Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil. Följ bygget på http://mhdo.hejdesten.se

martinhejdesten

  • 49 Följare
  • 8 363 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:30
66 Inlägg
Skrivet 19 april 2016 · Inlägg av trådskaparen #1

Första dagen på bilens resterande liv – transport till verkstaden för konvertering från Austin Mini 1000 cc (35 hk) till Suzuki Swift GTi (105 hk).

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b9973978313fe713ea425d0b475aa290.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (1 juli )

66 Inlägg
Skrivet 18 maj · Inlägg av trådskaparen #2

Nå, hur går det med den lilla firmabilen? Tyvärr måste jag erkänna att det inte går alls. Inget har hänt på ett bra tag. Hjullagerna ska pressas på plats och sen ska framvagnen byggas ihop. Och det är just den där pressningen som jag inte fått till ännu.

Men, jag funderar på att ta hjälp av någon verkstad för att bygga ihop den. Och innan dess ska den flyttas från nuvarande garage till något nytt med bra mekmöjligheter.

När framvagnen är monterad kan jag göra lite fitment med coilovers, skära bort fronten och smacka dit inköpt flipfront i glasfiber. Ni vet, det är ont om utrymme i en sådan bil. Med dessutom avtagbar flipfront så gör det mekandet betydligt enklare och trevligare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-781e736ec57e133b41ee693e8f8afc12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25d08a7e86d5ff41af845339171e01bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f59fa5d559fce868635223e127f52d4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-612f42c57639151d61d41447665d7510.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 maj )

66 Inlägg
Skrivet 25 maj · Inlägg av trådskaparen #3

Den lilla firmabilen i sin rätta bemärkelse – Mini.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52c77aee0997c86b18e8b63374b209e6.jpg

Vi håller fredag med vetskapen att turbo och vevhusventil måste bytas på den privata bilen (BMW520D) för en jäkla massa pengar. Vore nice att sälja av den på momangen och lägga krutet på Minin. Jag har ju trots allt Tiguanen att köra med.

Men eftersom Minin är ituplockad och listan på vad som ska göras är ganska lång så kan det dröja.

Prio i runda slängar:
1. Pressa i hjullager.
2. Montera framvagn.
3. Rostlaga kaross.
4. Skära bort front.
5. Passa in flipfront i glasfiber och bygga gångjärn samt fixa infästningar (snabblås).
6. Montera racebur.
7. Montera sportstolar.
8. Montera coilovers och "sätta" stuket.
9. Få igång motorn.
10. Lackering.
11. Ihopmontering.

85 Inlägg
Skrivet 25 maj #4

11 punkter borde ju hinnas innan midsommar smile

Följer!

448 Inlägg
Skrivet 25 maj #5

Hänger på jag med 😀

2 687 Inlägg
Skrivet 25 maj #6

Intressant bygge som jag följer med största intresse.
Har själv ägt Austin 850 Mini Seven -59, Morris 850 Mini Minor -60, Morris Mini 1000 -6? samt Austin 1275 -6?.
Den sista en fabrikstrimmad grupp II bil, en av 5 i Sverige. "Tävlingsmålad" med gröna stripes över det vita taket samt vita ränder över British Racing Green huv och bakdel.
Det var tider det, när Picko och Bosse Elmhorn tävlade/utklassade alla på banorna.
Elmhorn-Troberg Racing Service vid Mariatorget lade beslag på större delen av min surt förvärvade lön.

Ursäkta o t, men därav hjärtat är fullt...………...

66 Inlägg
Skrivet 26 maj · Inlägg av trådskaparen #7

torsen skrev:
Intressant bygge som jag följer med största intresse.
Har själv ägt Austin 850 Mini Seven -59, Morris 850 Mini Minor -60, Morris Mini 1000 -6? samt Austin 1275 -6?.
Den sista en fabrikstrimmad grupp II bil, en av 5 i Sverige. "Tävlingsmålad" med gröna stripes över det vita taket samt vita ränder över British Racing Green huv och bakdel.
Det var tider det, när Picko och Bosse Elmhorn tävlade/utklassade alla på banorna.
Elmhorn-Troberg Racing Service vid Mariatorget lade beslag på större delen av min surt förvärvade lön.

Ursäkta o t, men därav hjärtat är fullt...………...

Picko, känns bekant, var han från Kristianstad? Definitivt kul bil att köra, man gasar gärna genom rondellerna smile det är min första bil och har ägt den sedan 1993 trorjag det är. Totalrenoverad då, men får en ny genomgång nu.

66 Inlägg
Skrivet 26 maj · Inlägg av trådskaparen #8

silverado350 skrev:
11 punkter borde ju hinnas innan midsommar smile

Följer!

Bra att du sätter press på mig! Hade ju planer att få liv i den i sensommaren, men hjullagerna är startskottet men har inte hunnits med ännu.

66 Inlägg
Skrivet 29 juni · Inlägg av trådskaparen #9

Tummen loss... i alla fall för ett litet tag. Hjullagerna är nu ipressade. Gott! Och nu har fronten demonterats till förmån för flipfront i glasfiber. Dessvärre verkar inte passformen vara på humör. Det lutar åt att göra flipfront av metallfronten trots allt.

Lite kort vid denna session:
- Fronten demonterades
- Golvet i kupén stålborstades och ska rostskyddsmålas i nästa steg
- Buren provmonterades
- Kapade bort rost och fixade passbit i kartong, svetsning imorrn
- Bromsok fick primer på sig och lackerades röda


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-98109a7ddaab19904754af18ee8bff61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0111bedaf0c576ebcfe9fd455b4d046.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2ddf5fc5c2edbae54693820fd5c0b7c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0dc309729ca7562e7bac67338601a42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f05e3872d26be963dd71ed661e2037c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-947ff1b8a03424ffe381dcc0f6d37cb1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90d0902710ecc28c7ac06a7dcf67abe6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-144233b0486fa83c47bfeec49dbee67a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0fb5989ef626d0705d22b65bc7c7d257.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-099a930f88856a3acb81d76553bd12a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4702bd238e40a05a69aee821a6ef55bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-942719c662a2ae327957f3a2cd595ff2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38161d55510d5df497c7b3b316e4ad66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ea1e61e9a387b8828fd421c40a9287c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b57691e6db8e3cfc295d4583125bc1bb.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (2 juli )

2 134 Inlägg
Skrivet 1 juli #10

Följer smile Finns en viss likhet med binky projektet jag har tittat på youtube.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
66 Inlägg
Skrivet 1 juli · Inlägg av trådskaparen #11

Project Binky följer jag med spänning, men de puttar i en 4WD Toyota Celica turbomotor på 200hk. De bygger om väldigt mycket och tillverkar en del nytt. Jag å andra sidan lägger krutet på Swift-konvertering men sedan är det ganska same same sett till Mini. Jag nöjer mig med 105hk femväxlad Swift-framhjulsdrift. Än så länge.

Glädjande nog finns det en del andra videos på Youtube som hjälper till en del, däribland de som visar ordningen på hjullagerkomponenterna, hur man monterar skivbromsar samt bur (även om det blir fel ibland).

Hjullager, https://youtu.be/sTQYPJ7dICI
Montera skivbromsar av Classic Mini DIY (prenumerera på denna kanal, riktigt bra), https://youtu.be/oLnissL0pb8
Montera bur, https://youtu.be/2vz3WD9CG0U

Igår blev det mer rostlagning och svetsning, primerspray i motorrummet, färdigmontering av bromsoken samt provmontering av nya framvagnen i de gamla fästena. Innerskärmar och motorrummets nedre del fick sig en genomkörare av stålborsttrissa på borrmaskin.

I nästa steg blir det...
- karosserikittning
- rostskyddsmålning av innergolv
- Tectyl i nedre del av motorrummet
- vända bilen på sidan och vinyllacka innertaket
- lacka interiören

Kort därefter lär det bli hög tid att...
- montera framvagnen på nytt
- montera däck för att sedan
- passa in plåtfronten på nytt, dvs bygga flipfrontgångjärn och även göra det möjligt att haka av hela fronten
- snabbfästen ska också monteras på panelen intill dörrarna

Senast redigerat av martinhejdesten (1 juli )

66 Inlägg
Skrivet 1 juli · Inlägg av trådskaparen #12

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4a592fed2efafb0fef23c400594122c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68d9c53add0c0f18fcc6ddc4777ef76a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9be537b7c31b88c5915b9dce5357ec9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e84463d44a8c0f53e0fff6d60450ef73.jpg

66 Inlägg
Skrivet 10 juli · Inlägg av trådskaparen #13

I helgen blev det en liten tur för att se en liten bil – en i stort sett kopia på vad jag själv vill åstadkomma. Enda skillnaden är att Corncracker hade tak och skärmbreddare i kolfiber och med Allegro 1300-motor.

Men den var riktigt fint renoverad och såg helrätt ut med sänkningen och skärmbreddarna. Jag tänkte att det var lika bra att köra och kika, mäta och snacka.

Stort tack Corncracker för att du tog dig tid att visa din pärla!

