2757
Sök

Regga Volvo B230 motor med turbo från T5.

531 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile


796 Inlägg
13 januari 2014
#2
volvoglracing skrev:
Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile
returen borra o svetsa i sumpen eller där returen sitter på vanliga turbo blocken!


347 Inlägg
13 januari 2014
#3
Varför smidda kolvar och stakar till en motor på 200 hästar? 200 hästar är ju inga problem med en chippad standard turbo motor.


531 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#4
Enchzzz skrev:
Varför smidda kolvar och stakar till en motor på 200 hästar? 200 hästar är ju inga problem med en chippad standard turbo motor.
De klena stakarna på b230 utan turbo och så måste den kompsänkas så lika bra att sätta i smiddakolvar på samma gång.smile


531 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
TobiasEkstranD skrev:
volvoglracing skrev:
Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile
returen borra o svetsa i sumpen eller där returen sitter på vanliga turbo blocken!
Gött tror det blir där returen sitter original. smile


Hhehehehhest
375 Inlägg
14 januari 2014
#6
Varför inte slänga motorn du har och köpa en komplett b230ft? blir ju billigare och lättare att regga..
Ska du regga den med mega-skrot eller turbo på befintlig motor så lär den etanolkonvertera om jag inte är helt ute och cyklar? samt bygga den som ombyggt fordon?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel här

http://www.sfro.com/index.php/aktuellt
Senast redigerat av Nyman1337 (14 januari 2014)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

531 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#7
Nyman1337 skrev:
Varför inte slänga motorn du har och köpa en komplett b230ft? blir ju billigare och lättare att regga..
Ska du regga den med mega-skrot eller turbo på befintlig motor så lär den etanolkonvertera om jag inte är helt ute och cyklar? samt bygga den som ombyggt fordon?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel här

http://www.sfro.com/index.php/aktuellt
Nej, vill ha mer effekt än vad en original turbo motor ger. Det är dessutom svårt för mig att få tag i en b230ft. De där reglerna gäller inte mig eftersom jag bor i Finland.


531 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#8
Turbon är nu inhandlad samt 4st turbospridare från volvo t4.
Nån som vet om man kan ställa laddet själv på den wastegate som sitter på 16t turbon?



Sök