2787
Sök

Montera dump på volvo 940, hur??

398 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers


Avstängd
1 418 Inlägg
26 januari 2013
#2
Andreas1645 skrev:
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers
du kan inte ha dump
Senast redigerat av Johan85 (26 januari 2013)

398 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#3
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers
du kan inte ha dump
klart man borde kunna ha


tesagt e tesagt!
21 Inlägg
26 januari 2013
#4
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers
du kan inte ha dump
go eller?

2FFU

466 Inlägg
26 januari 2013
#5
Andreas1645 skrev:
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers
du kan inte ha dump
klart man borde kunna ha
Det han menar är att bilen kommer gå dåligt efter man monterat en dump ventil cool
Så du bör inte sätta dit en, sålänge du inte vill att motorn ska gå fet och andra intressanta bi-effekter som kommer med.
Senast redigerat av skanepiraten (26 januari 2013)


tesagt e tesagt!
21 Inlägg
26 januari 2013
#6
skanepiraten skrev:
Andreas1645 skrev:
Johan85 skrev:

du kan inte ha dump
klart man borde kunna ha
Det han menar är att bilen kommer gå dåligt efter man monterat en dump ventil cool
förklara varför det skulle göra så att bilens prestanda sänks? ... :S

2FFU

466 Inlägg
26 januari 2013
#7
fjanthjulsdrift skrev:
skanepiraten skrev:
Andreas1645 skrev:

klart man borde kunna ha
Det han menar är att bilen kommer gå dåligt efter man monterat en dump ventil cool
förklara varför det skulle göra så att bilens prestanda sänks? ... :S
Nja prestanda, eller ja lite tappar man nog? typ nån HK. Men bilen kommer gå fett för att motorn har mätt upp XX liter luft som gått in och då lagt på rätt mängd bränsle för detta. Men när du då använder en dump ventil så kommer motorn "luras" och då tror att samma luft kommit in trots att den tagit en genväg genom dumpventilen och då skickas det fortfarande in en massa bränsle men inte rätt luft mängd.

Bytt till "sportluftfilter" så får du lite "ballt" ljud så sparar du dej på dina motor problem wink

OCH sök på forumet om detta så ska du nog hitta ett hundra tal trådar med lol


Down n`out
514 Inlägg
26 januari 2013
#8
Sitter ju faktist en dumpventil original...

Down n`out

Team VeboTrim
322 Inlägg
26 januari 2013
#9
skanepiraten skrev:
fjanthjulsdrift skrev:
skanepiraten skrev:

Det han menar är att bilen kommer gå dåligt efter man monterat en dump ventil cool
förklara varför det skulle göra så att bilens prestanda sänks? ... :S
Nja prestanda, eller ja lite tappar man nog? typ nån HK. Men bilen kommer gå fett för att motorn har mätt upp XX liter luft som gått in och då lagt på rätt mängd bränsle för detta. Men när du då använder en dump ventil så kommer motorn "luras" och då tror att samma luft kommit in trots att den tagit en genväg genom dumpventilen och då skickas det fortfarande in en massa bränsle men inte rätt luft mängd.

Bytt till "sportluftfilter" så får du lite "ballt" ljud så sparar du dej på dina motor problem wink

OCH sök på forumet om detta så ska du nog hitta ett hundra tal trådar med lol
Tomgången kan bli svajig eller försvinna helt efter belastning också. smile

Team VeboTrim @ Facebook

466 Inlägg
26 januari 2013
#10
skjortan skrev:
Sitter ju faktist en dumpventil original...
Ja visst gör det det smile  Men det är skillnad på den som är orginal och en eftermarknads som ts nog önskar med stort luft utblås på med ett stort pys ljud?

För alla som har eller haft dump vet att dom kommer börja läcka med tiden och motorn kommer inte tycka om detta. 

För helt seriöst hur många trådar finns det inte om detta och vad börjar många av dessa trådar med? jo med orden "min bil dör plötsligt efter monterat dumpventil eller går dåligt etc"

Men sen kan man ju eftermontera ett nytt bränsle system som inte mäter med lmm så är man fri från dessa problem och kan gasa på och dumpa så mycket man vill ^^  Men då har man spenderat en del pengar wink


305 Inlägg
26 januari 2013
#11
Det är som turboanton säger, problemet blir vid tomgång samt evt. precis innan och efter belastning. (De gånger då dumpen står öppet och suger i sig luft.

Köp ett bra öppet filter istället. Gärna ett "torrt" då även oljan i filter kan skada lmm. Jag har aem dryflow på min med en avskärmning köpt på bsr. Pyser mer än jag trodde det skulle göra, egentligen för mycket för mig (är inget direkt fan av dumpljud) men min luftbox gick i tusen bitar så vad skulle man göra? tongue


glad
493 Inlägg
27 januari 2013
#12
dump på 940 är ingen hit, bättre köra öppet filter om du vill ha lite dumpljud, det låter ungefär lika mkt, ta bort den där mattan som sitter i huven så hörs det mer också.
skulle du montera en öppen dump ändå, så ryck ut tomgångsmotorn, funkade på min 945a, dog inte efter gaspådrag eller liknande, men ibland kunde den hacka till.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

47 Inlägg
27 januari 2013
#13
du kan flytta lmm till tryckröret in till spjälhuset och då få rätt blandning. vet dock ej vad lmm tycker om detta. finns många som gjort de men vet ej livslängden på lmm efteråt smile


Avstängd
1 418 Inlägg
27 januari 2013
#14
telecom skrev:
du kan flytta lmm till tryckröret in till spjälhuset och då få rätt blandning. vet dock ej vad lmm tycker om detta. finns många som gjort de men vet ej livslängden på lmm efteråt smile
mäter inte rätt då eftersom luften är komprimerad efter turbon

243 Inlägg
27 januari 2013
#15
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, har en Volvo 940ltt. (kolla projekttråden) smile
Jag undrar hur jag enkelt kan montera en dumpventil? Måste jag köpa ett nytt tryckrör? vill ha det seriöst som möjligt inga bonne lösningar helst... Kan ni länka och visa vilket tryckrrör jag ska köpa? smile
MVH! alla volvo räggers
du kan inte ha dump
Du fick rätt svar från början, varför göra det mer komplicerat..  Läs den klistrade tråden...
Är du så efter flötet så du fortfarande vill ha öppen ventil så finns det ungefär 50.000 trådar om hur du ska göra cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Öppen ventil eller öppet filter för den delen är inget att överväga med original styrsystem.
Gör mer ont än gott. För att inte tala om hur jäkla fjantigt det låter när en lågeffektsbil dumpar big_smile
Senast redigerat av marcus0510 (27 januari 2013)

47 Inlägg
27 januari 2013
#16
Johan85 skrev:
telecom skrev:
du kan flytta lmm till tryckröret in till spjälhuset och då få rätt blandning. vet dock ej vad lmm tycker om detta. finns många som gjort de men vet ej livslängden på lmm efteråt smile
mäter inte rätt då eftersom luften är komprimerad efter turbon
har bara sett folk göra de här på garaget och inte gjort detta själv så har ingen aning om de funka


Avstängd
1 418 Inlägg
27 januari 2013
#17
telecom skrev:
Johan85 skrev:
telecom skrev:
du kan flytta lmm till tryckröret in till spjälhuset och då få rätt blandning. vet dock ej vad lmm tycker om detta. finns många som gjort de men vet ej livslängden på lmm efteråt smile
mäter inte rätt då eftersom luften är komprimerad efter turbon
har bara sett folk göra de här på garaget och inte gjort detta själv så har ingen aning om de funka
då är det väll kanske dumt att ge tips som gäller en så viktig del som bilens insprutningssystem som kan ge följder som smälta kolvar eller hål i blocket om man inte har en aning?

Egen företagare & Flockare
314 Inlägg
27 januari 2013
#18
940 klarar inte sk öppen dump. Orignal så har den återcirkulerande men det blir inget dump ljud.
Om du byter insprutningssytem så kan du montera på en pump men det billigaste om man vill ha "dumpljudet" så är det som många sagt innan. Öppet luftfilter.

Volvo 240 turbo 4 life

279 Inlägg
27 januari 2013
#19
tycker att folk kanske ska kolla lite mer vad han vill ha för dump.. säger ju inte någon stans att han vill ha öppen. bara alla som tror det. o ni som inte säger att dump inte går att ha. montera dän eran dump på era turbo bilar o se hur bra turbon mår sen.


398 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#20
Klevert skrev:
tycker att folk kanske ska kolla lite mer vad han vill ha för dump.. säger ju inte någon stans att han vill ha öppen. bara alla som tror det. o ni som inte säger att dump inte går att ha. montera dän eran dump på era turbo bilar o se hur bra turbon mår sen.
Okej, ledsen för segt svar jobbat hela dagen..
Verkar som att dump inte är det bästa valet för 940. Men vad var det man kunde spänna upp? på turbon?



Sök