Förresten, jag har nog glömt att berätta. Jag är 2 meter lång. Jodå, jag får plats. Skålade Cobra-racestolar och infästning en bra bit bak löser en del...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce207735f99107e23182f0fd0e9572e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ceeb5825465062a4c34f183c4e61ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c225acfab4a7211de89f3c68e59dcbb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bfd12f6b4ae08460b8a3daaebce10ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fe9fad2f4f34e661585e8f26023b45a.jpg

317 Inlägg
66 Inlägg
Skrivet 30 september · Inlägg av trådskaparen #15

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-be9b6d81f8ac40c73b708722869a88e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3959233a68497ba7f2f35cea74e90187.jpg

Nå, vad händer? Farsan har hjälpt till med rostskydd i hjulhusen fram och undersökt möjligheten med Dzus snabblås. Jag då? Jag beställde låsen smile

Och så blev det en tur förbi Jönköping för att eventuellt inhandla karosseridelar via en Blocket-annons men jag insåg att de delar jag själv hade nog ändå funkar. Min förhoppning var att detta köp skulle spara mig en del tid.

En insikt som dök upp idag var att kapa toppen på tornen för att på så sätt sänka bilen ytterligare en tum, utöver Spax coilovers. Corncracker hade gjort något liknande fast kapat i den tvärsgående balken inuti motorrummet. Får se hur jag gör. Ska dock smacka i motorn i framvagnen och provmontera för att se stancen. Får se hur man går vidare efter det.

Farsan hade provmonterat hjulen och det ser ju lovande ut.

Prio nu är sätta bilen på hjulen igen, justera stancen, lägga dit fronten och därefter se vart vi placerar Miglia-breddarna. Ser det inte rätt ut med skärmbreddarna sett till stancen så blir det ovan nämnda sänkning.

Efter det kapas hjulhusen bak och genomgång av bakvagnen samt byte till fjädrar bak samt coilovers. När bilen lagts på sidan passar vi på att spraya innertaket också. Sen målar vi nog interiören med. Sen lär vi nog omprioritera och kasta om i planeringen ändå.

Uppdaterar med fler bilder efter nästa session.

282 Inlägg
Skrivet 1 oktober #16

Detta kan bli hur bra som helst ju big_smile

66 Inlägg
Skrivet 8 oktober · Inlägg av trådskaparen #17

Nästa steg är planerat efter att ha kikat till projektet som tycks gått i ide. Men inom en månads tid ska jag ge mig på nästa fas. Farsan passar nog på att svetsa dit stag till A-panelen (triangelpanelen mellan framskärm och dörr) och Dzus-lås. I staget fäster vi en innerskärm i plast för att minimera risken för framtida rostbildning.

- I med motor i framvagnen
- Montera hjulen
- Montera framvagn i bilen
- Ner med allt på backen
- Sätta stancen
- På med plåtfronten (flipfront)
- Markera vart Miglia-skärmbreddarna ska sitta
- Kapa förvaringslådorna i baksätet för burens skull
- Måla interiören
- Måla innertaket

Tills dess... lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-49c5c4848a431d1b224e60f9bce1971a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f9492cf4b901f5a3d29ad79436582d9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c061904de6ed360bdcd1e4781f173b49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ac9126253b380bbeb18c982462514971.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-51ebc3754479a804f7e5c82587ef2336.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9f56a11c05c3cdbcd84e87885abe626.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba4da82b15e6cb5687cf86ed8e3f9db5.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (8 oktober )

2 687 Inlägg
Skrivet 8 oktober #18

Har med nöje följt dit fina jobb.
Ska du regga som ombyggt fordon?

66 Inlägg
Skrivet 8 oktober · Inlägg av trådskaparen #19

torsen skrev:
Har med nöje följt dit fina jobb.
Ska du regga som ombyggt fordon?

Lär bli så, ja. Med Swift-motorn och bur så behövs det. Har kollat med andra på Garaget som gjort liknande ingrepp.

Senast redigerat av martinhejdesten (8 oktober )

66 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #20

Karosserikittning och "snabbmonterade" Miglia arches (skärmbreddare) för att se vart Dzus snabblås ska placeras och svetsas fast senare i veckan.

Tar dessutom ett snack med britterna imorrn vilken lösning som lämpar sig bäst för flipfront i plåt. Lär bli en liten beställning av lite smått och gott dessutom.

Tur att man är egenföretagare och själv kan bestämma över arbetstiderna. Ska inom kort försöka jobba några dagar i sträck på bilen för att komma en bra bit på vägen. Synd att den står 15 mil bort bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a48145e58ba7449cddf19d179df54a39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0dbfb94f9577e5bdbf688ac376a4837.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-57ea45131e97bf4cf372139074c90765.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29c3f8afdb261dab7a507fedca138246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e748618a4093eb12c34abde3779da70.jpg


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang