Biltema sportluftfilter på volvo 740

Waahlvik
18 juli 2010 · 508 Inlägg

2ooSX skrev:
Satsa på ett dyrare fillter av ett annat märke istället.. byt sen till elfläkt

varför ska jag köpa elfläkt?

2ooSX skrev:

Paddee636 skrev:
Hur fan orkar man...öppet filter på en 740..herregud

Så började mitt motorintresse faktiskt, böt till sportluftfilter..sen blev ja mer intresserad wink

Låt han göra det om han nu vill, ser ju snyggare ut om resten av motorn är trevligt.. vissa hör faktiskt skillnad medans vissa inte gör..

jag ska ha det för att det ser snyggare ut ( ska ju piffa upp motorn med tiden såfort ja har pengar ) tongue

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
kolvas
19 juli 2010 · 4 001 Inlägg

Waahlvik skrev:

2ooSX skrev:
Satsa på ett dyrare fillter av ett annat märke istället.. byt sen till elfläkt

varför ska jag köpa elfläkt?

2ooSX skrev:

Paddee636 skrev:
Hur fan orkar man...öppet filter på en 740..herregud

Så började mitt motorintresse faktiskt, böt till sportluftfilter..sen blev ja mer intresserad wink

Låt han göra det om han nu vill, ser ju snyggare ut om resten av motorn är trevligt.. vissa hör faktiskt skillnad medans vissa inte gör..

jag ska ha det för att det ser snyggare ut ( ska ju piffa upp motorn med tiden såfort ja har pengar ) tongue

för att du tjänar mera effekt på att sätta dit en elfläkt än ett sportluftfilter och så slipper man höra ljudet av den där höfläkten som sitter original

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Underdog
27 oktober 2010 · 170 Inlägg

Någon som vet hur många millimeter stor LMM är på 740 GLT -89?
Letat men inte hittat, mäta själv är inte aktuellt så bilen står i verkstad i väntan på byte av spindelled etc

cagiva_mannen Lysekil
27 oktober 2010 · 90 Inlägg

varför ens köpa öppet filter till en 740 sörijöst. det verken låter eller ger effekt. bara löjligt . tur folk hart lite innan för pannan

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
Pavva
27 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

jag personligen föredrar iaf original om de inte ger märkbar effekt. på mina 740 GLT 88 är de 3" LMM


vad är de för fel på originalburken?

Senast redigerat av Pavva (27 oktober 2010)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Underdog
27 oktober 2010 · 170 Inlägg

vill veta storleken, ja ska inte köpa luftfilter. ja ska ha ny lmm vill ha rätt storlek och likadan. Mpnga säer olika, har hört allt från 2,25" till 3" geez...

victor91
27 oktober 2010 · 446 Inlägg

3" är ju på 16v

DeadNation
28 oktober 2010 · 132 Inlägg

Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

Joakim-S Hobby Fotograf
28 oktober 2010 · 650 Inlägg

Paddee636 skrev:
Hur fan orkar man...öppet filter på en 740..herregud

Om han vill ha öppet filter på sin 740 låt han ha det, helt onödigt inlägg.

Klart du ska ha öppet filter på din 740! Bara hänga på filtret och gasa wink

MG e-HS (2021)
Robbs_
28 oktober 2010 · 158 Inlägg

DeadNation skrev:
Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

Forhelfede..

1, förklara för mig hur han kommer förlora effekt?

2, Japp det går köra igenom fingrar utan problem.. Verkar som du har haft 100 filter och vet precis hur de funkar..  Jag har gjort test med dem, Jag köpte ett nytt och körde med det en månad, Sedan när jag tvättade ur det, så konstigt nog så blev vattnet väldigt smutsigt, verkar som den filtrerat rätt bra, annars skulle väl vattnet förmodligen gå dricka om det fungerar så dåligt som du påstår..

Efter det så inoljade jag filtret, det går använda filtret som torrt, och vått. vått tyckte jag var bättre, för då fångar man de allra minsta dammkornen.. För det gör inte ens ett torrt märkesfilter för 1000 kr om du tror det..
Och min luftmassemätare mådde utmärkt, Oljar man med måtta på rätt sätt så går det jätte bra.

Allra bäst är det att tvätta ur filtret ett par gånger i månaden och olja in det..

