2791
Sök

BMW e30 320 -88 smattrar och går dåligt

65 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Hej, ibland händer det att när jag kör bilen så smattrar det när jag gasar och bilen har knappt någon kraft över huvudtaget... När jag sedan står still och varvar så smäller det även till och kommer eld ur avgasröret när jag varvar upp och sen släpper....

Har fått höra att det kan vara så att bilen misständer men att det även kan vara tomgångsmotorn?

skulle behöva snabb hjälp med detta då jag ska sälja bilen... Om det är tomgångsmotorn så skulle jag även villja veta vart den sitter tongue
Senast redigerat av MartenS13 (9 december 2012)


65 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#2
hjälp behövs!


564 Inlägg
10 december 2012
#3
Jag tror på dåliga tändkablar. Brukar ge värst symtom när det är fuktigt ute. Ibland funkar det att dränka dem i siliconespray, men det är mer en nödlösning.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2012
#4
Har gjort någonting med motron? hur kom sjukdomen till?
Kan vara LMM, koppla bort den om det går lika dåligt då behöver du bytta den, om det går värre då är det inge fel på den.
Kan vara: vevaxelgvare, kamaxelgivare, katsensor, igensatt katalysator, trasig slang till insuget, tändklabblar, fördelalocket, stifft (kanske en som är kass)
Senast redigerat av alain (10 december 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

330 Inlägg
10 december 2012
#5
byt både fördelarlock och rotor
vanligt fel


65 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#6
rotor och fördelarlock är bytt. insuget är nytt och katten är bortplockad. kollade skiften igår och dom var inte dom friskaste...har hört att det kan vara tomgång motorn?


564 Inlägg
11 december 2012
#7
Jag tror fortfarande på tändkablarna, alternativt stiften. Prova att torka rent alla tändkablar och spraya sedan rikligt med siliconespray över dem. Det motverkar överslag. Torra/spruckna tändkablar får svårare att leda strömmen till stiften.

Tomgångsmotorn tror jag däremot inte på. Den sitter vid insuget, nära spjället. en cylindrisk burk typ. Luften leds separat förbi spjället via tomgångsmotorn. Tomgångsmotorn fungerar som ett litet spjäll som reglerar lufttillförsen när spjället är stängt.
Den påverkar inte speciellt mycket när man varvar motorn, däremot är det vanligt att luftbäljen blir sprucken och den drar tjuvluft. Men det ger inte riktigt såna symtom som du har.
Senast redigerat av groze (11 december 2012)

1 482 Inlägg
12 december 2012
#8
Tomgångsmotorn är det inte.

Byt tändkablar och stift. Fungerar det fortf inte så byt tändspole. Fungerar det inte heller så byt vevaxelgivare.
Värt att kolla LMM.

En ruskigt dålig LMM kan otroligt nog få motorn att baktända, jag förstår dock inte hur. Jag har själv lyckats få min M20 att baktända genom att montera en dålig LMM i provsyfte.

BLT Service
Theracords Music Label

330 Inlägg
12 december 2012
#9
har du mät bränsletrycket?
igensatt bränslefilter?
hade en annan e30 325 som var orkeslös på låga varv som jag bytte filtret och det blev märkbart skillnad


65 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#10
nu funkar den! det var stiften som var riktigt dåliga


65 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#11
Men nu går den dåligt igen...någon som vet vart bränslefiltret sitter?


564 Inlägg
17 december 2012
#12
Om jag minns rätt så sitter den på höger sida, framför bensintanken.

65 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#13
Kommer man åt den imorgon man hissar upp den eller måste man lossa tanken?


330 Inlägg
17 december 2012
#14
bränslefiltret sitter vänster om motorn
min e 87a så kanske din 88 är annorlunda?



Sök