Införskaffat mig en e30 som höst/vinter/förhoppningsvis-klar-till-vår projektbil!
Vad vi snackar om är en vit BMW 325ix av årsmodell -89! (ix betyder att den är fyrljulsdriven för de som icke vet)
Vad som ska göras är:
*Göra den fin utseendemässigt (fixa rost, byta lampor, tona rutor, byta fälgar osv)
*Trycka in ca 150 hästar till i stallet
Så här ser möget ut atm!
Tycker inte om IX paketet så det rycks av fortare än fortast! Ersätts med MTech-II någon gång i framtidenSTEG 1: Analys!Ryckte av IX paketet fortare än kvickt och som väntat gömde det sig en massa rost!
Vänster framskärm:
Höger framskärm:
Vänster bak:
Höger bak:
Undertill höger bak:
Där är lite att ge sig på!Lite bilder efter demonering:
Hejdå antenn!
Pillade bort vinyl-stripesen som gick över sidorna på bilen, tycker personligen den är snyggare utan
Frontpartiet har klarat sig med endast ytrost!
Motortvätt behövs!
Slutsats:*Byta framskärmar, lacka
*Plocka av front, slipa lacka
*Slipa skärmkanter bak, lacka
*Slipa lacka små rostfläckar här och var
*Plugga igen hål, spackla lacka
STEG 2: Åtgärda!Direkt efter jobb idag steg jag in i garaget och plockade ut verktygslådan!
Det resulterade i att framskärmarna åkte av!
(Väldigt skitig, får göra en ordentlig tvätt innan de nya skärmarna monteras
)
Väl när jag tagit av skärmarna upptäckte jag ett litet rosthål i höger hjulhus och ett på vänster sida av nedre frontdelen! Inget allvarligt men måste fixas de också, litet problem kan bli stort problem!
Nu får man vänta på en pengaboost och när den inträffar så beställs två nya skärmar, lack, spackel, rostlösare och allt annat som kan tänkas behövas.
OVER N OUT!
Nya bagageluckan på plats! Vill inte ha vinge heller, iaf inte den som vart på innan
----------------------------------------------------------------
En liten uppdatering! Har varit lite dålig på att ta bilder men har fixat några halvdanna nu.
Fronten fixad (mattsvart grill
)!
Sidorna också!
Även baken!
Antenna hole be gone! (ej lackat dock)
Ska på ett lager lack till på sidorna, sedan är jag nöjd!
Framskärmarna skrotade jag och väntar nu på nya
Nästa sak som ska fixas är alla små ytrostfläckar på dörrar, skärmkanter bak och tak!
That's all for now!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Framskärmar införskaffade och tillfälligt monterade inför besiktning
UPDATE!!! 2013-02-25En liten uppdatering för er som undrar hur fan de går med detta projektet!
Har i princip stått stilla hela vintern då otrevligheter inträffade på min andra bil (korstlutning = kass styrbox + lite annat)
Nu när det är åtgärdat och temperaturen går över nollan iaf så ska de fortsätta skruvas!
Visst fan! Besiktningen...
Fyra 2:or:
1.Fjädersäte fram, nedre, rostskadat, båda sidor. (inget allvarligt)
2.Bromsrör, längsgående, rostskadat. (inget alvarligt, men får bytas ut)
3.Handbroms, tar för dåligt (nya belägg)
4.Fjädersäte bak, övre, rostskadat, båda sidor. (denna är mindre rolig... rost i balk och sätet vart bortrostat helt och hållet, här får svetsen komma fram)
Här kommer bild på hur den ser ut i nuläget:
Slänger upp bild på fjädersätena bak också inom en snar framtid