Jag vill påstå att E61 är en pålitlig bil, men det är ingen Toyota Aygo utan mer av en rullande dator jämfört med den. I min familj och bekantskapskrets finns några E61 och har funnits sedan modellen kom ingen har ställt till med några knepiga bekymmer, den som har rullat längst på kortast tid är min fars pendlarbil (E61 LCI diesel) som slog över 19.000mil för ett litet tag sedan vilka körts på drygt tre år. Och den är nära inpå som ny utan gnissel, glapp eller andra tecken på slitage. Två verkstadsbesök för byte av slitdelar har den fått (bromsar och givare för laddtryck).
Modellen har några svaga punkter värda att hålla i minnet och det är luftfjädringen bak samt kablarna till bakluckan, ingen är egentligen särskilt dyr med rätt tänk. Kompressorn till luftfjädringen rasar för att slangen på insuget går av och börjar suga skit från hjulhuset, bytt gärna den i förebyggande syfte mot något tåligare. Köp valfri armerad slang som passar syftet på t.ex Biltema och montera dit själv (kostnad 20:-?), pinsamt att det inte gjordes bättre från fabrik. Skulle kompressorn fyllas med skit och rasa kostar det en slant, upp mot 10.000:- för en ny kompressor monterad hos BMW men det går att komma undan billigare genom en renovering hos rätt firma.
Kablarna till bakluckan kan kosta mycket att reparera om du byter hela kabelhärvan på en auktoriserad verkstad med hög timtaxa, en mindre firma som specialiserat sig på bilel kanske tar 1500:- för att skarva med tåligare kablar. Om du köper en diesel med automat så var försiktig med trim för momentomvandlaren tål inte momentet från en trimmad sexa som utan större problem kan nå 800Nm i vissa fall. Lådorna är specificerade till 600-650Nm som mest på de starkaste modellerna.
Spjällen hade jag inte varit orolig för det har suttit spjäll i alla BMW´s dieselmotorer (fyra, sex och åtta cylindrar) de senaste femton åren och endast ett fåtal motorer har drabbats av problem. Med tanke på att BMW säljer drygt 1.5miljoner bilar per år och majoriteten av dessa är diesel känns risken liten, men är du osäker finns ett undantag och det är treliterssexan på 197hk (525d LCI) som saknar spjäll helt och hållet.
Rost verkar E61 stå emot riktigt väl med tanke på problemen modern miljövänlig lack skapar, men bakluckan och då främst i ovankant mot glasluckan är ett undantag där har dåligt justerade glas skavt hål på lacken med rost som resultat. Skall åtgärdas på garanti eller goodwill om det inte reparerats och justerats tidigare.
Jag hade siktat mot en LCI framför allt för att inredningen blev trevligare, och sedan en sexa under huven oavsett bränsle. Ingen av motorerna till E61 är dåliga men fyrorna och åttorna har haft lite mer problem, den nyare bensinsexan N53 har också dragits med några barnsjukdomar med det bör ha åtgärdats idag. Och den har en helt underbar karaktär samt dricker nästan lika lite som en diesel, så värd en fundering är den!
E61 är avancerad och det innebär både för och nackdelar, men det är varken en dyr eller opålitlig modell.