Ja då ha denna helg bestått av att få ihop motorn till min 940. Ha gått upp o ner denna helg me snabba vändningar.
Började egentligen i onsdags. Då åkte jag till polaren (där jag har min motor) efter jobbet. För ju fortare jag får ihop den desto mer kan jag köra i sommar. Vi började plocka ihop den, gick rätt trögt att dra runt den. Polaren tänkte att sätter vi dit toppen o allt o får upp oljetrycket kan de gå lättare. E ju ändå nya grejer o de kan va trögt då.
Men så va icke fallet o vi tänkte nä nu tar vi kväll o tar nya tag te helgen.
Fredageftermiddagen kom o vi blev int klokare på motorn. Lossade APR bultarna o vände o vred. För motorn gick trögt när man skruva åt stake nr1… Ringde säkert 10pers men ingen visste va felet kunde va… smått panik fick jag, för såg bara hur tiden flög iväg o felet kunde va dyrt. För hade jag otur va de fel på den nya H-profilstaken o då skull de bli att beställa ny o allt skull bli mer försenat. Efter att int blitt klokare på felet efter ett par timmar så sa vi God natt garaget o inväntar återigen morrondagen.
Då kom lördagen, började morronen me att grundlacka o lacka oljekyl o remhjulet. Jag va ju ändå uppe kl 6,30 o pigg som en lärka hihi.
Sen blev kl9 o jag kunde ringa polaren för frulle o han skull hjälpa mig idag i garaget. Alltid lättare o hitta felet om man ser själva objektet. Efter frullen blev de skroten för att hitta smådelar som jag behövde till bilen sen åkte vi till en annan som hade en redig momentnyckel för att skruva dit o om alla bultar(fick tips att de verktyg jag hade skruvat åt bultarna med kunde va missvisande o va ett av felen).
Då va de dags för em o åka te garaget. O hoppas vi skull hitta felet.
Bara skruva isär allt o gö om gö rätt…. O första felet vi hitta va att vi satt all 4 kolvarna/stakarna bakåt istället för framåt, men gå trögt på de sätter för de felet. Nä, så vi letade vidare. Sedan märkte vi som nåra sagt, bultarna va vridna alldeles för hårt.
Mitt i detta kom 2 polare till förbi o ville va till hjälp för mig. Så nu va vi 5 st som meka me motorn. Att den mådde ska Ni veta, int varje dag 5 pers pillar må en motor hehe Lossade allt, byte plats på alla kolvar/stakar så ingen va på samma ställe som innan. Testade o skruva vrida runt motorn. Tjohoo nu gick de bättre En sten föll från mitt hjärta de blev ingen dyr historia(än så länge)…. Många bäckar små bruka man säga.
Gjorde om momenten även på kamaxeln o vevaxelns bultar. Nu borde allt stå rätt till hoppas jag…..
Skruvade ditt fler grejer o avslutade me att baxa in motorn i baksätet på min 740 o plocka me mig alla delar från polarens garage för att kunna fortsätta i mitt garage där karossen finns just nu. Passa som handen i handsken i baksätet mitt, haha.
motorn nedskruvad igen
Den passade int redigt så fila fila fila lite
toppen
ja allt detta ska dit. e lite grann
ja nu ha de hänt lite
pinnbultar lossas från den gamla motorn
kamremmen på plats
oljekyl på plats