekylen som fått sig ett första lager värmetålig färg, maskeringen är kvar då jag ska lägga på ett lager till imorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00407.jpg

Annars går det sjukligt långsamt nu.. ingenting nytt har hänt alls.. väntar på delar från autodelar.net lite topplager, skvalpplåt till toppen, packningar och annat som jag skrivit ovan (lång leveranstid verkar det som).

Sen har jag funderat lite på om jag ska fixa lite små rostgrejer på karossen, när vintern ändå närmar sig.

För övrigt väntar jag bara på att lönen ska komma så att jag kan balansera o sätta ihop motorn.. därefter är det bara grenröret som saknas.. o lite smågrejer..

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 september 2010 · 3 068 Inlägg

Hade lite tråkigt idag.. funderar på om man ska använda denna eller inte.. den sätts på underdelen av bränslehuvudet till k-jet och möjliggör att sätta dit öppet sportfilter, ersätter alltså hela luftburken..

inte klar än, men lite fin blev den iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00410.jpg
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00409.jpg

Kommer från volvo, men jag slipade bort det.. volvomärke kan man ju inte ha på en golf tongue

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

TwinsBilOchPlat skrev:
insugskanaler ska glasblästras för att få bästa bränsle resonans, tycker du borde porta lite mer samt göra större avrundningar också, avgaskanalerna kan du däremot högglanspollera smile!

Jag tror att insugskanalerna är glasblästrade av föregående ägare, de har precis sån yta som det blir av blästring. Dem har jag inte gjort nånting på själv faktiskt, de såg fina ut. Avgaskanalerna har jag bearbetat lite mer, men jag vet inte hur mkt jag vågar ta.. runt ventilstyrningarna skulle man absolut kunna ta mer.. men då hade det varit fint o få ut styrningar så man kommer åt bättre.. Avgaskanalerna har jag polerat så mkt jag bara orkade.. nästan helt blankt iaf smile

Vet du om man kan korta styrningarna? tror jag sett folk som gjort det.. Hade varit kul att ha en maxportad topp att gå efter, för man vill ju göra det man kan själv smile

DamnIT skrev:
Väldigt trevligt projekt! Kul när folk tar sig an gamla golfar! smile Ska helt klart följas! Lycka till! smile

Tack så mkt! Det har inte hänt så mkt den senaste tiden, men jag lovar att det kommer att bli mkt mer spännande snart då balansering är gjord och motorn börjar att plockas ihop! tack tack smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Grejen med toppen är att jag inte vet så mkt om den.. föregående ägare verkade inte riktigt ha koll på det.. Kammen jag fick med är en forsberg 276 graders och enl honom är det också forsberg som bearbetat toppen, är det det så kan det ju vara riktigt bra flöde i den, men det som talar emot är den slarviga portningen av avgassidan, dvs med massa material kvar runt styrningarna.. bearbetning av avgassidan är väl det som ger mest på dessa toppar..?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Här är förresten en bild på den färdiga oljekylen, tog värmetålig bromsoksfärg som jag hade till övers.. lacken reste sig lite på en sida, men får montera så det inte syns smile

Btw, spelar det nån roll vilket håll man monterar kylaren åt, slangar på ovansida, undersida, åt sidan? Att flänsarna ska vara framåt fattar jag, haha

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/kyl.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Då har man varit iväg och lämnat in vevparti, svänghjul, stakar och kolvar på balansering/viktjustering hos Aröds mekaniska. Stötte bara på ett litet problem.. Insåg att jag inte har bultarna som håller fast svänghjulet i vevaxeln.. doh...

Kanske någon som råkar ha dessa bultar liggandes? det är M10 x 1 dvs fingängade grejer.. exakt hur långa de ska vara vet jag inte.. om inte så kanske nån har tips på var man kan få tag i dessa?

Iaf, sen var jag o köpte en förvaringshylla på Jula, 100:- rabatt så den kostade 299:-

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00413.jpg

Sen hämtade jag ut ett paket från autodelar innehållandes:
topplager  2st   
Kylvätsketemperatur-senso   
Relä, insugsförvärmning   
Startbussning, koppling   
Oljefilter   
insugspackning
skvalpplåt under ventilkåpa
vevlagerbultar 10st och en av de motorbussningar jag saknade

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00412.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/026103547.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Okok, tackar. blir nog att jag monterar den med anslutningarna på ovansidan då fästena är på undersidan samt att den troligtvis är för hög för att ställa på högkant. Blir nog bra till slut smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Japp, det låter klokt.. men som sagt.. tveksamt om den får plats på högkant innanför grillen, beror väl kanske lite på hur man bygger fästen.

Tack så mkt! Jag känner mig ganska nöjd med stuket än så länge.. dock får det yttre vänta lite.. motorbygge i full gång.. men sen så ska vi nog piffa upp lite mer, fixa rost och andra skönhetsfläckar smile


Works skrev:
Om du nu ställer den på högkant ha IN flödet i botten på kylare så den åter igen trycker ut luften ur den.

Läcker liten golf du bygger på jag önskar dig lycka till. Mvh Danne

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

_DamnIt skrev:
Stick in på VAG så ska du nog kunna få bultarna du saknar! smile

Jag ska dit det första jag gör imorn!

Leafbox skrev:
äre bara jag som har problem att se hans bilder? Typ 90% av bilderna är trasiga för mej? :s
Tråkigt med trasiga bilder på ett häftigt projekt wink

Mkt viktig info!! Men alla bilder funkar för mig iaf, jag kör med mozilla firefox, bilderna laddar jag upp på www.tinypic.com men om det är så att många har problem att se den måste jag se över detta.. uscha, det är många bilder att få rätt på i så fall..

Om du har olika webläsare, testa om det skiljer sig nåt..! Tack för att du sa detta, kan ju vara en anledning till att det varit magert med feedback.

/// Peter

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

LeafBox skrev:
Kör Chrome. Men dom var trasiga i Internet kräksplorer oxå hmm

Okok.. mkt konstigt detta.. har alltid funkat för mig, både hemma, på jobbet och hos en polare.. Om det är fler som har problem, skriv gärna detta här eller i pm..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Tror jag har hittat problemet.. står på tinypic att de slutat ta emot bilder internationellt.. suck... detta innebär att jag måste flytta över alla bilder till en annan uppladdningssida..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Volvo_Trimm skrev:
Går det inte att lägga in bilder direkt i tråden ? Jag har visserligen aldrig haft någon tråd så jag vet inte.

Man måste fortfarande ladda upp bilderna nånstans och sen direktlänka dem i tråden.. vad jag vet iaf..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

LeafBox skrev:
man kan ju ladda upp dom i galleriet först, sen ta koden man får där och flytta dom hit smile

Puuuh, nu har jag flyttat alla bilder till photobucket.. ett par st försvann på vägen, men de flesta ska vara tillbaka i tråden nu.. någon får heeeeemskt gärna kolla så att bilderna fungerar så jag slipper göra samma sak en gång till smile

Slänger upp ett par andra bilder jag hittade smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070907.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070883.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070885.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 september 2010 · 3 068 Inlägg

LeafBox skrev:
Funkar mkt bättre för mej nu iaf!

Fan va nice! Då flyttade jag inte bilderna till photobucket i onödan då o bytte alla länkarna, haha

Idag fick jag tag i bultar till svänghjulet på VAG, 33:- st perfa, åkte vidare och lämnade dem till Aröds mekaniska som balanserar mina motordelar smile

Håller på att städa och organisera "mekrummet" också.. bild kommer på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang