hehe ja du jag kan ju iaf förklara målet med detta och det är ju att montera ny motor i en Audi A4 1.8TQ -97 Om ni läser infon om min a4 så ser ni att den redan är rätt moddad i drivlinan men långt ifrån klar kommer lägga upp lite biler om motorbytet och andra pyssel som jag gör med bilen här men kan ta lite tid mellan uppdateringarna för man är ju inte gjord av pengar tyvärr
Här kommer bilder på urtagningen av motor å en liten ledtråd på vad som komma skall
Tackar så mycke kul att det man gör är av intresse för andra oxå
Har varit nere å skruvat bort lite mer saker från motorn innan tvätten. Jag avskyr verkligen folk som låter en motor förfalla så som detta, kolla in all olja som runnit ner över motorn p.g.a en dålig ventilkåps packning bland annat som är såååå enkel å byta!
Sen har jag varit och hämtat den ny lackerade S4 fronten oxå *mumma*
Sen har jag skaffat andra lysen och som jag skall våtslipa och klarlackera om p.g.a att säljaren inte va riktigt ärlig när han sa att de bara va lite stenskott, små blästrad skulle jag kalla dom! fy fän! Ska försöka få till någon form av timeattack stuk på bilen hade jag tänkt :p vi får väl se hur det går och nej jag kommer inte använda Angeleyes ringarna det är ju trotts allt en audi jag har! haha
Idag har jag tvättat motorn iaf, tog någon liter avfettning och en diskborste samt en högtryckstvätt för att klara av jobbet....å blöt som fan vart man och såg ut som man hade svarta mässlingen när man va klar men bra vart det iaf olje tråget va jag inte så noga med eftersom det ändå skall bytas ut.
Gick bet på en jäkla mutter jävel som sitter under grenröret saknar mina verktyg efter bil inbrottet men i morgon ska jag ordna en ny 12ans ringnyckel!!
Idag har jag donat lite, fick bort sista bulten på grenröret iaf och plockade ner wastegaten i molykyler för att s4ans hade en rejäl spricka i själva huset och så va membranet spräckt så den funka inte som den skulle heller. Ska blästra å måla på dom lite innan montering, bilder kommer på det senare... Vänstra är en WG från audi 100 Turbo sen är det s4ans på höger då. sista bilden så portade jag Audi 100ans utloppet för det va mindre än s4ans, värmen ska väck fort!
Grenröret hade ju givetvis en spricka i sig som alla andra men endast 1 så den skall lagas på måndag med lite tur sen iväg på blästring och den skall även planfäsas om det behövs. slipade ur sprickan och såg till att bryta den så den inte vandrar vidare. Det ser jävligt illa ut nu men blir bättre sen...återkommer till detta då det är utfört.
Idag har jag varit och bytt in min gamla a4a drivlina dock ej växel lådan emot Nytt expationskärl och en bättre begad turbo
För min som ni ser på bilden va ju lite glapp så den har nött ner impelrarna och hade läkt bra mycke olja för alla rör och intercoolern va full i olja.
Än har bygget bara kostat 10 000 och det va för motorn+kabelhärva och box+ lite s4 original grejor som jag fick på köpet men blir väl mer inköp i framtiden...Fick även med mig en till s4a front som dock är skadad inkl fästen och den är till salu (Pm:a vid intresse) och en kabelhärva ifrån A4 1.8t eftersom min följde med motorn jag sålde...tanken är att dom funktioner som går att använda via orignal härvan skall va lätt att anslut och lika så kunna skarva in S4 härvan i den på nå vis vi får se hur det går
Koop skrev: Den där turbon är bara att skicka på skrothögen, förmodligen inte mycket som går att återanvända vid eventuell renovering. Axlarna brukar bli skrot också när det glappar sådär.
Japp full koll på läget och den är ju kasserad å en annan inköpt
idag har jag städat ur garaget och flyttat undan motorn så bilen skall få plats. Tvättade ur motorummet idag men fick inte in bile i garaget då det va lite tungt å knuffa själv i morgon borde jag iaf få i "motor mallen" eller "test" motorn eller vad man ska kalla den så man kan göra motor fästena klara