Volvo 740 GLT Långtids Projekt

Har en Volvo som rubriken lyder, bilen har endast en ägare och har gått inom familjen sedan den köptes ny 1989 och kommer aldrig säljas. I denna projekt tråd kommer det finnas allt från service och underhåll till modifiering och uppgradering. Planen är att hålla bilen i ett visuellt originalskick och endast tillägga tidsenliga modifieringar.
  • 14 Följare
  • 6 565 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 april
RubenRutegard
1 maj 2023 · 87 Inlägg

Fick en anmärkning på besiktningen om oljeläckage och efter tidigare foruminlägg (https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=343061) konstaterat att det kan vara en av tre saker: oljetråg, vevaxel packning eller ventilkåpa. Bytte oljetrågs packning i vintras men dokumenterade dock inte det, var dock ett rent helvete då hela motor måste ur för att komma åt allt.

Detta hjälpte inte mot oljeläckan så gick på nästa del av operationen, ventilkåpan, då det började ryka om motorn vid längre sträckor. Det visade sig att ventilkåpan var sprucken vid 2 ställen och olja rann ut därifrån ner på grenröret. Detta tar oss till nutid då jag har skruvat isär motorn för att svetsa ihop ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-68f77cacfec676532d474511ff4e4398.jpg

Senast redigerat av RubenRutegard (1 maj 2023)

RubenRutegard
2 maj 2023 · 87 Inlägg

Lämnade in den spruckna ventilkåpan hos KZR Fabrication i Stockholm då han var den enda som tordes svetsa i den, så det var bara att hoppa in i bilen och köra i 1,5 timmar enkel resa...
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-c726e813b07ddf0f12b9e4e5a702d44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-feed73e74109786bcd60721747c81106.jpg
Kan verkligen rekommendera den här killen om man har något som ska svetsas, kom förbi verkstan på en röd dag och han fick det gjort på inte ens 1 timme.

Nu har jag börjat med att rengöra alla lösa delar invändigt och funderar på om man ska köpa en ventilkåpspackning eller använda fläns tätning (har ett högkvalitets silikon som används till oljetråg).
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-32f27bc7313ceb50f1765643e7b44b79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-d3cee21aea40bb9af0f446cffd2fb155.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-e238b9a3ecd54a9bb9c16034e02954d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-1998b1a0332c1e1a2d07e77c65ebcc5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-1e985a319acc86e4bc02018fa7896883.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-d2283c6eced833c93502f8fba52a0487.jpg
Täcklocket på ventilkåpan har rätt slitna skruvar, tänkte att jag skulle måla om dem, men dem finns att köpa för 15kr/st så köper nog bara nya!

Senast redigerat av RubenRutegard (3 maj 2023)

RubenRutegard
3 maj 2023 · 87 Inlägg

Då var det dags att förbereda kåpan in för lackeringen. Använder en miljövänlig färg bort tagare som man kan spola av med en högtryckstvätt, den appliceras i två omgångar för att få bort så mycket färg som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-d287e605f311dad657136a1707e0aa4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-9468651900715c07847da726f95a392c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-cba33ad1587e7bcf1da1c7b96400560d.jpg
Resterna tas bort med fil, sandpapper och skruvmejslar av olika storlek. Åkte till min lokala färghandel och köpte två sprayburkar, en etsande primer till aluminium och en 2k lack som ska matcha original lacken (ingen klarlack).
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-c108982f7feffc996daa252acfae8204.jpg
Då var det dags att prima och våt slipa med 600 papper efter att färgen torkat i ca 2timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-93666e6c44e1db59d9a063c60cae6cd8.jpg
Det blev typ 3 rinningar då jag misstänker att jag inte skakade flaskan tillräckligt i början. Körde sedan på med 2k lacken, det blev en medium och två tjocka lager för att få en slitstark yta. Fick som tur var inga rinningar under detta steg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-755674bdd2132d63ac98647880bd3890.jpg

RubenRutegard
4 maj 2023 · 87 Inlägg

Beslöt mig för att göra om och göra rätt så slipade ner alla rinningar och lackade ett lager till, slipade också ner bokstäverna så att dem ser ut som original. Lackade också täck kåpan till tändkablarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-09350e0a87bb3054f219b4fc463a4b87.jpg
Dags att polera kupolmuttrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-1a3d768bc73e5c70f35529f7e5a6123d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-4161703b304b4e29d4569b615012c3c1.jpg
Hämtade ut en packnings sats tillsammans med skruvar till täck kåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-9b38369bce683b306b35a9de5dac5d0b.jpg
Gjorde rent packnings ytorna med en skruvmejsel och rakblad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-ec15f9d5613ffd214a9cf5726401a5a6.jpg
Nu är det bara att installera allt igen, jag var extremt noga med att momentdra muttrarna korsvis exakt enligt en Volvo manual till 18Nm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-8931e3da84d76db2d85e982d7d02b345.jpg
Nu hinner jag inte mer idag, får bli en uppdatering imorron.

RubenRutegard
6 maj 2023 · 87 Inlägg

Passade på att göra rent, svetsa och lacka värmeskölden till avgasröret medans jag ändå håller på att lacka motordelar. Köpte bara någon billig värmebeständig färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-c35e086ecf9c0cb194a65b64e4f7491b.jpg
Det gick ganska fort att fixa i ordning men lacken har ganska lång torktid på 24 timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-f27a7968951cb7e0cb6fdb9da2797414.jpg
Efter lacken hade torkat på värmeskölden monterades de sista delarna tillbaks på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b16e8137942791726783fd6a203bb835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-ddee09e0f4d95e469969a199d72aa0e4.jpg
Jag är riktigt nöjd med resultatet av detta detta projekt, bortsett från några defekter i lacken så blev allt perfekt.

Detta har tyvärr inte stoppat oljeläckaget helt... Det som är kvar på listan är vevlagerpackning vilket jag hoppades skulle slippa men men.
Framtidsplanen är att byta vevlagerpackning, fixa ac:n och rostlaga ramen. Vi får se vilken av dessa reparationer jag börjar med men det blir nog till sommaren när pengar finns.

Denna reparation kostade mig 2500kr, men det beror lite gran på vad man har hemma, har till exempel inte räknat med: sandpapper, kemikalier, verktyg...

Munkis
7 maj 2023 · 1 636 Inlägg

Roligt med någon som gör seriösa reparationer på en fin 740, kommer följas med spänning smile

RubenRutegard
12 maj 2023 · 87 Inlägg

Dags för en liten uppdatering, inte allt för roligt men något som har behövts göra. När man håller ratten rakt drar den åt vänster och släpper man ratten drar den åt höger, har ingen aning när detta kan ha skett men antagligen när man varit ute och slirat under vintern smile. Tänkte därför att det var dags för en framvagns inställning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-07aec9c6c4965693c19592c95fa7b5a1.jpg
Jag använder mig av ett konstruktions lina och två pallar för att få en spänd vajer som man kan använda som referenspunkt. Jag försöker måtta linan så att den är hyfsat parallell mot bilens ram.
På bilden ser man hur snett hjulet står, ratten står rakt och på höger sida nuddar nästan linan däcket medans det finns gott om utrymme på vänster sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-139051a8f1e928b7db166914e4ee00e8.jpg
Det svåraste med hela justeringen var att lossa på muttrarna till styrleden, men efter mycket våld, svordomar och eld lossade båda muttrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-e24682774dc08a7913dc91f8bf3a89af.jpg
Processen för att justera hjul riktningen består av mycket fram och tillbaks, upp och ned under bilen men efter mycket dubbel kollningar står dem rätt. Framdäcken står med en inåt vinkel på cirka 1mm med referens till linan, man kan alltså säga att den är lite skelögd, har man inte det finns det risk att bilen blir ostabil vid högre hastigheter och börjar "vandra" på motorvägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-45e7516ca38454aa78ae591961d5b63a.jpg
Vet inte hur bra man ser men den går i alla fall rakt när man håller ratten rak.

Senast redigerat av RubenRutegard (13 maj 2023)

RubenRutegard
27 juni 2023 · 87 Inlägg

Jahop, då var fast vid sidan av vägen med en trasig fläktrem, på midsommardagen ska tilläggas. Ingen aning hur den gick sönder (bytt för cirka 6 år sedan) men förmodligen för att man köper skit som går sönder hela tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-0f2c6a017be9ac1a45ebec01418ecf36.jpg
Ringde en polare och drog iväg till närmaste Biltema i jakt på ny fläktrem, i vanlig ordning hade dem bara har fel grejer. Beställde därför en riktig modell anpassad rem från Vparts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-2cd908d8469ec4dfaf2bb184649205ac.jpg
Det kostade lite mer än Biltemas men passar i alla fall och kommer garanterat hålla längre. Monteringen gick på mindre än 5 min och allting vekar fungera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-692afea6b3d60187a22daa6b0c5070bb.jpg
Inte den roligaste uppdateringen men nån gång måste bilen gå sönder också.

RubenRutegard
4 oktober 2023 · 87 Inlägg

Dags för lite finlir då dörrsidan på vänster framdörr är helt sönder och samman(har tyvärr inga före bilder). Detta har utspelat sig under cirka ett halvår av letande då den beige inredningen är svårast att få tag på, vill man dessutom inte tömma plånboken blir det ännu svårare. Det började med att jag fick tag på inner handtaget och handtags armatur för 300kr, sedan hittade jag kart facket (förvaringslådan vid fötterna) för 300kr. Detta är otroligt låga priser med tanke på rariteten, Bildelsbasen ska ha det dubbla priset för den blåa inredningen, har faktiskt sett oxblods inredningen oftare än den beige. Kulör matchningen blev dock inte helt perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-88feb965447c72c85f1628bf78eab4a7.jpg
Jag trodde först att den ena var solblekt men Volvo bestämde sig vid något tillfälle att byta till en rödare beige så man måste vara uppmärksam om man beställer delar. handtaget skiljde sig också från original kulör. Bestämde mig för tillfället att jag ville förstärka båda kart facken så dem inte går sönder igen vilket är vanligt hos 740. Detta gjordes med glasfiberväv och polyester, jag slipade också ytan innan och gjorde rent med silicon rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b8fb42b19f9eed835019de17e67f6546.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-1f5d68bc3113f1f77da8d6172870192b.jpg
För att fixa kulör skillnaden åkte jag till min lokala färg specialist och köpte plast primer och en 2k färg (Autobase Plus MM 1/14/2003 ColorMap, E8.20.40,E82040) som fungerar som ett tunnflytande pigment. Jag gjorde återigen rent med silicon rengöring och drog av ytan med klibbduk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-1abe9e9df4cf6077a37286949e3bc7f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b7cc5a1406558504a58819b39c3ec8bb.jpg
Primern sprutades i två tunna lager 10min mellan varandra och färgen sprutades i 2 tunna lager samt 1 marginellt tjockare lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-fc6434c84064c7fb094bf6e9fd503b47.jpg
En sak som jag också har stört mig på är att det rasslar om dörrfacken eftersom jag har en baslåda, detta kommer jag lösa genom att limma på en matta på kart fackens insida, tanken är att man inte ska se det. Limmet jag använde var återigen polyester.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-3bd105168b31eb167b8d69fadc0c5a6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-dbea5286fc5c2823f56c1da486d143b7.jpg
Nu är det äntligen dags att montera allt igen efter ett halvår!
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-04be23b398d4671f16e01e280f9d4cc1.jpg
Monteringen går lätt då man bara behöver 6 klipps och 2 skruvar på vardera sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-ff1029449edcc5c7674da157cd1d4d31.jpg
Resultatet blev riktigt bra, det ser nästan ut som från fabrik förutom en minimal kulör skillnad hos de lackade delarna. Detta kostade mig 1000kr exklusive rengörings medel, klibb duk samt övriga verktyg.

RubenRutegard
20 oktober 2023 · 87 Inlägg

Hittade ett 16 VALVE emblem på tradera, inget jag hade planerat köpa men det var så bra deal att jag var tvungen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-a8e93817cb90857f29e0fbe99ab34398.jpg
Bara att skrapa bort den gamla dubbelhäftande tejpen och skära ut en ny, detta tog mig lätt två timmar då toleranserna är små.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-dfec2d4363ca0f57b719879eefeee784.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-4c4f2bab35c0a32603c7b19075102eb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-d4fad8ccd92f79cce608fa12c4a168fe.jpg
Sen ska ju såklart bilen lackas om i framtiden så då får man ta bort emblemet igen, men nu sitter den där i alla fall.

RubenRutegard
9 mars · 87 Inlägg

Nu när det har blivit lite varmare kan man äntligen börja mecka efter vinterdvalan!
Nu ska den där oljeläckan som nämnts i början av projektet bli reparerad. Det handlar om vevlager packningen så detta betyder att växellådan måste ner sad. Växellådan är en AW72L för den som undrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-cd22c2aed775a3db0e7bea060e56afdc.jpg
Började med att ta bort startmotor och oljestickan, för att smidigt komma åt det togs insugs röret bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-c3601ed973c1dd98570c4648fc3c524e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b653ef3efc150455833c6fcefc194d0a.jpg
Efter detta togs värmeskölden och avgassystemet bort, kommer i samma vända göra lite reparationer då det finns en del avgasläckage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-a0e70debf1dfb8feddfe631cd1311e3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-f1fd5b6955ffc491adb33c2a93c2815d.jpg
Efter detta togs oljekylarrören samt de resterande bultar som håller fast växellådan i motorn och kardanaxeln loss, detta var ett rent helvete pga aluminium gängor. Det enda som håller i motorn nu är en domkraft och växellådskudden.

Senast redigerat av RubenRutegard (9 mars )

RubenRutegard
10 mars · 87 Inlägg

Drog loss de sista bultarna på växellådan och förberede mig för att ta ner den. Första gången jag river en växellåda så jag var lite osäker, därför det inte blev så mycket dokumentering. Det gick i alla fall förvånansvärt enkelt och den kom ner utan några större konstigheter. Viktigt att inte glömma pallbocken som ska sitta under motorn, annars har man sönder rotor och fördelare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-dd00e296ee342f8b1da362115df0ca33.jpg
Märkte upp svänghjulets position innan jag tog bort det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-ed984b24a468c75c1f17e0fcbdd2bba9.jpg
Man kan ju lungt säga att jag hittade oljeläckaget...
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-39550dbf8d18936e2f1cb335026c3b65.jpg
Monterade ny växellådskudde och gjorde rent lite övriga komponenter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-049ccbda0cbe2eb50eb69c116e5359f5.jpg
Väntar på lite delar för tillfället så just nu är det bara att börja göra rent allt smuts efter oljeläckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-8afa4adb0120f9cf6fd46e493e4160cb.jpg

RubenRutegard
11 mars · 87 Inlägg

Tvättade växellådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-cdeec2c685f22703e81ee987b360fd25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b9ce527276bf28af3e8e20742f5b9a7d.jpg
Gjorde också rent packnings armaturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-c860a75669847b07b42226ff1c5cfd6c.jpg
Eftersom jag redan har packningsmaterial hemma gjorde jag en packning själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-89cb2109a72c8c20bc74d532c6daf6a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-e57e816925312b84960cb4d4445e173f.jpg
Passade också på att lacka röret till oljestickan svart då den var rostig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-eee37323e504b7fdbb165acbf7ecb015.jpg
Väntar fortfarande på delarna jag beställt, dem hade tydligen fastnat hos Postnord, så nu står projektet stilla sad.

Senast redigerat av RubenRutegard (11 mars )

RubenRutegard
12 mars · 87 Inlägg

Lite små fix i väntan på delarna jag beställt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-9d854647636b7f206089c300935a08a7.jpg
En del rejäla läckor, låter nästan som en epa traktor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-0c8236a1bb850d53349185879f3f8e72.jpg
Nån som söker en erfaren svetsare? Jag kan svetsa allt, kompispris 2000kr/timmen lol
Detta är endast en temporär lösning då hela avgasröret håller på att rosta sönder, när det väl gör det kommer jag montera ett helt rostfritt system.

Oreggad Ruter Knekt
13 mars · 651 Inlägg

Bra träning, till slut sitter en jämn svets smile jag vågade inte ens visa upp mina (första) svetsar i min projekttråd.

Senast redigerat av Oreggad (13 mars )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
RubenRutegard
14 mars · 87 Inlägg

Nu har äntligen delarna kommit!! Jag beställde nya och dem kom dagen efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b4a61c364762971adfd7cf88c0df3bf1.jpg
Monterade packning och packnings armatur med lite silikon mot oljetrågs packningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-59ecadb7a87414ee6dcfc1cc4d896a77.jpg
Tog kanske 3 timmar av slit för att få på momentomvandlaren och montera växellådan smile. Lyckades inte göra detta själv så jag ringde en polare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-25bc5336f9f542553a306f0128b11492.jpg
Pallade upp växellådan på båda sidorna och sedan placerades domkraften under oljepannan på växellådan och den hissades upp. Efter detta gick det ganska smidigt att få växellådan på platts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-d3f514caa6772dc7a5c67a79a428f4e1.jpg
Nu sitter allt på platts(förutom avgasröret), blev dock lite för mörkt för att kunna ta en bra bild.

Senast redigerat av RubenRutegard (14 mars )

RubenRutegard
20 mars · 87 Inlägg

Den sista veckan har jag haft en otrolig otur, de sista 20% tar 80% av tiden eller vad man nu säger. Det har varit många gamla misstag som man nu fått göra om (till nya misstag). Nu går bilen i alla fall och växellådan är fylld med 4L Dexron 3 olja till en början.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-acde04fdc18075de11d82c5746c0d1d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-33d43ae664d267b8276edd8051a13d18.jpg
Det är här någon stans det börjar gå utför då jag upptäcker att motorn brölar otroligt högt och känner att avgaserna trycks förbi avgas packningen mellan grenrör och downpipe. En gammal lagning jag gjorde då ena pinnbulten rostade sönder hade börjat läcka och jag gjorde om den med en genomgående rostfri bult samt mutter. Efter detta hade jag isär och monterade allt säkert 7 gånger under loppet av 5 dagar och fattade inte varför det kunde läcka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-7a3f642dd6ce4ef7449e3abc7493f17a.jpg
På vänster sida ser man att packningen inte kläms åt medans den sitter på höger sida. Det som tillslut gjorde att jag lyckades var att jag tog en domkraft och körde upp avgasröret i taket under bilen, detta vinklade avgas flänsen på så sätt att jag kunde dra åt muttern tillräckligt mycket så det blir tätt. För den som säger att det bara är att ta i hårdare sitter det extremt oåtkommligt. Bulten man ska dra åt sitter bakom under grenröret (till vänster om de 2 rören under bilen på den andra bilden), detta ska göras med två händer då man måste hålla mot med andra handen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-fc0dbc4a0c0b62bc8101311cdc70e5ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-3f8c975305a585f69cc44222c9def799.jpg
Lagade också lite rosthål som jag missade så jag svetsade det under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-9cb70153362dc842a203ded70e41fd12.jpg
Efter detta var det bara ut och varmköra motorn/växellåda och fylla på om det behövs. Totalt gick det i ca 5L trotts att jag dränera hela systemet (det ska gå i 6L), men det spelar inte så stor roll då jag kommer byta oljan igen snart ändå. Nu märker man en avsevärd skillnad i hur transmissionen växlar, den är mycket mjukare.
Totalt kostade detta arbete mig ca 1000kr.

RubenRutegard
14 april · 87 Inlägg

big_smilebig_smilebig_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-bd973680213fde4478564b7a7b1458af.jpg
Ville endast ha kåporna men detta var för bra för att inte buda på.

RubenRutegard
17 april · 87 Inlägg

Fick grejerna idag och började montera med detsamma. Passade även på att byta reflektorerna till de som tillkom då dem gamla är rätt slitna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-b4dc320b3307ee7865df4c99d010487a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-47e4f209279717b0412e8df0afcea82c.jpg
De nya reflektorerna och glaset är i betydligt bättre skick! Nu är det viktigaste kvar till sist, kåporna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-0e59422dd0c5ab7d518017074a8a713c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-0ee84edf39fe4fba1319aacec94cbdbc.jpg
Fan vad snyggt det blev, och till en vettig peng!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang