Min drömbil - Mitsubishi Lancer Evolution 9 MR i MR-grå färg och med RS-drivlina har nu äntligen blivit min. Följ gärna projektet och se om det blir så bra som jag tror det kommer bli!:)
Sista oktober 2013 signerade jag ägarbeviset på min absoluta drömbil - en vänsterstyrd MR-grå Evolution 9 MR. Planen inför sommaren 2014 är att bygga bilen enligt listan nedan och förbättra den redan, ganska bra, väghållningen som bilen har. När jag har fått till bra väghållning kan det bli mer effekt om jag känner mig själv.
På väg hem från Kalmar till Skellefteå:
Gjort hitills 2013-12-29 Steg1+ Mappad~380-390hk ICEMAN cold air intake med hardpipe kit Toyosports grenrör 3" Megan racing avgassystem med racekatalysator Walbro 255lph bränslepump HKS tändstift Bilstein fjäderben med Tein sänkfjädrar 2 uppsättningar 17" BBS-fälgar med Yokohama Advan A048 235/45-17 & Bridgestone Potenza RE-01R 245/40-17
JIMMY85 skrev: Hej välkommen till evoträsket. Du har en lång väg att vandra men ge inte upp. Kommer att kosta en massa tid och pengar för att få till en bra byggd bil som ska hålla. Men detta förmodar jag att du vet.
Tja! Har haft några olika japanska och tyska sportbilar och de evobilar jag haft är de som har varit absolut roligast att köra. Har länge dreglat över vänsterstyrda evo 9:or och äntligen var det nu dags! Jag tycket att bilarna är bra byggda redan från början men det går självklart förbättra och göra den mer personlig. Hoppas du kommer gilla projektet!
Grymt, tack så mycket:) Ska försöka hålla mig till de ideér jag har inför 2014 men risken finns ju att det kommer spåra ur!
Behöver lite råd också. När det gälller coilovers så har jag siktat in mig på antingen D2:s "Track Racing" kit eller BC:s "RM" kit. Många kör ju med D2 men jag har läst mycket gott om BC:s RM-kit. Vad jag har förstått så är det de bästa alternativen i den prisklasen (8-9tkr) Vilka skulle ni välja och varför?
Förhoppningsvis så kommer jag få hämta ut ratten och powerrails imorgon, då kan ni förvänta er en uppdatering!
Senast redigerat av kihlgrendude (21 november 2013)
Pouk skrev: Jag kör med BC Racing, dock inte samma typ som du funderar på. Men är nöjd med dom Både komfortmässigt och väghållning.
Kul att höra, vilken modell kör du med? Kört bana med dem och använt R-däck?
NKM-Chand021 skrev: Det finns två typer av nav till eftermarknadsrattar, jag håller på letar efter som har en insexa inskruvad från sidan.. halvsvårt att få tag på... ;/
Jaså Jag blev tipsad om NRG navet till evon då alla funktioner behålls samt att man får med ett motstånd så att SRS-lampan inte lyser.
Ratten har blivit lite försenad så den kommer nog efter helgen. Var däremot på Laitis idag för att hämta ut ett nytt spärrskaft då det förra gick sönder (älska livstids garanti). Härligt att jag fick ett helt nytt men det är ju ofattbart att det ska ta cirka 1,5 månad.. Hur som helst så köpte jag även fyra stycken monteringsplattor till fyrpunktsbältena. Både stolar och bälten är på gång men vad det blir för några får ni se när de har landat hos mig!
Vitamin skrev: Ska följas! Vart beställde du bältesstaget? Är sugen på ett oxå, men är kanske dumt när man inte har bur i bilen.
Kul att du följer projektet! Bältesstaget hittade jag på ebay:) Har länge varit sugen på ett men har precis som du läst både det ena och det andra om att det inte är så kul att sitta med fyrpunktsbälte om taket trycks in. MEN så hittade jag ett inlägg på rejsa-forumet där Gripenland (som jobbar med bilsäkerhet) hade skrivit såhär:
4/6 punktsbälte kontra roll. Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte.
När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål.
Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd. Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken. Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken. Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken.
Kroppen hinner inte undan snabbt nog!
Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd.
Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt! Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan).
När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel!
Fick hem två efterlängtade paket idag, ett stort och ett litet! Undra vad de innehöll
Jo! Det var mitt NRG short hub rattnav:
Det stora paketet var mitt nya bältesstag, jag gillar verkligen den mattsvarta knottriga ytan.
Avslutar med en bild på spisen. Ska som sagt inte vässas något till 2014, däremot ska det snyggas till och förbättras med nytt luftfilterkit, kylplatta, avgasbandage till grenrör och sedan är jag även sugen på stålomspunna slangar till turbon.
Letar garageplats som en dåre! Jag har redan ett garage som den står i men där finns det bara plats för förvaring, inte tillräckligt med utrymme för att skruva.
Jag har äntligen fått hem ratten iallafall och den känns riktigt bra! Det är en Sparco R345, 63mm djup. Jag tror den kommer sitta riktigt bra i bilen:)
Coilovers är beställt det också! Vad det blev håller jag hemligt tills de kommer, gissningsvis 2 veckor bort!
NKM-Chand021 skrev: Ska du köra utan snap-off biten el med?
Tänkte köra med snap-off men den jag har är den röda varianten alltså bultcirken för luisi, sabelt osv.. Passar tyvärr inte på Sparco har jag för mig men isåfall blir det att skaffa en ny
Jag vet att det har varit tråkiga bilder hitills då jag inte haft någonstans att skruva och visa bilder på resultat, men nu är det snart slut med det då jag har fixat garage! 1 Januari flyttar evon till ett stort varmgarage och då kommer det skruvas en hel del! Tills dess så får ni nöja er med att kika på lite grejer jag fått hem nyligt!
HSD MonoPro (9kg/7kg) PowerRails underreden Sparco sidofästen Sparco LAND handskar RRS 3" 6p bälte Plattor att fästa bältena i golvet med
Nu har vi äntligen flyttat in i det nya garaget och det har blivit några effektiva timmar!
Har rensat bilen på all ljudkabel som gick till slutstegen och baslådan i bagaget och kopplat in så ljudet är helt orginal nu, mycket trevligare så, inte så mycket onödig vikt. Har även sålt baslådan.
Bytte även kåpan vid ratten till orginal. Tidigare satt det en med inbyggd mätarhållare och jag valde att byta till orginal eftersom jag ska ha mätarna i radio-panelen istället.
Sedan började jag även byta till mina dress up bolts i motorrummet.
Det tar sig! Mycket tid kommer ägnas i garaget framöver. Bromsslangar, stötdämpare, stolsunderrede, stol, bälte, rattnav, ratt och mycket mycket mer ska bytas inom en snar framtid
Du gjorde helt rätt i att plocka ur ljudprylarna iaf
Vart köper man de bultarna du har monterat? Är det något färdigt kitt?
Fler bilder på garaget kommer nog framöver. Dyker nog upp en Canon EOS 600D på posten imorgon så då slipper ni iphone-bilder efter det Ja ljud är ju alltid onödig vikt när man ska åka bana men kan ändå vara trevligt att behålla orginalljudet eftersom jag ska köra till och från också.
Var till garaget en liten stund igår och skruvade ihop mitt bältesstag och lite annat småpill. Här kommer några bilder hur bilen står just nu.. Skulle behöva en tvätt!
Bältesstaget:
Inredningen som den står nu. Väntar på radio relocation kit för att flytta stereon längst ner, och sen ska jag även dit med 3st 60mm mätare (laddtryck, oljetryck, oljetemp) just ovanför fläkt-rattarna.
Skitig bil
Kanske åker dit och monterar bältesstaget i bilen ikväll, håll utkik!
Sutalainen skrev: Riktigt trevlig bil och projekttråd! Körde HSD MonoPro på min miata förra våren/försommaren och var nöjd med dom Pren. lagd
Tack så mycket! Kul att höra att du var nöjd med stötdämparna
----------------------------------
Har varit och bråkat med evon ikväll. Skulle montera bältesstaget men man vill ju göra det ordentligt och man blir förvirrad av alla bultar, brickor, låsbrickor och spacers man ska använda eftersom man kan behöva längre bultar än orginal när man ska dit med ett bältesstag också.
NKM-Chand021 skrev: Snyggt, stoppade precis i min bur, och annat skoj.. dock så har jag ännu mindre inredning numera, haha
Härligt! Du borde komma upp och köra Track Attack på mittsverigebanan 31maj/1juni! mer info på trackattack.se
Pouk skrev: Passade bra! Vad blir det för bälten sedan? Kanske du har nämnt tidigare, missat det isf
Jag kommer börja med att bara byta förarstolen och förarbältena så får vi se om det blir byte på passagerarsidan senare. Bältena blev ett par 6-punkts 3" RRS-bälten från rallyshop.se !
Skulle till garaget igår och bara hämta lite olja.. Jo tjena Några timmar senare åkte jag därifrån med en blodig knoge och nymonterade HSD MonoPro fram!
Var i garaet ikväll och när jag skulle byta stötdämparna bak så fick jag en mycket trevlig överraskning! Jag la märke till att krängningshämmaren bak var justerbar och det stod mycket riktigt "Flat Out" på den - så det är en whiteline krängningshämmare som sitter bak Hade inget att mäta med så jag kunde inte mäta hur grov den var men det ska jag göra nästa gång jag är i garaget!
Så - ikväll monterades HSD MonoPro även bak!
Bagaget innan:
Orginal bilstein fjäderben med tein sänkfjäder - höger bak
HSD MonoPro med 7kg fjäder - höger bak
Färdigmonterat, enkelt att ställa hårdhet från bagaget
HSD MonoPro med 7kg fjäder - vänster bak
Såhär hög är den just nu, ska testa och se hur det känns!
Rensat bagage så jag ska kunna ställa hårdhet utan att bråka med bagageinredning
Såhär ser det ut när den står på coilovers runtom:
Jag väntar nu på min RRS futura stol som kommer med rykande färsk 2014-markering och så fort jag får den så kommer det börja hända mycket grejer!
Var i garaget ikväll. Kom fram till att krängningshämmaren bak är en Whiteline "Flat Out" 24mm. Det är ju helt perfekt för det var ju en sådan jag hade tänkt skaffa eftersom jag trodde att det var orginalkrängare som satt på!
Har fått lite olika saker gjorda idag. Plockat ur förarstolen och monterat mitt nya underrede till RRS-stolen som jag borde få snart. Jag har även stoppat i baksätet och även bytt rattnav och ratt!
Klockan är mycket och jag orkar inte skriva så mycket mer så bilderna får tala för sig! (ursäkta mobilbilder med kass kvalitet men jag glömde kameran hemma idag!)
Då har den efterlängtade Gruppe-S panelen kommit! Ni andra som har monterat oljetemp och oljetryck, hur har ni fäst sensorerna och vad har ni använt för sensorer osv? Tips mottages:)!