3853
Sök

1939 Ford Hot Rod

1939 Ford personbilsram som tanken är att försöka bygga något hot rod aktigt av.

1 085 Visningar
Uppdaterades senast 20 juni
3 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#1
Skaffat en 1939 Ford personbils ram. Ursprungligen har bilen varit en Fyrdörrars sedan Deluxe men så gott som alla karossdelar och drivline delar har försvunnit på vägen.

Tanken är att försöka bygga något hot rod likanande av ramen. Planen framöver är att göra ramen rullande medan jag söker en kaross eller ett kaross objekt. Försöker också hitta axlar till projektet, antingen orginal ~39 Ford eller så t.ex Volvo axlar.

Såhär såg det ut vid anskaffnings tillfället.https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-5951c64c914a0643c906d02dd44a9fe5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-6f4a1489d0d08791ed82b2e0c54e6023.jpg
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=249219&image=2940914]
Senast redigerat av Ford39 (13 maj )

3 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#2
Har två bakaksel alternativ till ramen. Volvo 240 av okänd årsmodel och en Ford personbils aksel som borde vara från 1940. Ford akseln borde om jag förstått rätt vara identisk med den som suttit i bilen orginal förutom bultmönstret som är 5 X 5,5 tum på 1940 akslarna. Båda akslarnas skick är ett frågetecken.
För Volvo akseln  talar skivbromsar och lätt tilgängliga reservdelar med möjlighet att byta utväxling. Ford akseln skulle vara tids korrekt och verkar om dom är i skick som ganska hållbara.

Tänkte i detta inlägg kolla lite på Volvo akseln och hur den passar i ramen.
Verkar vara en 1030 aksel och den har inte hastighets givare i diff locket vilket borde betyda äldre aksel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-e1b788b6a7cb795bc71dc3cbc70145e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-69ff9a815ed4cd8b362f28cecf6fd778.jpg

Tagit lite mått på akseln och ramen. Avståndet mellan fälg anläggnmingsytorna c.1400mm, bromssköld till bromsköld c. 1245mm, rambredden c.1128mm. spårvidden på Volvo 240 är enligt nätet 1350mm vilket om jag räknat rätt borde ge en et på 25 på orginal fälgar. Med en 5,5 tum bred fälg med ET 25 skulle det ge ett innermått till däckets innerkant vid fälgen enligt formeln  akselbredd – (2*ET)- (2 *0,5 fälgbredd i mm) =>  1400mm-(2 X 25mm)-139,7mm= 1210,3mm.

Det i sin tur ger en teoretisk frigång mot ramen på (1210,3-1128)/2= 41,15 mm per sida. Eftersom fälgbredden inte mäts till fälgens bredaste punkt får man ta bort minst 10mm till per sida och i tillägg till det är däcket bredare än fälgen så igen minst 10mm bort från frigången. Då blir det kvar ~20mm frigång mot ramen per sida med monterade däck. Det känns lite väl tight och ger väldigt lite spelrum att laborera med däck och fälgbredder.
Fordens orginal spårvidd bak enligt nätet är 1480mm att gämföra mot 240:ans 1350mm.

Ett bättre alternativ vore troligen en 740 bakaksel den skall ha en spårvidd på 1460mm och då är man ganska nära Fordens orginal spårvidd. Tror 740 fälgar har samma ET som 240 så då borde 740 akseln vara 110mm bredare än 240 vilket skulle ge 55mm frigång till per sida mot ramen.

3 Inlägg
20 juni
Trådstartare
#3
Akslar och första ”mockup”

Akslarna borde vara från en 1940 Ford personbil. Positivt är att båda akslarna är ganska kompletta däremot har de inte varit i trafik på lääänge så det är rostigt och i dåligt skick. Bromsarna verkar ha tagit fast och fälgarna och däcken är usla. 1940 har annat bult mönster än 1939 vilket är bra för det borde vara enklare att hitta fälgar med 5 X 5,5 än 39:ans ”wide 5” bultmönster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-4f08b097e3f25f34be337c3a3cb3d6ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-3c32e640c3534348009842f51718e43c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-77838a99d773d049a18c63fceeb73daa.jpg

Olje läkage ur bakakseln på hämtresan får väl anses bra, finns / fanns  olja i den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-d9063701814bb72d97fc1c6aaa41d625.jpg

Tvärbalkarna var demonterade från ramen då jag köpte den troligen för att laga rost på den. Bultade fast balkarna provisoriskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-c3c081f0ca4ec28a43db22e4872cf69f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-91193ff18131316342a40df17d4f7562.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-febae79a5a5d8fed4b1f0c58edea216f.jpg

Bakakseln på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-9a6a0b42381000c5c0cb0537774c1822.jpg

Båda akslarna på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-a4768b1e3e99cac774a516b02333e2c9.jpg

Framakseln jag köpte har krängningshämmare! Ramen från 39 har inga hål för montering av krängningshämmaren men i övrigt verkar akslarna passa som dom skall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-01376ef0bc2da69340894963eefd167d.jpg

Tvärbalken bak har gamla lagningar som nog behöver åtgärdas om jag använder den. Förutom att det ser dåligt ut så går det inte att montera fjäder u bultarna på grund av att det svetsats på tvärbalken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249219/249219-c1f2c018adb076b3416587db1f3942d6.jpg


Det som saknas för att vara komplett är fjäder u bultarna till framakseln och rattstång. Rattstågen är kapad någon cm från snäckan.  Båda akslarna är i behov av renovering om dom skall nyttjas.


Sök