Lära sig om motorer?

Aerodynamik ...
3 november 2006 · 7 120 Inlägg

Hej!
Finns det någon bra bok eller Internetsida som man kan lära sig allt om motorer och sånt. Vet nästan hur allt funkar och vad det heter och sånt, men jag har inte en aning om hur saker och ting ser ut och hur man monterar dem.

Jättetacksam för svar smile

// Nybörjare

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 november 2006 · 3 180 Inlägg

www.howstuffworks.com står det mycket om motorer, turbo, kompressor och massor av annat, annars finns ju google tongue

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
precision
3 november 2006 · 2 652 Inlägg

vart en kille som skrev en likadan tråd för inte alls länge sen .

vad är det du vill veta hur man monterar ?

finns mkt bra böcker om motorer dock oftaast om hur dom fungerar ,.

Aerodynamik ...
3 november 2006 · 7 120 Inlägg

precision skrev:
vart en kille som skrev en likadan tråd för inte alls länge sen .

vad är det du vill veta hur man monterar ?

finns mkt bra böcker om motorer dock oftaast om hur dom fungerar ,.

ja exakt, typ hur man monterar skiten tongue

Kanske förstår bättre om jag säger såhär:
När jag öppnar en motorhuv så ser jag bara massa rör och plåtsaker. Liksom vill veta vart allt sitter osv.

Fattar du?

precision
3 november 2006 · 2 652 Inlägg

Aerodynamik skrev:

precision skrev:
vart en kille som skrev en likadan tråd för inte alls länge sen .

vad är det du vill veta hur man monterar ?

finns mkt bra böcker om motorer dock oftaast om hur dom fungerar ,.

ja exakt, typ hur man monterar skiten tongue

Kanske förstår bättre om jag säger såhär:
När jag öppnar en motorhuv så ser jag bara massa rör och plåtsaker. Liksom vill veta vart allt sitter osv.

Fattar du?

jo jag förstår dej . sen är det ju välldigt olika vart saker sitter i olika bilar . men om det är sådant du vill lära dej så finns det i vanliga motorböcker . kolla på biblan där finns mkt böcker om man har lust att läsa .

Aerodynamik ...
3 november 2006 · 7 120 Inlägg

precision skrev:

Aerodynamik skrev:

precision skrev:
vart en kille som skrev en likadan tråd för inte alls länge sen .

vad är det du vill veta hur man monterar ?

finns mkt bra böcker om motorer dock oftaast om hur dom fungerar ,.

ja exakt, typ hur man monterar skiten tongue

Kanske förstår bättre om jag säger såhär:
När jag öppnar en motorhuv så ser jag bara massa rör och plåtsaker. Liksom vill veta vart allt sitter osv.

Fattar du?

jo jag förstår dej . sen är det ju välldigt olika vart saker sitter i olika bilar . men om det är sådant du vill lära dej så finns det i vanliga motorböcker . kolla på biblan där finns mkt böcker om man har lust att läsa .

Okej, Då får man väl dra ner till bibblan det första man gör imorn tongue

Men så jättestor skillnad kan det väl inte vara på alla motorer? Jag har typ tänkt mig de 4-cylindriga turbomotorerna, typ 200sx,SAABs osv.

precision
3 november 2006 · 2 652 Inlägg

jo det är faktist de . tycker jag iaf , spec gammla saab 900 . tycker allt e lite tvärtom mot andra bilar där .

Lindgren_
4 november 2006 · 2 644 Inlägg

Ja skulle inte börja me en nissan 200 sx.. SKulle ja va du  köp hem dig en gammla 740 och lär dig motorn på o renovera motorn lite sne kan du sälja den igen smile ja tycker inte man lär sig alls mcyket i böcker då e de mycke bättre o ha grejrna framför sig och en bok i handen..

Lycka till grabben smile

Johan Lindgren
Android
4 november 2006 · 892 Inlägg

Hmm, mitt tips är nog att skaffa en servicemanual till din bil (du har en hoppas jag? wink ) och sen försöka lokalisera bit för bit, allt efter intresse. Jag är väldigt ny själv, men tror jag har luskat ut hur alla de större komponenterna i min gamla Ford ser ut, samt var de sitter.
Vad gäller skildnader är jag verkligen inte rätt person att svara på det, men någon likhet borde ju de flesta bilar ha. Hur många olika utseenden finns det på en generator t ex. wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
sir_daniel www.kudoz.se
4 november 2006 · 3 802 Inlägg

gå till biblioteket och låna "allt om bilen" den har några år på nacken men är mycket utförlig och lättläst.

Aerodynamik ...
4 november 2006 · 7 120 Inlägg

Android skrev:
Hmm, mitt tips är nog att skaffa en servicemanual till din bil (du har en hoppas jag? wink ) och sen försöka lokalisera bit för bit, allt efter intresse. Jag är väldigt ny själv, men tror jag har luskat ut hur alla de större komponenterna i min gamla Ford ser ut, samt var de sitter.
Vad gäller skildnader är jag verkligen inte rätt person att svara på det, men någon likhet borde ju de flesta bilar ha. Hur många olika utseenden finns det på en generator t ex. wink

Okej, tack för alla svar smile och, nej. Jag har ingen bil sad

Men ni, Hur i helvete ska man kunna lära sig saker om motorer om alla ser olika ut. :S

Senast redigerat av Aerodynamik (4 november 2006)

Lindgren_
4 november 2006 · 2 644 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Android skrev:
Hmm, mitt tips är nog att skaffa en servicemanual till din bil (du har en hoppas jag? wink ) och sen försöka lokalisera bit för bit, allt efter intresse. Jag är väldigt ny själv, men tror jag har luskat ut hur alla de större komponenterna i min gamla Ford ser ut, samt var de sitter.
Vad gäller skildnader är jag verkligen inte rätt person att svara på det, men någon likhet borde ju de flesta bilar ha. Hur många olika utseenden finns det på en generator t ex. wink

Okej, tack för alla svar smile och, nej. Jag har ingen bil sad

Men ni, Hur i helvete ska man kunna lära sig saker om motorer om alla ser olika ut. :S

Du börjar med en lätt motor från en tex volvo 740.. smile Det är nog dom enklaste motorerna som finns de börjar du  men sen går vidare när du jobbat me 740n big_smile så lärde ja mig iaf.. På fordon där jag går.. smile

Johan Lindgren
twin_cam Smålänning
4 november 2006 · 7 877 Inlägg

Lindgren_ skrev:
Ja skulle inte börja me en nissan 200 sx.. SKulle ja va du  köp hem dig en gammla 740 och lär dig motorn på o renovera motorn lite sne kan du sälja den igen smile ja tycker inte man lär sig alls mcyket i böcker då e de mycke bättre o ha grejrna framför sig och en bok i handen..

Lycka till grabben smile

Håller med fullt ut! börja med att kolla igenom en bok. sen så lär du dig bäst på att "skruva och testa"!

Till Andriod: Jag har sett MINST 10 olika utseenden på generatorer som i grunden fungerar likadant.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lindgren_
4 november 2006 · 2 644 Inlägg

När ja ville lära mig om en motor vi har rätt stort garage.. så ja snacka me pappa och en på hans jobb skulle skrota en gammal 740 så då köpet pappa den och motorn funka ju bara att den va helt åt helv**tte upprostad.. Jag fatta nästan inget av motorn men pappa hjälpte mig plocka ner hela bytte lite delar o så för att lära mig måla motorn så den såg fin ut o så sen tog min kusin över rostlagandet den såldes för 13ooo sen japappa köpte dne för 2500 så man kan medans man lär sig tjäna pengar på de inte helt fel.. sne för dom 13 kan du köpa nått nyare o hålla på så om man vill wink alltid lika kul o meka big_smile

Johan Lindgren
zajja
4 november 2006 · 645 Inlägg

Har gjort precis som Lindgren_, köpte en gammal 240, skruvade isär motorn i molekyler tillsammans med farsan som är bilmekaniker och lärde mig via han, skruvade ihop motorn med diverse småtrim.
Går fordon nu och där jobbar vi med volvo grejjer på stationer ( allt står i stativ ) och sen i 2an och 3an kommer vi jobba med kundbilar och ha apu så att lära sig på volvo verkar ju funka om till och med fordonsutbildning har såwink

//Marcus Saari
Android
4 november 2006 · 892 Inlägg

twin_cam skrev:
Till Andriod: Jag har sett MINST 10 olika utseenden på generatorer som i grunden fungerar likadant.

Oj, det visste jag inte! Men då skyddade jag min röv bra med att säga att jag är ny. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
jonTe
4 november 2006 · 5 710 Inlägg

Dock kan det vara rätt svårt att förstå funktionen genom att bara skruva med saker.
En mix av teori och praktik är alltid den bästa.

"Plugga" teori genom böcker eller på nätet på för att sedan "gräva" i någon gammal bil för att få den praktiska delen.

En bra början kan vara att förstå grunden....den kan du läsa om tex här:
Dock kan det vara rätt svårt att förstå funktionen genom att bara skruva med saker.
En mix av teori och praktik är alltid den bästa.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=82869

MVH Jonas
..............
Aerodynamik ...
4 november 2006 · 7 120 Inlägg

Tack alla, jätte bra svar smile Jag och pappa kanske ska plocka isär en SAAB 900 OG och renovera den och sen sälja lite dyrare, som någon skrev. Det är bara ett problem, vi har 2 garage MEN det ena står familjens bil i och det andra massa skit och cyklar m.m.

zajja
4 november 2006 · 645 Inlägg

Skicka ut cyklarna och "skiten" då så äre bara till och börja skruva!!big_smile

//Marcus Saari
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang