Chevy Belair 57 Kompressormatad

Här kan di följa när jag skruvar amerikanare
  • 53 Följare
  • 23 644 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli 2015
Alex_halvordsson
11 oktober 2014 · 657 Inlägg

Har nu insett att Camaro 69:an var för trång för mig som är nästan 2 meter lång så nu har jag gått och blivit med en Chevrolet Belair 57:a istället som ni även kan se här: http://www.garaget.org/?car=366622

57:an har inte varit besiktad sen 2007 så planen är att lyckas besikta den till våren!
Så nu står ho uppallad för genomgång av bromsar, lager och allmän översyn. Men det skall nog inte vara några större problem att få ordning på det.
Sen så sitter det ju en duktigt vässad maskin i bilen med en BDS 6-71 kompressor på toppen och det är väl de grejerna jag får pilla med mest inför en bes. Skall lyfta av kompressorn och bygga en tillfällig platta med förgasare som man bultar dit tillfälligt på kompressorinsuget - tror jag..! Kan hända att jag åker in direkt med kompressorn monterad bara för att se om de säger ngt - med lite tur så sparar det ju en hel del jobb:cool:

https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476270.jpg
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476756.jpg
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476272.jpg

Här har hjulen åkt av och jag har kollat igenom alla bromsar/hjullager och konstaterat att hjullagren har inte fått någon kärlek på många många år så det blir nya lager runt om.
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3479725.jpg

Fälgarna som heter Centerline Convo-pro behöver poleras och under tiden så gör de sig väldigt bra i vardagsrummet.
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3479726.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Haha tack!

Jag känner själv varje gång jag går in i garaget - "vilken jävla frän bil" big_smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag ska erkänna att jag aldrig riktigt fattat hypen runt cheva 57 eller tri-five chevor öht förräns nu. Nu när jag haft denna bil i garaget några nätter och kunna studera hennes linjer och former så blir jag bara mer och mer kär i formerna smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Ja har faktiskt ingen aning om det går att göra så men det hade ju varit extremt smidigt - någon som vet?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag anade detta så en platta är planen. Har dock kommit över ett gammal std insug med 2 ports förgasare men vetefan om en 2 portare räcker till för att hålla liv i maskin?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Kamaxeln skall vara en Competition nx-274H avsedd för kompressor.
Jag har inte hundra koll på vad som är gjort med maskin men jag har hittat info ifrån 2 tidigare ägare som lyder:

"Betongad 4-bultad Cheva smallblock på 412cui, Lunati stålvev, eagle stålstakar, keith black kolvar,etc... Portade DART S/R toppar, Competition NX-274H kam, etc. BDS 6-71 Kompressor toppad med 2st Holley 750cfm fuggar, MSD tändning.

Såhär lyder en tidigare beskrivning av motorn som ja hittat så jag vet inte exakt vad det är för delar i maskin tyvärr....
Motorn är en borrad "400" betongfyllt block,Lunati stål-vev,balanserade GM-stålstakar,TRW-smidda kolva,portade Dart-S/R Torque toppar,rostfria Manley-ventiler (1,94-1,65) COMPETITION-CAM NX-274H, Lunati rullvippor,1,5ARP-vippbultar Moroso-drag pan 7l.h-v pump,milodon pickup Bds-blower-kit 3-deladsnaut 2st Holley 750dp,Hillborn-scoop moroso-ventilatorer samt kåpor rubbet polerat eller kromat..mm..mm"


Jag köper iaf det där insuget+förgasare som jag hittat oavsett då det var väldigt billigt men troligast är att jag låter bygga en platta till insuget och skaffar någon hyfsat vettig förgasare - det kan ju hända att man åker runt lite och då är det ju gött om man får det att lira. Samt att förgasarna lär jag väl bli tvungen att ta isär och packa om till våren. Holley skall tydligen ha en förmåga att torka ut när de står still länge..?

Senast redigerat av Alex_halvordsson (13 oktober 2014)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag har glömt att nämna en liten men spännande detalj - det finns ingen gaspedal i bilen! Den har väl försvunnit med åren och tro mig, det är fan inte lätt att vara fin och snäll på gasen med bara staget till pedalen att gasa med! big_smile
Så ja, en ny pedal är på G hem!

Senast redigerat av Alex_halvordsson (13 oktober 2014)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
14 oktober 2014 · 657 Inlägg

The Blowershop skriver såhär om vilken olja man bör ha i kompressorn "You should run a High Quality 80w/90 gear oil with a GL-5 rating with Zinc. Synthetic oil or Synthetic blends are OK to use."

Och då funderar jag på att använda mig av denna olja - bör väl funka!?
http://www.76olja.nu/produkter/visa/mot … oil-80w-90
http://www.76olja.nu/assets/uploads/products/380/700_76_lubricants_80w_90_high_performance_gear_oil.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
14 oktober 2014 · 657 Inlägg

vEight skrev:
Gillar bygget skarpt!! Men dreva ner kompressorn och häng på ett remskydd så kan sbp skita sig på ryggen sen. Thumbs up Mr! smile

Tackar så mycket - alltid kul med respons! :-)
Dreva ner? Blir det inte mer fart i kompressorn då?

Men jag har faktiskt haft en tanke om att spärra gasen - det finns väl inget som kräver att gaspedalen går att röra mer än typ 2-3 millimeter? För då kan de ju gasa va möcke de vill, lär bara räcka till cruising iaf - eller tänker jag fel nu?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
15 oktober 2014 · 657 Inlägg

vEight skrev:
Jag omformulerar mig.. du ändrar ju utväxlingen med remskivorna och kan då få den att i princip bara snurra med. Har du gaswire eller länkage? Det går ju att ändra utväxlingsförhållandet på det också. smile

Ah jag kopplade efter en stund när jag satt och funderade på det där med dreven. Det är ju en lösning som kan funka - även gaslänkaget! Bra tips! :-)

Tumbleweed skrev:
Dina skärmar ser bra ut tycker jag, enligt bilderna åtminstone ;-)

Ja de ser ut som på bilderna även i vekligheten - det är den sista lilla "knycken" med en rak linje som jag inte riktigt kommer överens med men de får döga - det ska ju ändå vara täckt av gummirester :-)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
18 oktober 2014 · 657 Inlägg

Ja nu efter alla olika teorier så provar jag först att dra in å besiktar med maskin precis som den är - dock mad justerade möjligheter att ge gas. Lär nog ändå få några punkter att se över.

Tackar för all input och info: Sånt hjälper mycket när man skall lära sig bilen utan och innan! Perfekt!

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
20 oktober 2014 · 657 Inlägg

Det lutar åt att det blir byte ifrån trumbromsar till skivbromsar i fram under vintern. Köper ett kitt med std-prylar - då har man allt ifrån huvudbromscylinder till bromsok nytt och fräscht och så matchar de väl motoreffekten lite bättre.
Blir inga sportherrejössesbromsar - det lutar åt detta kit ifrån VP autoparts: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p … =DBK5558MC
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10707/10707-e78736fde0f0f07d327975ee0af7d366.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
20 oktober 2014 · 657 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Skivor är inte dumt! D e bara jag som envisas med att ha ;-)

Det är ju lite ball-faktor med trummor och ingenting är hugget i sten men just nu lutar det åt skivor - den som känner mig vet dock att jag kan ha ändrat mig helt när jag vaknar imorgon big_smile

Wahlgren93 skrev:
Häftig bil smile vart köpte du den? Syninge i norrtälje?

Rimbo

vEight skrev:
Bromsen är ofrånkomligen fartens värsta fiende! Trummor är manligt smile Tvåfotsbroms och vita fingrar runt undre halvan på ratten är ännu manligare. smile

Haha ja hur var det nu, ingen minns en fegis! smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
24 oktober 2014 · 657 Inlägg

Från det ena till det andra och appropå kompressor - detta kan vara den fränaste P1800 jag någonsin skådat! big_smile
http://rejsa.nu/im/user/4040/2014-10-24-12-02-07_p1800.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
18 januari 2015 · 657 Inlägg

Det tycks vara en arvinge på G så allt med chevan står still till förmån för renovering av halva kåken....

Vetefan om denna bil är så lämplig sen med barnstol å grejer så är det någon som har en schysst 1958 Olds 88/98 som kan tänka sig att byta så är det bara att höra av sig...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
21 januari 2015 · 657 Inlägg

Så sant, så sant smile

Men jag kommer troligtvis inte att annonsera ut den i första taget så blir den inte bortbytt så kommer det nångång komma dit fenderwell headers, nya lager osv och jag måste erkänna att jag är jävulskt sugen på ut å gasa med den smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
24 februari 2015 · 657 Inlägg

Nya hjullager ligger å guppar någonstans på atlanten nu - så fort de är hemma så ska bilen skruvas ihop och startas smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Som flera av säkert sett så har bilen legat ute på annons ett tag, och till följd av det så har jag pratat med all världens oseriösa människor vilket fått mig att bara tycka att det är jobbigt att sälja bilen. Ville hellre bara gömma den i ett hörn men samtidigt vill jag ju köra jänk!

Så jag och frugan tog en redig funderare och nu har vi bestämt oss för att göra bilen street legal (nåja) samt fixa till div småfel på kaross/chassie - är den färdig inom 2 år så är jag nöjd!

Till att börja med så ska den in på SBP och få en arbetsorder nu den 10:e augusti så jag vet vart jag skall börja.

Har även beställt ett större drivhjul till kompressorn för att sänka laddtrycket - går från 67 tänder till 70 - får se vilken skillnad det gör då jag är kassa på matte å inte kan räkna ut det men vill få en något lugnare motor/körbarhet för oerfarna.

Bilen är ju jävligt snygg med sitt HILBORN-scoop men SBP säger ju tyvärr nej till att maskin sticker upp igenom huven - därför så kommer jag samtidigt som jag fixar bättre förstärkningar i flippfronen, även att knåda dit ett cowl scoop. Låter kanske märkligt med cowl på en 57:a men jag gillar fan stuket alltså - se bilden nedanför:
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10707/10707-9b4a2f818ad7576e1b9d93e42e303ce1.jpg

Så planerna är följande:
*Fixa SBP:s synpunkter.
*Massera flippfronten men scoop och förstärkningar samt fixa en buckla över strålkastaren.
Lämna bilen till en lokal plåtkonstnär som skall bygga en ny inre och yttre tröskel på förarsidan då det är för mkt rost där för att börja lappa/laga. Troligtvis får denna herre även återställa skärmkanterna bak till sin forna form.
*Slänga quicksilver-spaken åt helvete å försöka få tag i ngt bättre - alt. skaffa en manuell muncie trucklåda eller liknande - är ju ballt med manuellt! Och quicksilverspaken är ju bara ett jävla rappel skrammel skrot!
*Se över chassiet med bussningar osv
*Ev skivbromsar fram - sitter trummor idag

Till att börja med....

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Kan vara det då för att hitta rätt växel eller ens växla öht med den rangliga spaken jag har är ett helt mysterium varje gång... Men förhoppningsvis bygger jag om till manuell låda.

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Enligt de svar jag fått så får inte delar av motorn sticka upp genom huven och hilbornet är en del av motorn - men å andra sidan, frågar man 10 gubbar på bilprovningen så får man 10 olika svar, typ...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang