Du postade nog inlägget i fel del, ska vara i "tranmission-delen" på forumet.
Du ska ha Mopars "egna" recept på oljan, i ditt fall +4 = ATF+4, INGENTING annat!
MEN, Mopar har givit ut receptet till de flesta oljetillverkare så t ex. Red Line (Autoexperten), Castrol (Mekonomen), Texaco (ovanlig här i Sverige, kan dock beställas via Preem), Valvoline och de flesta andra märken är licensierade av Mopar för att få tillverka denna oljan.
DET VIKTIGASTE är att du läser på paketet att det står ATF+4! Eftersom varje tillverkare givetvis säljes olika automatlådeoljor så finns det en hel del..
Beroende på vart du bor så kan ju t ex. Hedin ta 140:-/liter, vilket är ungefär samma som Red Line, Castrol osv.., så får du ett pris på runt 140:-/litern hos din Chrysler återförsäljare (kanske Hedin? /Mopar) så är det ett dugligt pris.
En väsentlig skillnad mellan Dexron och ATF+ är att Dexron bryts ned 4 gånger så fort ("friktionsvätskan blir alltså sämre och lådan slirar"). Men detta betyder dock inte att man kan använda Dexron och byta oljan 4 gånger så ofta, det är enbart ATF+ som gäller.
Ska du serva lådan genom att lossa tråget? Då går det åt cirka 4-5 liter, köp 5 liter för att vara på säkra sidan.
OBS, om befintlig olja är brunaktig så är det ingen fara, lamellerna behöver inte vara slitna för det, den röda färgen är endast ett pigment för att skilja den från motorolja osv. för oss förare
Färgen försvinner med tiden.. är den dock svartaktig så är det inget bra! Men det säger sig självt.
OBS OBS, när du fyller på oljan så ta lite i taget, överfyll den inte! Bilen ska stå på tomgång när oljenivån kollas, samt vara varm och stå på plant underlag (verkstad, bensinmack osv.).