Audi A6 2.4 -2007 misständer

Tommy_F Dkv
19 augusti 2020 · 592 Inlägg

Tjena!

Har en Audi A6 (C6) med en 2.4 V6:a  ifrån 2007 som misständer på cylinder 1 och 4. 
Symptomen är direkt ifrån start när den är kall, och blir inge bättre när den blir varm, eller om man gasar.

Har hittils bytt dessa utan resultat:
Alla tändspolar + tändstift (byttes samtidigt)
Samtliga lambdasonder
Spridar tätningar på alla 6 spridare
Kamaxelgivare

Men den vill inte ändå. Tänkte om de kanske va dålig kvalité på de nya tändspolarna som är av "no name" modell, så jag bytte plats på spolarna för att se om felet flyttade sig, men icke. Dock bytte jag inte plats på stiften, varför vet jag inte för det va ju liksom planen, men de gick av bara farten så en glömde det helt enkelt,  så det återstår att testa. Tilläggas ska att jag iaf kollade stiften och de va skillnad på stiften som satt på cyl 1 och 4 jämte de på övriga cylindrar.

Kan ju kanske även vara spridarna, men känns oturligt om de är 2 st som ballat ur samtidigt.. Men konstigare saker har ju iof hänt.

Men skickar i vart fall ut en fråga här och ser om någon har några andra tips?

Det är inga symptom på att topplockspackningarna gått iaf, men inget komptest har iof tagits.

Det jag får fram med en enkel OBD läsare är:
P0056 - HO2S Heater Control Circuit Bank 2 Sensor 2
P0304 - Cylinder 4 Misfire Detected
P0301 - Cylinder 1 Misfire Detected

Någon som har koll på hur känsliga dessa är för "no name" tändspolar jämte tex original eller NGK diton? Och vilka stift är att rekommendera? NGK: PFR6X-11 ?

Funderar på om de lär bytas tändstift och spolar helt igen..

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
kkinggkkongg
19 augusti 2020 · 56 Inlägg

kanske databoxen ?

husseman
19 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, spridare kan ju vara ett möjligt fel.. testa att skifta. Ett komp.test e´ju aldrig fel heller Fast luktar ECM om ja ska gissa..
Lycka till/ mvh. husse

Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Tommy_F skrev:
Tjena!

Har en Audi A6 (C6) med en 2.4 V6:a  ifrån 2007 som misständer på cylinder 1 och 4. 
Symptomen är direkt ifrån start när den är kall, och blir inge bättre när den blir varm, eller om man gasar.

Har hittils bytt dessa utan resultat:
Alla tändspolar + tändstift (byttes samtidigt)
Samtliga lambdasonder
Spridar tätningar på alla 6 spridare
Kamaxelgivare

Men den vill inte ändå. Tänkte om de kanske va dålig kvalité på de nya tändspolarna som är av "no name" modell, så jag bytte plats på spolarna för att se om felet flyttade sig, men icke. Dock bytte jag inte plats på stiften, varför vet jag inte för det va ju liksom planen, men de gick av bara farten så en glömde det helt enkelt,  så det återstår att testa. Tilläggas ska att jag iaf kollade stiften och de va skillnad på stiften som satt på cyl 1 och 4 jämte de på övriga cylindrar.

Kan ju kanske även vara spridarna, men känns oturligt om de är 2 st som ballat ur samtidigt.. Men konstigare saker har ju iof hänt.

Men skickar i vart fall ut en fråga här och ser om någon har några andra tips?

Det är inga symptom på att topplockspackningarna gått iaf, men inget komptest har iof tagits.

Det jag får fram med en enkel OBD läsare är:
P0056 - HO2S Heater Control Circuit Bank 2 Sensor 2
P0304 - Cylinder 4 Misfire Detected
P0301 - Cylinder 1 Misfire Detected

Någon som har koll på hur känsliga dessa är för "no name" tändspolar jämte tex original eller NGK diton? Och vilka stift är att rekommendera? NGK: PFR6X-11 ?

Funderar på om de lär bytas tändstift och spolar helt igen..

Dessa V6or är notoriska för att får strul med kedjorna, så jag skulle nog kolla så allt står rätt till med dem innan jag fortsätter köra bilen.
Om kedjan sträcker sig tillräckligt mycket eller spännaren strejkar helt får du ventilsallad och då blir det genast väldigt tråkigt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tommy_F Dkv
20 augusti 2020 · 592 Inlägg

Tusen tack för svar! smile

Ja boxen kan det ju helt klart också vara.
Antar att det lär vara en exakt lika dan box som lär "flashas" in av någon vag mekaniker om man vill byta? Eller kanske går det att skicka den befintliga på lagning och således bara peta tillbaka den utan att det lär in med dator? Någon som har koll på hur det funkar? Läste lite på https://atech2.se/ och har mailat dom nu få se va de säger.

Ja kamkedjorna är ju tyvärr ett problem på dessa har jag läst, nu ska man ju inte utesluta det, men man hör i vart fall inga konstiga ljud som slammer eller dyl. Bilen körs inte alls som det är nu, det går inget vidare tack vare misständningarna som gör att den går väldigt orent hmm

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Tommy_F skrev:
Tusen tack för svar! smile

Ja boxen kan det ju helt klart också vara.
Antar att det lär vara en exakt lika dan box som lär "flashas" in av någon vag mekaniker om man vill byta? Eller kanske går det att skicka den befintliga på lagning och således bara peta tillbaka den utan att det lär in med dator? Någon som har koll på hur det funkar? Läste lite på https://atech2.se/ och har mailat dom nu få se va de säger.

Ja kamkedjorna är ju tyvärr ett problem på dessa har jag läst, nu ska man ju inte utesluta det, men man hör i vart fall inga konstiga ljud som slammer eller dyl. Bilen körs inte alls som det är nu, det går inget vidare tack vare misständningarna som gör att den går väldigt orent hmm

Jag körde sambons exmans 3.2a till verkstan jag jobbade på, 4 mil enkel väg, med risig kedja. Det var knappt styrfart i vissa backar...!

Det bästa är väl att låta en verkstad titta på det hela, men så som du beskriver felet och med de felkoderna skulle jag dessvärre gissa (obs! gissning!) på kedja/kedjor...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tommy_F Dkv
20 augusti 2020 · 592 Inlägg

Tack för svar!
Den har vart på verkstad tidigare utan att dem hittat felet, dock ingen specifik Audi verkstad.
Och då pratades det inget om kamkedjan så de kollade garanterat inte den. Dom trodde de va spridartätningarna, och dom har ja bytt utan resultat. Så de kanske får bli ett nytt besök till verkstan å låta dom kolla just den., jäkla trök hmm

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang