2550
Sök

Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.

737 593 Visningar
Uppdaterades senast 14 juli
2 514 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#1
"The duke" behöver putsas till lite efter mitt inköp i sommras (2012). Det som ska göras är:
Jaga en del rost.
Göra en "face lift"
Byta plexiglas rutor till riktiga rutor. (Blir nog ändå lexan glas.)
Byta motor & låda. (Commondore 6:a med tillhörande automat.)
Byta gangsterkepsen till en man kan plocka av så man kan byta framruta.
Byta klädsel.
mm mm mm mm.
Senast redigerat av HG_ (22 augusti 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#2
Men först trösklarna som inte är av bästa kvalisort:
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7bd6c913dff0d2ccab3f9dcf2bc5b82b.jpg

Man hittar mycket roliga saker bakom trösklarna som till exempel (gissa vad?tongue)
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-1f548a9d65543258fb79acea8440a701.jpg
big_smile MASSA ROST big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-6a41ea7ebe72925eb05e8ee4b452385b.jpg
Knepig plåt att kopiera men f-n den som ger sig hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-96d95e85c6cd994b560453a7e891a405_tn.jpg
Man gör sig ett pressverktyg så går det lättare.

& då blir dom så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-23ff83bb5551fa3c717a3771fc1a3ddb.jpg

På plats så blir det så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f237a1cd08e250ef7f14d9c95d0080f1_large.jpg
Senast redigerat av HG_ (9 november 2012)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#3
Nu har man hållit på i 2 helger & "bara" hunnit med att göra 2 trösklar. ( + ett pressverktyg.)
Men jag får vara nöjd med resultatet
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-d50399e6a5ff91cd6d0ff4e89eaf39a9.jpg
Den sida som inte översidan är bytad på, men kommer inom snar framtid att bytas ut så det blir helt.

Gå in på mitt fotoalbum & kolla alla korten om ni är nyfikna. big_smile
Nu kommer det väll att ta ett litet tag innan jag uppdatera har lite annat att stå i ett par dagar sad
kommentera gärna big_smile
Senast redigerat av HG_ (9 november 2012)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#4
tongue Kunde inte låta bli & köpa några delar tonguebig_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-19f1009d93302995501db4ac0732b3ab.jpg

Några fler delar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7574280ef50ed57d3477c5eef13a2227_large.jpg

Några fler delar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-e05a181ff596fd2423560bc885aed05b.jpg

big_smilebig_smilebig_smile Mera delar (framsoffa) tonguetonguetongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-23625ab555005448eed4b99446334ebc.jpg

Så jag hoppas få lite tid över till & svetsa golvet så jag kan få in soffa & dylikt.hmm
Senast redigerat av HG_ (30 oktober 2012)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#5
Är det någon som har några bra fälgar ( som inte är skeva eller kantstötta.) 5*120 & mitt stolpar liggandes så kan ni höra av er till mig. big_smile
Senast redigerat av HG_ (1 november 2012)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#6
tongue Guuuuu Va`delar, har nu gått igenom grejerna & komprimerat grejerna till några färre lådor tongue
Blir nog någon slag av försäljning av en del grejer framöver, men först behöver jag ju komplettera min "pilsnerhäck".

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#7
Härligt med ett kapitän projekt!

Ska du ha i en Commodore motor?

Min kapitän har en 25S från Commodore -71 med tillhörande automat, funkar fint men är trångt.smile

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#8
smile Ja, jag ska ha commandore a motor. Kan inte beteckningen på den, men antar att det är samma. Växellådan blir automat ( beteckningen kan jag ej heller.) men vet inte hur jag ska få växelspaken att fungera men det kanske är någon som sitter med en automat rattstång som kan tänka sig att sälja eller byta mot något, eller så får jag konvertera. Hur jag nu får det att fungera hmm kanske någon som vet? big_smile
Vilka bilar har rattväxel? Commadore, admiral, kapitän finns det fler? Funderar om det kanske finns något som skulle kunna passa.
Senast redigerat av HG_ (2 november 2012)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#9
Till min är mycket plockat från Commodore.
Motorn (25S är förgasarmotorn), automatlådan (th180), framvagn med skivbromsar, bakaxeln, rattstång med växelväljaren.

bland dom äldre opelmodellerna så är det dom du nämner som hade automatlåda.

Kylaren behöver flyttas fram lite då Commodore motorn är väldigt lång, och generatorn behöver vara ganska liten.
På min sitter det en pytteliten Nippondenso generator på 42A.

Motorrummen är vad jag vet identiska på P1 och P2 modellerna, jag har inte sett någon skillnad på min och farsans P2:or iaf.
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#10
big_smile Tackar för all info, jag behöver all info jag kan få, men din "pärla" är ju grann, ser nylackad ut tongue röst är lagd.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#11
Tack du, jag lackade den för 5 år sedan så det har blivit lite spackelsprickor och annat så det är nog snart dags igen. smile

Behöver du foton på något så kan jag fixa om det är så.
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#12
smile Tackar som frågar, återkommer med det lite längre fram tongue när jag kommer så långt i mitt projektet. tongue
Just nu så är svetsning & jakt på rost som står högst upp på priolistan, sen ska motor & växellåda i & då kan det behövas både kort & massa info behövas. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#13
Ska bli kul att följa projektet! smile

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#14
Synd att det inte finns så många projekt trådar inom detta man kan följa.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#15
Ja det är inte många såna.

Men annars så känns det som att fler och fler börjar bli intresserade av gamla opelmodeller och dom stiger dessutom i pris rätt snabbt nu. smile

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#16
big_smile Trevligt att dom stiger i värde, men tyvärr så blir reservdelarna inte billigare.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#17
Nej, jag renoverade en Rekord -60 1700 motor för ett år sedan.
Kostade 7000kr.


Samma delar till en cheva 4,8l sexa kan man få för 2000kr.
Man kan få ett stort kit med kolvar, oljepump, kamaxel och typ allt som slits och fortfarande komma flera tusenlappar under det. tongue

Vi ska beställa motordelar till farsans Kapitän P2 nu snart, kamdreven är friska på den så det blir väldigt mycket billigare redan då. smile


Förresten så finns det nu nya spindelleder till våra gamla oplar att köra igen, har varit en bristvara under lång tid.

2 514 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#18
Inget växelaggregat till övers? roll eller någon bakruta? Eller du kanske vet någon som har till salu?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 412 Inlägg
2 november 2012
#19
Farsan har en del prylar men han vill nog se att han får ihop sin egen innan han säljer några prylar.

Men om du behöver slitdelar så är Opel Classic Parts väldigt smidiga att handla från.
Jag har beställt därifrån 3 gånger och det har funkat perfekt.

2 514 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#20
Ska kolla detta när datorn fungerar som den ska.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)


Sök