Min vita 900:a har nu rullat över 45.000 mil och önskar att få gå i pension. Därför skall en ny bil införskaffas som efterträdare. Att det skall vara just en Saab är det ingen tvekan om Med tanke på Saabarnas dåliga andrahandsvärde så får man massor med bil för pengarna. Att de är säkra bilar, som går stadigt efter vägen vet alla som kört Saab. Saab-stolar är världskända för sin bekvämlighet och turbomodellerna är trevligt pigga. Att jag är ett genuint Saab-fan har ni säkert listat ut nu
Som sagt vad, så letade jag efter en likadan Saab. För att kunna använda så många delar från den vita som möjligt. Alltså enn 900 combi coupé 5 dörrars, med 8-ventils motorn och insprutning. Och så måste den ha handbromsen framtill. Jaa jaa, jag vet vad ni tänker. Saab bromssytem med handbromsen fram är bara skit, och jag kan väl hålla med om det inte är världens bästa
Men när de ändrar och får handbromsen bak, så ändras också bultmönstret på fälgarna, och jag har inga fälgar som passar då
Alltså en 900 från åren 1986 till 1988-89 ska det vara.
Och en sån spårades upp bara 2 mil hemifrån
Körd 27 000 mil, två ägare före mig, som såg ut som den skulla ha levt ett gott liv