Men det är klart, köper du ett KN filter för 1000 kr så behöver man ju Aldrig göra detta.. roll


3. Har du någon erfarenhet av detta över huvudtaget? Kolla öronen efter vax proppar grabben.wink

När jag hade en gammel 740, slängde jag på ett sådant filter, japp det hördes märkbar skillnad, ett dovt mysigt insugsljud.

En vanlig GL, mer org avgasrör. Jättekonstigt nog, Så hände exakt samma fenomen på en polares 740 GL med org avgasystem.. hördes märkbar skillnad.. tongue



Alltid lika kul att höra folk yttra sig om saker som verkligen inte stämmer.



Nu är det såhär, Vill du köpa filtret för effekt? då kommer inte du märka det.
Vill du ha lite annat ljud och snygga till under huven? Köp filterfan.tongue

Är du livrädd för att din Volvo motor kommer ta skada, för den är ju säkert i mint condition efter 20 tusen mil.. Då ska du kanske överväga att glömma allt som har med öppet filter att göra.

Det är snyggare, ger lite annat ljud. Thats it

Och är du trött på gnäll fittor, så olja in filtret och sköt det regelbundet. Gnäller fittorna högre, filma en urtvättning och lägg upp filmen på garaget.org, och ge på det sättet en ordentlig käft smäll.



Nu har min käft varit öppen tillräckligt länge, Om någon får för sig att diskutera detta vidare, så bara glöm det. Läs igenom mitt inlägg tills ni har fattat.

End of story, hade bra alla barn cool


( Och för helvete, sluta försöka lura på grabben elfläkt! )

Senast redigerat av Robbs_ (28 oktober 2010)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Joakim-S Hobby Fotograf
28 oktober 2010 · 650 Inlägg

Robbs_ skrev:

DeadNation skrev:
Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

Forhelfede..

1, förklara för mig hur han kommer förlora effekt?

2, Japp det går köra igenom fingrar utan problem.. Verkar som du har haft 100 filter och vet precis hur de funkar..  Jag har gjort test med dem, Jag köpte ett nytt och körde med det en månad, Sedan när jag tvättade ur det, så konstigt nog så blev vattnet väldigt smutsigt, verkar som den filtrerat rätt bra, annars skulle väl vattnet förmodligen gå dricka om det fungerar så dåligt som du påstår..

Efter det så inoljade jag filtret, det går använda filtret som torrt, och vått. vått tyckte jag var bättre, för då fångar man de allra minsta dammkornen.. För det gör inte ens ett torrt märkesfilter för 1000 kr om du tror det..
Och min luftmassemätare mådde utmärkt, Oljar man med måtta på rätt sätt så går det jätte bra.

Allra bäst är det att tvätta ur filtret ett par gånger i månaden och olja in det..

Men det är klart, köper du ett KN filter för 1000 kr så behöver man ju Aldrig göra detta.. roll


3. Har du någon erfarenhet av detta över huvudtaget? Kolla öronen efter vax proppar grabben.wink

När jag hade en gammel 740, slängde jag på ett sådant filter, japp det hördes märkbar skillnad, ett dovt mysigt insugsljud.

En vanlig GL, mer org avgasrör. Jättekonstigt nog, Så hände exakt samma fenomen på en polares 740 GL med org avgasystem.. hördes märkbar skillnad.. tongue



Alltid lika kul att höra folk yttra sig om saker som verkligen inte stämmer.



Nu är det såhär, Vill du köpa filtret för effekt? då kommer inte du märka det.
Vill du ha lite annat ljud och snygga till under huven? Köp filterfan.tongue

Är du livrädd för att din Volvo motor kommer ta skada, för den är ju säkert i mint condition efter 20 tusen mil.. Då ska du kanske överväga att glömma allt som har med öppet filter att göra.

Det är snyggare, ger lite annat ljud. Thats it

Och är du trött på gnäll fittor, så olja in filtret och sköt det regelbundet. Gnäller fittorna högre, filma en urtvättning och lägg upp filmen på garaget.org, och ge på det sättet en ordentlig käft smäll.



Nu har min käft varit öppen tillräckligt länge, Om någon får för sig att diskutera detta vidare, så bara glöm det. Läs igenom mitt inlägg tills ni har fattat.

End of story, hade bra alla barn cool


( Och för helvete, sluta försöka lura på grabben elfläkt! )

+1

MG e-HS (2021)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Apropå tvättning av "filter". Visst renar även ett sk "sportfilter", MEN det släpper igenom betydligt större partiklar än vad ett standardfilter gör...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Testkört en 740-sugis med sportluftfilter (någon sån "svamp") och det lät ganska mycket.
"Böööp böööp", visserligen en 16-ventilare, men borde låta en del på en vanliga B230F också antar jag wink

saftarN
28 oktober 2010 · 249 Inlägg

spela roll om det kommer in lite smuts i motorn, det är ju för fan en 740! tål ju i princip all möjlig tukt...

keep calm and let it scrape
smekallracing
28 oktober 2010 · 385 Inlägg

grindborg1 skrev:
, du kommer se filtret om du gör som jag säger smile snart lär jag fixa bild eftersom du inte förstår tongue du tar bort själva luftburks locket och tar bort org luft filter, sätter på de öppna luftfiltret på lmm och lägger ner filtret i luftburkens underdel som sitter kvar. öppnar du huven så kommer filtret synas gott och väl, och botten delen kommer funka som en "säng" för nya luftfiltret , dessutom kommer de funka som värme avskiljare tongue

och du har ju kyl rör in till org filter burka med såsmile har alltid bara revit bort hela skiten och satt dit luftfiltret och satt fast lmm med ett redigt vinkel järn;)

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
smekallracing
28 oktober 2010 · 385 Inlägg

DeadNation skrev:
Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

då är det bättre att köpa ett sportluft filter till orginal burken från tex kn även fall det kostar ändel men gör på effekten faktiskt:P får inget ljud från filtret som sagt i gl inte från feltema skiten iaf!! haha ända jag hörde med öppet var elfläckten!!! ^^

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
grindborg1
28 oktober 2010 · 326 Inlägg

DeadNation skrev:
Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

vilken ärta smile jag har "höfläkt" och biltemas öppna filter på mina bilar smile effekten känns aldrig med bara öppet filter, men ljudet hörs ! skit kommer de alltid in i en motor. och dessutom så spelar de ingen roll om de kommer smuts i en b230 motor för dom går ändå ! och hur lång tid tar de att byta från orginal luftburk till öppet filter? max 5 minuter smile och de är ju inge problem att lägga ut smile jag har aldrig haft problem med mina 740is jag haft med öppet filter så vad vill du komma fram till? tongue

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
saftarN
28 oktober 2010 · 249 Inlägg

grindborg1 skrev:

DeadNation skrev:
Biltema Sportluftfilter.. herregud att folk aldrig ska förstå, ska man behöva göra en FAQ för att folk ska förstå att
1. du snarare förlorar mer effekt än du vinner.
2. Filtret har för stora hål för motorns bästa vilket kommer leda till att smuts kommer in.
3. som andra sa. ljud? glöm det. med gl så får du ingen skillnad om du som dom sa inte byter till en elfläkt eftersom den låter för mycket. då kanske du hör lite skillnad.

och då kommer vi till detta. är det värt att lägga ner arbetet ( pengarna spelar ingen roll då dom kostar vad är det 99kr? 150kr? skitsamma ) på att snarare orsaka motorn mer skada än att ge den effekt?


PUSS

vilken ärta smile jag har "höfläkt" och biltemas öppna filter på mina bilar smile effekten känns aldrig med bara öppet filter, men ljudet hörs ! skit kommer de alltid in i en motor. och dessutom så spelar de ingen roll om de kommer smuts i en b230 motor för dom går ändå ! och hur lång tid tar de att byta från orginal luftburk till öppet filter? max 5 minuter smile och de är ju inge problem att lägga ut smile jag har aldrig haft problem med mina 740is jag haft med öppet filter så vad vill du komma fram till? tongue

+1

keep calm and let it scrape
Robbs_
28 oktober 2010 · 158 Inlägg

dawwe skrev:
Apropå tvättning av "filter". Visst renar även ett sk "sportfilter", MEN det släpper igenom betydligt större partiklar än vad ett standardfilter gör...

Det är inte själva tvättningen i fråga som var det viktigaste, det är inoljningen! Det hjälper ju till ytterligare att fånga "dammet".. wink

Men självklart så är det som du säger, ALLA öppna filter släpper ju in mer partiklar än de som sitter inneslutna i burk med standard eller utbytes filter.. smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
kolvas
28 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Jag skulle nog borra luftburken istället, du får samma ljud som med ett öppet filter men du renar luften mkt bättre.

mer att läsa här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang