Kylvätskeläckage

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 april 2020 · 14 007 Inlägg

TimD skrev:
Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Oljan i motorn och växellådan brukar vara skilda system. Du säger att din kylare läcker väldigt mycket så mitt förslag är att byta kylare helt enkelt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

TimD skrev:
Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Oljan i motorn och växellådan brukar vara skilda system. Du säger att din kylare läcker väldigt mycket så mitt förslag är att byta kylare helt enkelt.

/Benny

Om det va kylare som va kass hade man väll sätt det en pöl typ eller ? Hittar nämligen inte en ända droppe

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Om det va kylare som va kass hade man väll sätt det en pöl typ eller ? Hittar nämligen inte en ända droppe

zzr9409209
14 april 2020 · 716 Inlägg

Varför skriver du då att kylaren läcker  då?

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Sorry ett litet skriv fel men som tråden lyder kylvätskeläckage. Hade kylen läckt hade det ju varit en pöl o som jag skriver hittar inte en droppe

jaka54
14 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vattnet måste ju ta vägen någonstans!
Läcker inte kylaren (pöl under bilen) så läcker det in i motorn (trasig topplockspackning). Trasig topplockspackning betyder inte alltid att vattnet hamnar i oljetråget, ibland är det ett minimalt vattenläckage in i cylindern och då förångas allt vatten.
Har du kollat expansionskärlet? Vätskenivån ska inte variera nämvärt och det ska inte bubbla  ...gör det det det så har du garanterat trasig topplockspackning.

Ablkc
15 april 2020 · 4 Inlägg

Åk till någon verkstad och mätt hc i kylarvätskan. Om det finns hc i kylvätskan då har topplockspackningen gått

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang