2572
Sök

Bmw 520 e34 m50b20 kokar

2 046 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.. Har en bmw 520 e34 -93. Den börjar koka om man kör 5-10 min,  den ryker inget alls, den dricker jätte mycket olja och den dör ibland. De ryker från hela motorn inkl. kylaren och där man fyller på olja.. Någon som kan hjälpa mig då jag inte är kunnig om bilar. Mvh Kannebanne cool

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Tekniker
624 Inlägg
18 mars 2011
#2
Dålig vattenpump kanske, är inte så hemma på E34 har haft en sådan innan hade oxå lite problem med vatten tempen. Men jag bytade termostat hus, pump och så luftade jag sedan funkade det. kolla om du har el fläkt om du har så kolla att den funkar, kolla termokontaken som sitter på kylaren med. det med oljan kan vara Toppen, dåliga kolvringarna.... är det paj så är det bara skroten som gäller. kostar mer än bilen är värd.

Jag kan ju oxå ha fel med allt detta  som jag sa jag är inte helt haj på BMW


2 046 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#3
Ravi skrev:
Dålig vattenpump kanske, är inte så hemma på E34 har haft en sådan innan hade oxå lite problem med vatten tempen. Men jag bytade termostat hus, pump och så luftade jag sedan funkade det. kolla om du har el fläkt om du har så kolla att den funkar, kolla termokontaken som sitter på kylaren med. det med oljan kan vara Toppen, dåliga kolvringarna.... är det paj så är det bara skroten som gäller. kostar mer än bilen är värd.

Jag kan ju oxå ha fel med allt detta  som jag sa jag är inte helt haj på BMW

okej, tack så mycket

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

FYM racing.
122 Inlägg
19 mars 2011
#4
Ravi skrev:
Dålig vattenpump kanske, är inte så hemma på E34 har haft en sådan innan hade oxå lite problem med vatten tempen. Men jag bytade termostat hus, pump och så luftade jag sedan funkade det. kolla om du har el fläkt om du har så kolla att den funkar, kolla termokontaken som sitter på kylaren med. det med oljan kan vara Toppen, dåliga kolvringarna.... är det paj så är det bara skroten som gäller. kostar mer än bilen är värd.

Jag kan ju oxå ha fel med allt detta  som jag sa jag är inte helt haj på BMW

Klart e volvo ägare säger att den bara är o skrota.....hmmroll

Över till problemet då
Antagligen toppen som gått då de e vanligt på m50 motorena spec om dom kokat.
drog den olja innan den började å koka?
å problemet till att den kokar e antagligen vattenpumpen.

FYM racing.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 mars 2011
#5
Som säger FYM, misstänker också att toppackning behöver bytas pga att du fick problem med vattenpump.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 046 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#6
FYM skrev:
Ravi skrev:
Dålig vattenpump kanske, är inte så hemma på E34 har haft en sådan innan hade oxå lite problem med vatten tempen. Men jag bytade termostat hus, pump och så luftade jag sedan funkade det. kolla om du har el fläkt om du har så kolla att den funkar, kolla termokontaken som sitter på kylaren med. det med oljan kan vara Toppen, dåliga kolvringarna.... är det paj så är det bara skroten som gäller. kostar mer än bilen är värd.

Jag kan ju oxå ha fel med allt detta  som jag sa jag är inte helt haj på BMW

Klart e volvo ägare säger att den bara är o skrota.....hmmroll

Över till problemet då
Antagligen toppen som gått då de e vanligt på m50 motorena spec om dom kokat.
drog den olja innan den började å koka?
å problemet till att den kokar e antagligen vattenpumpen.

men den ryker inget alls, och nä den har inte druckit så mycket olja innan,  ( fy för volvo )

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 mars 2011
#7
Hur ser det ut under oljepåfyllningslocket, finns gagamoja eller är det kling?
Hur är det med termostat?d Den kanske inte öppna då det börja koka tidigt.
Att det ryker överallt kan vara en vattenslang som gick sönder, eller?
Hur har du det med vevhusventilation, har inte den fryst sönder?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 046 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#8
alain skrev:
Hur ser det ut under oljepåfyllningslocket, finns gagamoja eller är det kling?
Hur är det med termostat?d Den kanske inte öppna då det börja koka tidigt.
Att det ryker överallt kan vara en vattenslang som gick sönder, eller?
Hur har du det med vevhusventilation, har inte den fryst sönder?

Termostaten funkar perfekt den byttes när jag köpte den,  ingen vattenslang har gått sönder och vevhusventilationen har jag ingen aning om, där e torrt under oljepåfyllningslocket, men om jag öppnar de när jag har kört 5-10 minuter så ryker det som satan och de e inte ånga ?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 mars 2011
#9
Ok!
Symptom vid frysning av vevhusventilation: Olja tränger ut vid ventilkåpspackning el. trågpackning i sällsynta fall. Eller att olja trycks bakvägen genom ventilationen och in i cylindrarna via insuget då kan i visa fall vevstaksskador uppkomma.
Inte 100% att det är det men det kan var det.
Har du tillgång till en varm garag så att det kan frysa av?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 046 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#10
alain skrev:
Ok!
Symptom vid frysning av vevhusventilation: Olja tränger ut vid ventilkåpspackning el. trågpackning i sällsynta fall. Eller att olja trycks bakvägen genom ventilationen och in i cylindrarna via insuget då kan i visa fall vevstaksskador uppkomma.
Inte 100% att det är det men det kan var det.
Har du tillgång till en varm garag så att det kan frysa av?

den står i värme garage när varje dag,  men hur vet jag/kan jag se om den tränger ut där?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2011
#11
Om bilen står i varm garage då är det inte fryst vevhusventilation.
Det bildar gult klegg i kylda delar där vevhusgaserna kondenserar. Oljelock samt ventilationens samtliga slangar, du kan se det vid ventilkåpan.
Med oljereturen avses nog slangen från oljeavskiljaren ner till påsticksröret vid stickan.
Där är en förträngning där det lätt blir stopp.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 046 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#12
alain skrev:
Om bilen står i varm garage då är det inte fryst vevhusventilation.
Det bildar gult klegg i kylda delar där vevhusgaserna kondenserar. Oljelock samt ventilationens samtliga slangar, du kan se det vid ventilkåpan.
Med oljereturen avses nog slangen från oljeavskiljaren ner till påsticksröret vid stickan.
Där är en förträngning där det lätt blir stopp.

jo men var sitter oljeavskiljaren på denna bilen ? kan de mest bara på gammla bilar smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 mars 2011
#13

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök