Tanken är den att jag ska byta motor och låda mellan två av mina bilar. I den taksänkta amazonen sitter nu en original B20 med od låda. Och i kombin sitter en B20 med bla steg3-topp, dubbla weber 45or och kg5 kam.
Första steget är att hinka ur motorn ur den taksänkta. För att sedan renovera, trimma lite lätt och slutligen byta ut kombimotorn mot en nyrenoverad B20 med od låda när den är klar.
Senast redigerat av Enkoppkaffekanske (21 december 2014)
Så nu väntar motorn bara på att åka upp i ett motorställ så man kan köra igång. Kom inte längre idag då det saknas lite delar för att få mitt motorställ komplett Så fortsättning följer...
Senast redigerat av Enkoppkaffekanske (27 september 2014)
Fräscha Amazoner ! Gillar stuket på kombin !!! Beroende på om du "bara" skall kontrollera status på den motorn som skall användas och inte byta lager, ringar osv osv....kan jag bara skicka med att du fri gör yta för att lägga upp alla grejjor (samt märker och numrerar) så att grejjerna kan återmonteras på den plats de satt i motorn...innan demontering. Lycka till...motorjobb är roliga
Skulle egentligen ut efter jobbet idag för att börja plocka isär motorn. Men annat kom mellan så det blev inte av. Får sikta in mig på helgen istället, då blir det större uppdatering här :-)
Men, jag kan iallafall bjuda på lite bilder på utgångsobjektet. Fick upp motorn i stativet imorse
Senast redigerat av Enkoppkaffekanske (1 oktober 2014)
Gött...nu kan de roliga börja! JULA (ursäkta smyg reklamen!) säljer en GUL på spray om du är sugen på gul fläkt. Custom slangarna kommer du inte att återanvända eller?
Jovars, arbetsytan är helt okej! Fick städa undan lite sen passade detta rummet bra som motorrum ;-)
Började lite med isärplockningen idag. Lurade med mig sambon också som fick äran att märka upp allt som togs loss, hon var rädd för att skita ner fingrarna
Personligen gillar jag mycket bilder när jag läser projekttrådar, så jag ska försöka bjuda på rätt mycket av det i min tråd också
Vi började med att tappa ur oljan:
Sedan åkte tråget väck:
Och pumpen såklart:
Oops..
Blocket blir bara naknare och naknare
Vattnet ser ju bra ut iallafall... Eller, nej..
Sambon klippte till en mall för att hålla ordning på stötstängerna, sedan åkte toppen av (Ja.. på motorn alltså )
Kolvarna hann slängas ur också, sen åkte vi hem för att fortsätta fredagsmyset i soffan istället
Sorteringen blev rätt bra, men får inhandla fler sorteringslådor kanske Som ni ser märktes ALLT upp med små lappar, lite väl överdrivet kanske kan tyckas, men om inte annat så lärde ju sig iallafall sambon namnen på ett par delar nu
Senast redigerat av Enkoppkaffekanske (3 oktober 2014)