"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.
  • 110 Följare
  • 511 957 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2021
InTheWhite
18 juni 2016 · 2 151 Inlägg

Här är lite bilder och fakta om min 945 Classic som är min "finbil". Bilen införskaffades 2007-08-02.

Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.

Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 205hk Chip.
* BSR Wastegate-klocka 0,8 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel original T (För bra botten, vilket passar mig bäst)
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ITG öppet luftfilter, 3" anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
* Huvudbrytare batteri.

Effekt:
* 210hk.

Vridmoment:
* 335Nm.

Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* Ökat linjetryck i lådan.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.

Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
*  Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.


Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.


Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.

Däck:
* 205/55-16".

Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* Vparts tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.

Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.



Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)


http://www.pictures.se/bilder/rD6nx.jpg

http://www.pictures.se/bilder/g7OCD.jpg

http://www.pictures.se/bilder/Xc0ju.jpg





Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.


Skall göra/Har gjort:

*(x) Monterat lastgaller.
*(x) Bytt alla kylarslangar.
*(x) Bytt vattenpump.
*(x) Bytt dämpare till bakluckan.
*(x) Monterat "ambulansstag".
*(x) Monterat stänkskydd fram och bak.
*(x) Bytt nedre "byttan" på luftfilterburken, tagit upp hål för en extra tratt och monterat förfilter.
*(x) Monterat VDO laddtrycksmätare.
*(x) Monterat Volvos (Setrab) extra oljekylare till automatlådan.
*(x) Fått gjord hel rostskyddsbehandling på Volvo (Tuff cote Dinol), underrede + hålrum.
*(x) Plockat ner sumpen på automatlådan, rengjort filter och magneter, bytt sumppackning och därefter sköljt i genom
       hela systemet med ny automatlådeolja, och sedan fyllt på ny olja.
*(x) Monterat värmeskydd vid turbon.
*(x) Köpt nya 16" Galaxy fälgar med 225/50-16 Yokohama.
*(x) Montera fjäderbensstag från SAM. (Samma som används i VOC och Rally-Nationella klassen)
*(x) Byta vänster sidospegel. (Har ärgat).
*(x) Smörja skinnet på sätena med skinninpregnering.
*(x) Byta oljefällan. (Är inte stopp, men känns lite bättre om den är helt ren)
*(x) Montera V90 baktorkare.
*(x) Byta slangar till oljekylaren vid oljefiltret.
*(x) Byta packboxar fram på motorn.
*(x) Byta o-ring och pakning på oljeretur från turbo.
*(x) Byta alla vacuumslangar till Samco svarta silikonslangar.
*(x) Byta tryckslangar mot Samco svarta silikon.
*(x) Justera kickdownwiren rätt.
*(x) Chippa & höja laddet. (BSR steg 175/205hk)
*(x) Lackera tryckrören vita.
*(x) Montera  Addonläpp (Få omlackad innan montering.)
*(x) Nya lister runt framrutan.
*(x) 2,5" avgassystem med 2,5" sportkat.
*(x) Byta armar på strålkastartorkare.
*(x) Montera högtalare i instrumentbrädan.
*(x) Byta olja i bakaxel.
*(x) Byta bromsskivor.
*(x) Måla bromsok.
*(x) Byta "skyddsplåten" under motorn.
*(x) Byta toppackning, toppbultar, avgaspackning och insugspackning samt riktplana toppen.
*(x) Byta BTR.
*(x) Byta alla slangklämmor i motorrum mot rostfria.
*(x) Byta fram och sidoblinker till nya original.
*(x) Byta bakljusen mot nya original.
*(x) Få bakre insynsskydd lackerat  (det under stötfångaren).
*(x) Montera VDO oljetrycksmätare 0-5bar.
*(x) Ny rutgrill med kromsarg. (2011-06-28)
*(x) Ny kylare. (2011-12-16)
*(x) Ny Intercooler. (2011-12-26)
*(x) Nytt kretskort till instrumenthuset. (2012-03-05)
*(x) Rostskyddsbehandling av balkar-hålrum, bottenplatta och dörrar-hålrum. (2012-03-18) (Helbehandling gjordes i December 2007)
*(x) Byta bromsvätska. (2012-07-26/20.335mil)
*(x) Ny 22mm Volvo krängningshämmare, stabilisatorstag, polybussningar och monteringsdetaljer fram. (2012-10-27)
*(x) Uppgraderat chassi. (stötdämpare, fjädrar, k-hämmare bak, länkarmsstag) (2012-12)
*(x) Nytt drag. (2014-04-30)



Förövrigt gäller bara att byta ut saker som slits efterhand, och kanske några små förändringar.

Senast redigerat av InTheWhite (18 mars 2021)

Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
InTheWhite
18 juni 2016 · 2 151 Inlägg

Lite bilder från när jag monterade ställbart Panhardstag med polybussningar.

Det gamla lossnade som sagt snällt och det nya var hyfsat lätt att få på plats. Man fick dock trycka bakaxeln lite i sidled för att få i översta bulten i karossen, men
det gick ganska lätt. Det som var lite bökigt var att justera det rätt så bakaxeln ligger mitt under bilen, det krävdes lite meck för att få det riktigt bra. Nu har jag 22mm
från skärmkant in till fälgen på vänsterhjulet och 24mm på högerhjulet, bättre gick det inte att få. Original kan det skilja flera centimeter.




Bilen upphissad och pallbockar under.
http://www.pictures.se/bilder/eP7CO.jpg




Gamla panhardstaget borta.
http://www.pictures.se/bilder/UMR7.jpg




Gamla grejerna. Kan säga att bussningarna gjort sitt.
http://www.pictures.se/bilder/iA7XI.jpg




Grovjustering av längden på nya staget. Här ser man också hur mycket grövre det nya staget är
http://www.pictures.se/bilder/zFiV3.jpg




Nya staget på plats och finjusterat, dragit till 85Nm.
http://www.pictures.se/bilder/rEzZ0.jpg

VoxTypeX Laddtryck :)
18 juni 2016 · 431 Inlägg

Jasåjaså en projekttråd du med! Välkommen till den mörka sidan cool

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
InTheWhite
18 juni 2016 · 2 151 Inlägg

I dag har det blivit lite fix invändigt och i motorrummet. Den var minst sagt dammig på båda ställena! :?
Invändigt har det blivit avtorkning med fuktad mirakeltrasa, så även i motorrummet. I motorrummet har jag även använt rekondmedel på all plast, gummi och silikon.




Rent och fräscht invändigt.
http://s11.postimg.org/tw4kdsec3/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_008.jpg

http://s12.postimg.org/702zocs4d/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_007.jpg

http://s27.postimg.org/gs8dkzopv/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_006.jpg

http://s30.postimg.org/xo6xyedw1/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_004.jpg




Här var det också välbehövligt med lite rekond.
http://s29.postimg.org/u18n8mlxj/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_003.jpg

http://s12.postimg.org/nje5x9ffh/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_002.jpg

http://s27.postimg.org/vkqvhjysj/Rekond_Den_Vite_2016_03_27_001.jpg

Equium
18 juni 2016 · 354 Inlägg

Följs såklart! smile

Bierstube
18 juni 2016 · 616 Inlägg

Kul med en tråd! Älskar vita 945:or (av någon anledning) så självklart ska jag följa. smile

Hoppas det är okej att jag länkar till några av de vita 945:or jag personligen fastnat för här på Garaget (förutom din), kan ju alltid vara trevligt att få lite inspiration om inte annat om du skulle vilja, tänker jag. smile

http://www.garaget.org/?car=361619
http://www.garaget.org/?car=287583
http://www.garaget.org/?car=325911
http://www.garaget.org/?car=56099
http://www.garaget.org/?car=367347
http://www.garaget.org/?car=211930

Sen ska jag naturligtvis inte bestämma vad du ska göra med din bil, men jag hoppas det är okej att jag skriver ner idéer så får du såklart välja själv vad du tycker om dem. smile Hoppas du inte känner det som att jag försöker bestämma. smile

[ ] Avlägsna torkarna till framlamporna
[ ] Byta handtagskåpor till 960
[ ] Lacka V90-bakrutetorkaren vit
[ ] Montera av dragkroken

VoxTypeX Laddtryck :)
19 juni 2016 · 431 Inlägg

Trevligt att slippa felkoder smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
940n
19 juni 2016 · 1 Inlägg

Hej. Jag har en 940 och jag letar efter ett kjolpaket till den är det någon som vet vart man kan hitta ett?

Bierstube
19 juni 2016 · 616 Inlägg

InTheWhite skrev:
I dag har jag gjort den årliga utvändiga rekonden av plast och gummi. smile

Riktigt bra jobbat. Fantastiskt vilket skick. Beröm till dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang