3295
Sök

Antikrundan på 4 hjul! Ford Model T 1923

Följ mitt äventyr med en 100 år gammal bil!

70 Visningar
Uppdaterades senast idag 11:20
2 339 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Då var det äntligen dags för något helt annat! Sedan ca 16 års ålder har jag varit fascinerad av Ford Model T och även andra bilar från samma tid. Önskar jag kunde svara på just varför, men det enda jag kan komma på är just hur man kan bygga en bil så enkel i sin konstruktion men fortfarande ha en fungerande bil. Så mitt intresse för teknik stäcker sig även baklänges, alltså nästan ingen teknik alls i detta fall! lol En sak som jag antar är udda måste väl vara att någon som mig som är född på mitten av 90-talet skulle intressera sig för något sånt här och faktiskt sedan se till att köpa en. Jag har väl aldrig blivit kallad för "normal" vad jag kan minnas dock! lol

Vid inköp av bilen är jag 30 år gammal om det nu intresserar någon. Min ålder förvånade säljaren i alla fall! lol I början av 2024 började jag hålla koll på T Ford klubben som finns via Facebook. Kände att det var dags att försöka förverkliga min dröm som jag haft sedan tonåren. I slutet av sommaren dök det upp en bil som verkade perfekt, just vad jag ville ha! Tyvärr var den hela vägen upp i Haparanda. Man är ju olika men jag kände inte alls för en så pass lång resa, så jag fortsatte hålla koll.

I oktober dyker det upp en annons igen. Exakt en sån jag vill ha! Nu blir man lite stressad! lol



Bilen står bara en timme från där jag bor så jag tar kontakt med säljaren och vi bestämmer en dag som jag ska komma och kolla på bilen. Jag har ingen aning om pris och jag har bara en bild på bilen. Vid telefonsamtalet får jag fram att den startar och sen vet jag inget mer. Det blir den 17 oktober 2024 och jag kör direkt efter jobbet. Varför är det alltid så nervöst när man ska åka och kolla på bil? big_smile Det var fler som ville köpa den men säljaren var riktigt snäll och höll den till mig då jag hörde av mig först, den hade inte blivit min annars. Rullar in på gården och det är lite overkligt att se en T-Ford i en miljö som inte är ett museum då det oftast är där man ser dem. Blir välkomnad med "Ska en så ung grabb som dig köra T-Ford?" så då var vi ingång! lol

Blev ett trevligt besök och massa bilsnack såklart som avslutades med en liten provåkning i Forden så att jag kunde få se vilket skick den var i rent mekaniskt. Jag skriver "provåkning" då jag satt som passagerare. Jag frågade inte ens om jag fick provköra för det hade inte varit lönt då jag enbart kan principen med alla reglage men inte har någon faktisk erfarenhet bakom ratten. Detta är dessutom första gången jag sitter i en sån här bil någonsin. För er som inte vet så är T-Ford mer lik en traktor än en bil när det gäller pedaler och spakar. Man kan alltså inte bara hoppa in och köra som man gör i bilar som följer standard layout på reglage som vi alla är vana vid idag.

Efter en kort provåkning stod det klart att det fanns saker att göra på bilen men att den på det stora hela var i bra skick, speciellt med tanke på sin ålder som då var 101 år. Det största var att den lät något helt brutalt mycket, precis som om det enbart satt ett grenrör på motorn men inget avgassystem. Det var alltså lite svårt att få en känsla för allt när vi bokstavligen fick skrika till varandra under provåkningen.

Kände mig lite kluven när jag väl stod där med bilen. I detta läget visste jag att om jag tackar nej så kommer någon annan och hämtar den illa kvickt. Det är nu priset avslöjas och det var något lägre än jag trott. Givetvis finns det ingen prutmån när två andra står redo med sina släp och kan komma och hämta den redan samma vecka. Jag tar beslutet att köpa den!

Vad kostar en sådan här pärla då? Jo, jag gav 90000 och det är där dem ligger faktiskt om det gäller just denna modellen, så för en gångs skull köpte jag en bil och kände inte att jag betalade ett överpris! lol Kunde inte ta med mig bilen hem där och då tyvärr. Säljaren var återigen väldigt snäll och sa att den kunde stå i hans garage tills att jag kunde hämta den! smile Hela 10 dagar går innan det löser sig att bilen kan få komma med hem! Under tiden hinner jag läsa på enormt mycket på nätet om dem här bilarna, vilket såklart skulle komma att behövas. Det mesta är så pass annorlunda konstruerat att mycket av den erfarenhet jag redan har av bilar inte är till speciellt mycket nytta.

Den 27 oktober 2024 rullar in och då får bilen äntligen komma med hem! Såklart börjar det regna så bilen får sig en rejäl invändig tvätt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a059e835d04108e22f5a264bc20d1fd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-181b1ab69efcf587196ebd43b9e7f457.jpg

Detta är väl ändå en syn när man kollar bakåt eller? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd65d02913a8d2464291df0360817952.jpg

Bilen äntligen hemma på infarten! Den har knuffats på plats då jag fortfarande känner mig osäker på att starta den. Jag vill göra en genomgång av lite saker innan en uppstart sker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4ff3c894d5214b9bd2b0253b05d0f57b.jpg

Taket har här kommit upp. Det är inte alls som cabbställningar blev sen. Detta taket är svårt att hantera även om man är två personer. Har lyckats att både fälla upp och ner det själv med det är riktigt jobbigt! lol Detta är ju såklart något jag kommer bli bättre på med tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d17b0a51cdacd5e3686ea191d96750e.jpg

Tyvärr når inte taket fram till rutan och dem tillhörande låsen. Troligen har tyget krympt. Med det sagt så fattar jag inte riktigt hur det ska kunna passa oavsett för det krockar med både backspegel och torkare. Löste detta enkelt med buntband tillsvidare. Funkar utmärkt när bilen ändå inte går så fort! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbdce02b5c9f860dd9c981b24f06ec39.jpg

Här ser vi utsikten från baksätet. Har dålig koll på hur det var med speglar på dessa men den har en vanlig enkel spegel på vänster sida och en rektangulär där uppe. Man har väldig nytta av dessa även om dem såklart vibrerar något enormt. På höger sida sitter en sökarlampa som har en vidvinkelspegel på sin baksida, denna visade sig verkligen vara till stor nytta. Det sitter även eftermarknads blinkersarmar på rutramen som inte funkade när bilden togs. Blinkers? Vad är det för modern lyx? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5358e3e4e11bc3c603fa54b7ede7df19.jpg

Dags att börja mecka med bilen kanske? Jag lär mig allteftersom då det som sagt är helt annan konstruktion på dessa bilar är vad jag är van vid. Det finns mycket information att komma över på nätet som tur är. Har hittills fått kolla upp information om varenda sak jag ger mig på. Bara en så enkel sak som att plocka av hjulen är inte helt självklart om man inte vet hur det går till. lol Började med att plocka ut batteriet och kasta i ett nytt. Otroligt nog finns det att köpa på Biltema som passar perfekt! Batteriet sitter under golvet bak som man bara lyfter upp, det sitter inte fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-832831272742ebecff2a037e73506fa3.jpg

Den gamla batteriet var nog inte helt kört så jag sparar det som reserv. Det var riktigt tajt passform mellan batteri och batterilåda och man får inte riktigt bra grepp om det. Då 6 voltsbatterier inte väger så hemskt mycket så kunde jag faktiskt ta tag i polerna och lyfta ut batteriet så istället. Det går att kabla igång dessa bilar med 12 volt men det är stora risker inblandade då startmotorn kan gå i delar och dessa smådelar hamnar illa till och mer grejer går sönder.  Finns ju vevstart som man såklart får ta till om det behövs. (Ja det är faktiskt riktigt kul att veva igång den, om den är på humör vill säga.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-98f909314e59d94dcff9eda70336d93b.jpg

Härnäst lyfte jag ur golvet fram. Det är i tre delar som även dem bara ligger löst på plats. Ja dem blir kvar faktiskt. Täcks med en svart gummimatta som säkert hjälper till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1266c36f2754c35fd7818c9b0e581d8d.jpg

Blev ganska tydligt varför bilen lät så mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70649f577b87f1def669702f47524bcf.jpg

Muttern har skruvat loss sig. Muttern ifråga heter "Pack nut" och det var ett vanligt fel att dem backade loss även när bilarna var nya för 100 år sen. Det finns bra lösningar på detta som vi ska titta på längre fram. Monterade tillbaks muttern och vågade nu provstarta motorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bd8360e664c3e56135b6cb5c1a3be9b.jpg

Detta var väldigt nervöst för man måste ha en del saker i åtanke. Man har ju hört folk som beklagar sig över att bilen dem fick lära sig köra i hade en choke, och hur lyxigt det är idag utan en sådan. På en T-Ford är ju en choke bara en liten del i processen, här finns lite mer saker att hålla koll på! lol Kommer gå in på sånt här mer i detalj framöver. Det kom ett konstigt ljud från fläkten som hörs i videon. Kommer till det senare.

LÄNK TILL VIDEO:
https://youtu.be/SfL3BINu5gw


Nästa steg var kylsystemet. Det är väldigt enkelt. Till en början kan vi nämna att det inte finns någon vattenpump. Vattnet rör sig med en princip som på Engelska heter "Thermosiphon". Vi har inte heller något termostat. Systemet är dessutom inte under tryck. Det går alltså att ta loss kylarlocket med uppvärmd motor. Man ska trots detta inte utmana ödet utan såklart ha respekt för hett vatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a9ad0a6572f3c3407440b5659f9f505.jpg

Målet nu är att tömma vattnet och sedan spola igenom ordentligt på alla olika håll och sen i med nytt kylarvatten. Har läst mig till att dem funkar som best med rent kranvatten utan glykol. Det är dock inte ett alternativ då det blir för kallt här i vårat avlånga land. Vissa har testat destillerat vatten men då ska dem tydligen rosta något helt enormt mycket. Det är just rostflagor som är den stora boven här. Dem sätter igen kylaren och flödet begränsas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b55979b30f8b05cf6ffdeb8ff04e46d3.jpg

Det finns en kran man kan öppna för att tömma vattnet. Dels såg det ut som att den satt fast men då systemet ska spolas så finns det ingen anledning att använda den. (Fick ingen bild på den.) Det ska egentligen sitta ett rör här som har en gummislang i var ända. Jag har dessa delar men denna flexislangen satt där vid inköp så någon har bytt till den av någon anledning. Behåller denna på plats tillsvidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d572defe5708c58ed1c05ece2c243644.jpg

Vid påfyllning får man passa sig för detta röret som är till för att släppa ut överflödigt vatten. Enklast är att använda en tratt eller sätta en skruvmejsel i röret. Man häller nytt kylarvatten rakt ut på marken om det kommer där i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e986903e0f835802a319433573dbedc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d65988c29dbb51be827a24e535b2dfb.jpg

Spolade systemet på lite olika håll och höll för något rör och bytte igen osv. Det tog förvånansvärt lång tid innan vattnet var rent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e25b7b70a10eac77a6808551935ab76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d0cf435078d96dbac49ff13b79ba3739.jpg

Kom ut sådana här rostflagor som såklart kommer från motorblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d4053d3217f6720e29a3d062250cab1.jpg

Slangen tillbaks på plats igen med nya klämmor då dem gamla såg lite tråkiga ut. Ser ni att jag använt moderna slangklämmor från Biltema? Aj aj aj.... lol Fick i ca 15 liter kylarvatten, mycket mer än jag hade vågat gissa på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-319e2d6a1f88e7295dce5ad75dc26fc6.jpg

Plockade loss fläkten då den lät konstigt. Dessa har inget kullager utan det är brons eller mässing (minns inte) som man får smörja in kontinuerligt. Hittade inget fel mer än att det behövde smörjas upp igen. Tryckte i SKF kullagerfett vilket antagligen är helt fel och satte dit den igen. Det är nu jag upptäcker att ett av fläktbladen är lite böjt och slår i drivremmen ibland och skapar ljudet, vilket kändes väldigt logiskt i efterhand. Så det var bara att böja det bladet lite sen var allt bra igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4059347cd97daf31e555955fd870fdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e31b2984f607ce8bc2b8b0d9af8d759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e13077dc3971ec25ec29a2452881f4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2fc497087907ecaf4d2a6f8db51ca57f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15e07a407f27a16f7eb95f3c2de1687d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dceb6ef5ec8fa37c2aef2b64df9df718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e0023acc817f7e436500fbb8ee30446.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e32f5772dc65ccf375acf6e877c5a47.jpg

Vid uppstart vandrade remmen bakåt. Visade sig att armen satt i lite annan vinkel innan med hjälp av en mycket tunn halv bricka. Det är vad jag kom fram till genom att titta på bilderna igen. Den har ju ramlat bort vid demo då jag inte visste att den satt där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a711cedd8924b4f07892713407ff0ed.jpg

Tryckte in en saxpinne i fästet och nu går remmen i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87128ca35f5c984d6166805a32ba4ba6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f272c2e51136494d6e30e668ad898cbd.jpg

Ja, så vad säger ni? Är jag ute på hal is nu eller verkar detta spännande att läsa om? lol



Sök