Söndag kväll igen då. Och här har flitens lampa lyst sen sist vill jag lova.
Jag har en att göra-lista för ledigheten och överst på den stod: Få ordning på framskärmarnas position, och få dom att stanna där.
Bara att lyda och sätta igång... och efter ett gäng timmars mätande och justerande så hamnade framskärmarna i ett läge jag kan leva med. Problemet var då bara att få dom att sitta kvar. Och det tänkte jag lösa med infästningar mot ramen och med tvärstaget som lysena ska sitta på. Och eftersom tvärstaget är det som kommer synas så började jag med att få det på rätt ställe.
Ytterligare en massa mätande senare så hade jag borrat 2st 2mm-hål och petat i en svetspinne jag hade liggandes.
Inte mycket att visa för flera timmars arbete, men nu har jag alltså kommit fram till vart lyktstaget ska infästas. Så nu kan jag börja på andra sidan skärmen, och möta upp mitt 2mm-hål med ett fäste.
Först en CAD-modell (Cardboard Assisted Design)
Och sen lite kopior i plåt.
Av med skärmarna för att komma åt och fixa till en yta att fästa plåtarna i.
Och sen på med skärmarna igen.
Så nu fanns ett yxigt fäste på plats, punktat i ramen för tillfället, och skärmarna position spikad. Då var det bara att börja bygga tvärstaget.
Jag har sen tidigare tillverkat ett par hylsor som lysena ska sitta på. Dom har legat länge nu, men äntligen var det dags att få dit dom. Jag snickrade ihop en enkel fixtur för att få båda raka.
Jag valde att flytta fästet för lyset bakåt i förhållande till staget, av den enkla anledningen att jag tyckte lyset satt snyggare där. Och med allt ordentligt ihop-punktat så fick jag äntligen montera framljusen för första gången.
Nu har hon äntligen fått ett ansikte. Det känns som att framlysen på plats är ett stort steg, men jag vet inte riktigt varför. Men bilen ser väldigt komplett ut helt plötsligt.
Förutom framskärmar och lysen så har jag pysslat på med min tank-dummy. För er som inte minns så har jag ju byggt en rostfri fuelcell, med intern pump och allt annat bra att ha. Men ovanpå den så har jag en "original" -32 tank, så att det ska se hyfsat standard ut. Men -32 tanken har inte direkt passat helt hundra.
Glipan mot karossen har inte direkt varit jämn kan man ju lugnt säga. Men nu, efter en hel del kapande, ett besök till Biltema för fler kapskivor, ännu mer kapande, svetsande och bankande så sitter den betydligt bättre.
Detta var allt för den här gången. Planen är att ösa på vidare efter nyår och göra klart allt som ska göras med karossen på, och sen lyfta av karossen det sista jag gör innan jag börjar jobba igen.
Jag återkommer förstås med mer i det nya året